Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 23 år gammel jente, er 168 og veier nå ca 60 kg. Ønsker å gå ned 5-10 kg i vekt, redusere fettprosenten og bygge litt muskler.

Planen foreløpig er å jogge 30 minutter før frokost, for deretter å spise havregrøt kokt med sukrin og toppet med kanel.

Når det kommer til styrketrening kan jeg ikke så mye, men har lyst til å trene hjemme. Trenger effektive øvelser som trener RUMPE, lår/legger, mage, rygg og armer.

Når det kommer til rumpe tenker jeg å ta squats. Mage:situps, armer: pushups. Bein og rygg er jeg usikker på.

Ønsker lange å slanke muskler.

Har kjøpt proteinpulver!

Anonymous poster hash: b50c8...cd7

Anonymous poster hash: 4ec7c...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en helt fin vekt i forhold til høyden din, det er ingen grunn til å skulle gå noe særlig ned. Om du går ned så mye som 10 kg vil du være svært undervektig, så undervektig at det er helsefarlig.

Det er vanskelig å bygge muskler hvis du skal gå så mye ned i vekt. Du bør heller spise omtrent som før, men fjern gjerne store kilder til rent sukker eller ting meg mye salt. Jeg vil tro at det vil være best for kroppen din og at du vil føle deg bedre om du trener både utholdenhet og styrke uten noe fokus på å gå ned i vekt. Kanskje vil du gå litt ned, men det bør ikke være noe stort fokusområde.

Å jogge før frokost er ikke den beste måten å trene utholdenhet på. Du vil få best treningsutbytte om du trener etter skole/jobb med et lite måltid før joggeturen, slik at du ikke løper på tom mage. Du har selvsagt mye energi i kroppen selv om det er fire timer siden du har spist, men kroppen yter ikke bare etter hva den har, den ser også på om det nylig har kommet noe inn. Om du bare spiser en banan får kroppen et signal om at "her kommer det energi", da vil ytelsesevnen øke.

Når det gjelder styrkeøvelser er det en del muskler som er lettest å trene med apparater, men det trenger ikke nødvendigvis være et treningsstudio. Finn deg en stang eller en grein du kan bruke til å ta pullups. De fleste jenter klarer ikke pullups med beina hengende fritt før de har trent en stund, så finn deg en grein eller et apparat på en lekeplass som er så lav at du kan ligge og dra deg selv opp. Da trener du biceps, skuldre og rygg.

Armhevninger er en utmerket øvelse som trener triceps, skuldre, rygg og mage.

Situps derimot er en forferdelig øvelse som ingen bør ta. Da er det bedre med planken. Det går an å gjøre den dynamisk, altså ikke statisk, ved at du har en liten kasse eller lignende som du skal opp på med underarmene, så ned på andre siden, og tilbake igjen.

Ønsker lange å slanke muskler.

Du kan ikke påvirke hvordan musklene blir seende ut. Du kan imidlertid ta det med ro hvis du er redd for å få muskler ala Arnold; det er veldig få kvinner som får markerte muskler, selv med ganske mye styrketrening. Marit Bjørgen er en som får det uten dop, de fleste kvinner som har det bruker steroider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...