Gå til innhold

Avhengig av kosemat/sjokolade - hvordan greie å slutte/redusere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du greid det? Hvordan? Jeg kosespiser hver dag. Hvordan komme ut av det? Er det mulig å få hjelp mot avhengighet uten at det koster så mye? Jeg er redd for at depresjonen blir verre hvis jeg slutter.

Anonymous poster hash: c6b19...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enn om du tar deg brødskive med sjokopålegg i stedet for sjokoladeplater? Da tar du jo to fluer i en smekk, nemlig sjokolade og kveldsmat.

Skrevet

Jeg kan prøve med oboy. Jeg er ikke så glad i sjokolade på brødskiven.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Just say no. Det er kun det det handler om.

Skrevet

Hvor mye spiser du da?

Anonymous poster hash: ce560...332
Skrevet

Prøv å ikke belønne deg med mat når du skal kose deg. Kan du ikke kose deg med et bra tv-program, ullpledd eller fruktfat? Kos trenger ikke alltid være sjokolade, og det er bare en avhengighet du har laget deg.

Anonymous poster hash: 2fc6c...ade
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er på butikken det største slaget står. Så hvis du kan kjøpe frukt eller en nutriletbar i stedet for alminnelig godteri blir jo det sunnere.

Gjest Lite nytt
Skrevet

Mitt beste tips er å ikke ha det i hus.

Ikke kjøp det i det hele tatt.

Ta heller noe frukt med deg hjem. Ta gjerne frukten i vann, og kose deg med det på kvelden :)

Har vært akkurat der du er nå, måtte spise noe sjokolade før.

Du må ta tilbake kontrollen. Har du mulighet til å gjøre noe på kvelden? Trening eller noe slikt?

Skrevet

Kutt gradvis ned, å gå "cold turkey" gjør bare at de aller fleste sprekker. Trapp ned så langsomt at du omtrent ikke merker forskjell. Før, i helgene gikk det ned 2-3 poser potetgull og 2-3 sjokolader, noen ganger også dessert. Det var alt for mye selv om jeg ikke la på meg. Nå hender det jeg ikke spiser potetgull i det hele tatt, spiser gulrot og agurkstenger i tzatziki dipp, eller fruktbiter i kesamdipp(kanel, honning og vanilje i en boks mager kesam). Ved sistnevnte så er jo både dippen og frukten søt og har ikke så mye behov for sjokolade i det hele tatt.

Anonymous poster hash: de1b5...e72
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg liker epler og gulrøtter. Spiser det noen ganger foran tven. Også liker jeg vaniljeyoghurt. Det er verre når jeg er ute og ikke har tilgang på mat fra hjemmet. Noen forslag der til hva jeg kan ha i vesken? Har sluttet med light brus da jeg tror det ikke er bra for kroppen. Ble dårlig i magen sist av det. Unner meg heller en ekte brus av og til og drikker ellers vann eller Farris med smak. Jeg har vært avhengig av sjokolade/godteri så lenge jeg kan huske.

Skrevet

Med all den sjokolade/godterispisingen din må da bæsjen din lukte sur og jævlig?

Anonymous poster hash: 5f222...b19
  • Liker 1
Skrevet

Kaffe og te er greit å kose seg med og har veldig lite kcal. Yoplait 0% med vaniljesmak blandet med kanel er kjempegod dip til epler. Mørke druer er jo også veldig søtt. En dip laget av kesam og feks kims "partymix" er god til gulerøtter.

Går også an å ta det gradvis og spise sjokolade med 86% kakao. Mye sterkere smak som gjør at den varer mye lenger enn feks melkesjokolade.

Sukkerfri gele funker også, men er litt mer stress å lage.

Skrevet

Enig med brutal mann og Lite nytt, best å ikke ha det i hus. Min store svakhet har alltid vært brus, så jeg har satt meg selv på en striks "diett" på en flaske i uken (og da snakker vi halvliter, ikke 1,5 liter ;) ) med mindre det er noe aldeles spesielt som foregår.

Det har fungert veldig bra for mitt vedkommende. Første uka var tøff, men da var jeg fast bestemt på å gjennomføre det. Senere ble det lettere. Nå har jeg gått på denne "dietten" i snart et år og er kommet dithen at brus på langt nær er så godt som det var for et år siden. I stedet drikker jeg mye mer vann og har jeg lyst på noe som bobler så er grønn Farris blitt et greit alternativ her i huset.

• Liker 1
Skrevet

Med all den sjokolade/godterispisingen din må da bæsjen din lukte sur og jævlig?

