Gå til innhold

Mislykket abort

Vimseling

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd dette?

Jeg tok medisinsk abort i uke 10. Jeg måtte blø i et bekken sånn at vi kunne se om alt kom ut. Dro hjem i god tro om at det hele endelig var over. Blødde rimelig mye i en måned etterpå, og plutselig begynte jeg plages med ryggsmerter, livmora var kjempestor, og jeg hadde generelt veldig ubehag. Blir sendt på undersøkelse, og det viser seg at jeg har en liten i uke 15 i magen... Noe så traumatisk som det har jeg aldri følt på før. Må ta en senabort imorgen, gruer meg ihjel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått vite at de ikke tar medisinske aborter etter uke 6. Legene skulle ha lagt deg i narkose å fjernet det selv. De må ha gjort feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at de ikke tar medisinske aborter etter uke 6. Legene skulle ha lagt deg i narkose å fjernet det selv. De må ha gjort feil.

Feil. Det er kirurgiske aborter de ikke kan utføre etter en viss tid (husker ikke om det er uke 10). Man har ikke noe annet valg enn medisink abort sent i forløpet.

Leit å høre, ts. Har kun vært i gjennom medisinsk abort i uke 9. Måtte få morfin pga smertene. Sørg for å få bli på sykehuset under hele aborten og få nødvendig smertelindring. Det var ikke behagelig, og sikkert ekstra traumatisk for deg.

Anonymous poster hash: c1b0d...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd dette, men sender deg en god klem i en vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: 0523f...d08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Det er kirurgiske aborter de ikke kan utføre etter en viss tid (husker ikke om det er uke 10). Man har ikke noe annet valg enn medisink abort sent i forløpet.

Leit å høre, ts. Har kun vært i gjennom medisinsk abort i uke 9. Måtte få morfin pga smertene. Sørg for å få bli på sykehuset under hele aborten og få nødvendig smertelindring. Det var ikke behagelig, og sikkert ekstra traumatisk for deg.

Får nok alt jeg trenger i morgen, og jeg er nok tvungen pasient der inne til de er sikre på at jeg absolutt ikke er gravid lengre. Skulle ønske det var rutine for kvinner å få sjekket at aborten faktisk var vellykket, dette skjer visst med 2-5 % av alle som tar abort. Det sjokket når vi skulle se om det var rester i livmoren, og det dukket opp en liten på skjermen.. Det var som å bli slått i trynet med en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd dette, men sender deg en god klem i en vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: 0523f...d08

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke opplevd det samme, men håper det går bra med deg - dette kan ikke ha vært særlig enkelt å oppleve.

Og så må du for all del ignorere kommentarer her inne med totalt manglende empatisk innsikt overhodet.

Anonymous poster hash: 1294c...86f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å komme med annet enn; :hug:

Så ønsker jeg deg masse lykke til og at du får en så ok opplevelse som overhodet mulig!

Utrolig trist at de ikke kan sjekke ordentlig med ul hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en kirurgisk abort for noen år siden som heller ikke gikk bra. Jeg fikk mye smerter og blødninger i etterkant som viste seg å være rester av fosteret som fremdeles satt igjen. Jeg fikk en del komplikasjoner med infeksjoner i etterkant så hvis det er en trøst så er man ikke nødvendigvis sikret selv med kirurgisk abort. En varm klem til deg fra meg. Jeg tror du trenger det nå :klem:

Anonymous poster hash: 94901...b7f

Endret av ninuska_
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det selv, men har ei venninne som tok senabort i uke 17. Hun måtte føde fosteret, det foregikk ifølge henne som en "vanlig" fødsel, fosteret som kom ut, morkaken kom etter på osv. Fosteret ble lagt i et bekken med et håndkle over, og mens sykepleieren bare skulle hente noe tittet hun på det, det angrer hun på enda. Hun har ikke barn, så om det kan sammenlignes med en vanlig fødsel som hun sa vet jeg ikke.

Lykke til :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg har opplevd mislykket medisinsk abort, men det ble heldigvis oppdaget tidlig. Jeg var vel 6 uker på vei da jeg tok medisinsk abort, og etter flere episoder med styrblødninger ble det oppdaget "rester" iflg helsepersonell (vet ikke helt hva de mente med det, og ønsket ikke å vite det heller...) og jeg fikk kirurgisk abort/utskrapning i narkose, da var jeg vel 8-9 uker på vei.

Sender deg en :klem: og ønsker deg lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok alt jeg trenger i morgen, og jeg er nok tvungen pasient der inne til de er sikre på at jeg absolutt ikke er gravid lengre. Skulle ønske det var rutine for kvinner å få sjekket at aborten faktisk var vellykket, dette skjer visst med 2-5 % av alle som tar abort. Det sjokket når vi skulle se om det var rester i livmoren, og det dukket opp en liten på skjermen.. Det var som å bli slått i trynet med en spade.

Helt enig, det burde vært bedre rutiner på dette om det skjer så ofte. Men er det rester i livmoren som skjer så ofte, eller det at fosteret faktisk overlever? Da er det jo sjokkerende høye tall.

En trøst kan være at det kanskje gjør litt mindre vondt når du har født fra før (siden livmorhalsen da ikke er like trang. Men de psykiske smertene er sikkert de verste. Huff, føler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det selv, men har ei venninne som tok senabort i uke 17. Hun måtte føde fosteret, det foregikk ifølge henne som en "vanlig" fødsel, fosteret som kom ut, morkaken kom etter på osv. Fosteret ble lagt i et bekken med et håndkle over, og mens sykepleieren bare skulle hente noe tittet hun på det, det angrer hun på enda. Hun har ikke barn, så om det kan sammenlignes med en vanlig fødsel som hun sa vet jeg ikke.

Lykke til :hug:

Ja mange mener det er bedre å ikke vite og ikke se at det ligger et lite menneske der. Noen mener jeg ikke har empati - jo det har jeg, mest med det svakeste mennesket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Da hadde du jo litt tid til å revurdere valget ditt da...

Anonymous poster hash: cde03...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til atman skal blø i bekken er jo for at sykepleieren skal se om fosteret har kommet ut. I så fall kan de ikke ha sjekket godt nok. Jeg fikk ikke dra hjem før alt var ute, noe som resulterte i 15 timer på sykehus da morkaken ikke ville ut av seg selv. Klem til deg ts. Håper det gikk bra :)

Anonymous poster hash: aa257...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Ja mange mener det er bedre å ikke vite og ikke se at det ligger et lite menneske der. Noen mener jeg ikke har empati - jo det har jeg, mest med det svakeste mennesket.

Da diskuterer du den prinsipielle saken på et overordnet nivå i overordnede debatter og lar være å komme med fordømmelsene dine i tråder som omhandler enkeltmennesker i veldig vanskelige og såre situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger jeg hjemme og tar livet med ro. Gikk igjennom det i går. Hadde heldigvis min søster med meg, og det hjalp veldig.

Kan bare nevne at det gjør IKKE mindre vondt enn vanlig fødsel. Jeg hadde ikke rier engang, bare konstante smerter i 2,5 time. Jeg hadde så vondt at det var rett før jeg besvimte, og morfin funka ikke engang. Men akkurat når jeg trodde jeg skulle dø, så hørte jeg en lyd, så gikk vannet mitt, smertene forsvant, og alt kom ut. Sære greier. Nesten litt som en styrtfødsel kan jeg tenke meg. Bare at jeg slapp å presse ut.

Men nå føles det greit, takk for fine ord folkens! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...