Det var da en unødvendig kommentar.

• Liker 6
Gjest The damned
Skrevet

Enig med de andre. Ikke ha det i hus :) Hvis jeg har sjokolade i hus, så ender det med at jeg spiser det. Brus greier jeg å holde meg unna, men drikker fortsatt for mye.

Men det er en stor utfordring å gå på butikken noen ganger. Spesielt når jeg er sulten. Jeg må ofte si nei flere ganger til meg selv, og har sprukket flere ganger.

Men man må vel nesten bare finne alternativer som er sunnere. Nøtter kan jo være et alternativ, selv om man ikke skal spise for mye av det, og er greit hvis man ikke er veldig sulten. Eller kanskje yoghurt eller noe sånt.

Det blir jo ikke det samme, men innbiller meg at kroppen etter hvert blir vant til det og man ikke automatisk får lyst på sjokolade :)

Gjest Citronella
Skrevet

Det snakkes lite om avføring, men jeg gjør det gjerne! Det er ikke sikkert at TS spiser uhorvelige mengder med sukker og slikkerier, og noe av og til er ok. Selv merker jeg veldig forskjell på avføring når jeg avviker fra mitt normale og optimale spisemønster.

Tilbake til spørsmålet. Hvor gammel er du, TS? Søthunger henger veldig mye sammen med hormonene dine. P-piller og overgangsalder.

Du sier du trøstespiser/depresjoner. Er du under behandling? I så fall bør du prate med behandler om sukkersuget ditt.

• Liker 1
Skrevet

Slutter du pga helse eller vekt? Viss det står på vekten er det bare å telle kalorier så kan du spise det du vil. Det gjør jeg :)

Dersom det er av helsemessige årsaker kan du fks gi deg selv en dag i uken der du har lov, altså gjeninnføre lørdagsgodt. Eller bytte ut kosematen med sunnere valg. Veldig mørk sjokolade i stede for melkesjokolade, fullkornspasta i stede for vanlig, grovt brød i stede for loff... osv :)

Skrevet

Men man må vel nesten bare finne alternativer som er sunnere. Nøtter kan jo være et alternativ, selv om man ikke skal spise for mye av det, og er greit hvis man ikke er veldig sulten. Eller kanskje yoghurt eller noe sånt.

Det blir jo ikke det samme, men innbiller meg at kroppen etter hvert blir vant til det og man ikke automatisk får lyst på sjokolade :)

Kroppen venner seg til det. Det "brussuget" jeg hadde før er nå på det nærmeste helt vekk. Jeg kan fint ta en flaske i helga, men likevel synes jeg det er greit å være tilbake til vann- og farrisregimet på mandag. Tipper samme gjelder for sjokolade.

For min del så fungerer ikke det med sunnere alternativer noe særlig. Har jeg lyst på brus eller sjokolade, så er det det jeg har lyst på. Punktum. Nytter ikke å komme med allverdens lettbrus eller nøtter da. Funker ikke.

For meg har det funket å ha hverdagsrestriksjoner, slik at når jeg først spiser noe snop så er det noe jeg virkelig har lyst på og ikke en erstatning. (Vel, man kan jo alltids si at vann og farris er en erstatning for brusen, men vann må man jo ha i seg uansett. ) Fordelen for meg har vært at jeg ikke er blitt opphengt i "buhu, nå kan jeg aldri drikke brus mer", for jeg vet jo at jeg kan ta en flaske innimellom. Dermed lurer jeg mitt eget hode litt.

• Liker 2
Skrevet

1. Ta krom-tilskudd. Stabiliserer blodsukkeret, funker som bare det mot søtsug.

2. Aldri ha godteri i hus.

3. Forstå at suget ditt bare er en avhengighet. Sukker enda mer avhengighetsdannende enn kokain, mener noen. Så du må forstå at du ikke trenger sukkeret, det er bare hjernen din som skriker etter å dempe et sug du selv har skapt. Akkurat som en røyker. Men hvis du avstår lenge nok, vil suget forsvinne. Suget er ikke deg, det er bare en avhengighet som lett kan fjernes igjen.

4. Finn ut hvorfor du gjemmer deg i maten. Hva trenger du egentlig? Trenger du kanskje noen å snakke med? Er du ensom? Redd?

5. Ikke gå sulten, da blir suget større.

• Liker 2
Skrevet

Viljestyrke og planlagt godteri dag. Det er lov å spise godteri,så lenge det er et bevist valg. hvis du prøver å holde deg unna i en mnd kommer du til å sprekke og stappe i deg mer enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...