Gå til innhold

Jente og gutteklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er man kul hvis man kler jenta i gensere som har motiv av biler. Og ikke av litt mer jentete klær?

Jeg tenker, har likestillingen kommet så langt at vi er ferd med å viske vekk hva som er forskjellene mellom mann og kvinne?

Det holder med at menn og kvinner deler arbeidsoppgavene hjemme. Så hvorfor skal menn prøve å være kvinner og omvendt. Hvorfor skal man liksom kle guttene i kjole fordi gutten vil det. Han vet jo ikke bedre. Er bare å si, nei det er det jenter som går med det. Nå tenker jeg ikke på de som har et annet kjønn enn det de er født med.

Anonymous poster hash: a138d...141

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi begge kjønn er livredde for å være det svake kjønn. derfor skal menn trykke ned kvinner og kvinner skal ta over alle menns områder. Virker det som her på kg da hehe.

Men jeg har merket dette jeg også. jeg har en baby, lita jente og hun bruker mye rosa. men da jeg har på henne den grønne dressen med traktorer.. SÅ mye skryt får jeg aldri altså som da!

Anonymous poster hash: 72515...691
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke dette handler så mye om likestilling. Mer om at folk er drit lei av at så mange barneklær er så grenseløst tilpasset ett av kjønnene. Jeg er guttemamma selv, og prøver så godt jeg kan å styre unna blå klær. Men det er ikke lett når du kun kan velge mellom blå med monster eller rosaed hello kitty/ballerina/sommerfugl.

Anonymous poster hash: a86df...cf1

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal man systematisk stenge halvdelen av befolkningen ute fra muligheter den andre halvdelen av befolkningen har? Hvorfor skal man låse noe som er utelukkende kulturelt betinget på ett bestemt punkt i kulturen? Det er meningsløst å tre nonsens som at farger har kjønn ned over ørene på barn, men skal vi først gjøre det kan vi like godt tviholde på at rosa er en tøff, maskulin farge og at ekte menn har blonder på skjorta - som har vært Sannheten på andre tidspunkter i det vestlige kulturområdet.

Anonymous poster hash: d6160...6c9
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal man systematisk stenge halvdelen av befolkningen ute fra muligheter den andre halvdelen av befolkningen har? Hvorfor skal man låse noe som er utelukkende kulturelt betinget på ett bestemt punkt i kulturen? Det er meningsløst å tre nonsens som at farger har kjønn ned over ørene på barn, men skal vi først gjøre det kan vi like godt tviholde på at rosa er en tøff, maskulin farge og at ekte menn har blonder på skjorta - som har vært Sannheten på andre tidspunkter i det vestlige kulturområdet.

Anonymous poster hash: d6160...6c9

hvorfor er det bedre eller i det hele tatt annerledes om rosa er guttefarge eller om blått er det?

Jeg tror vi bare må godta at det er forskjell på kjønnene, damer kan ting menn ikke kan og menn kan ting damer ikke kan sånn rent biologisk. Vi bør ha like muligheter-ja, men vi er ikke like.

Nå ser man jo på søskenflokker hvor det er både jenter og gutter at guttene som oftest ikke går over til dokker av egen interesse sånn fordi de heller vil leke med dokker. Da har de det jo tilgjengelig og velger fortsatt "bråkete" leker. det samme med jenter. Selvfølgelig vil det alltid være gøy for gutter å leke med barbie innimellom og for jenter å leke med biler som lager lyd, men vi må huske på at det er en grunn til st noen leker er gutteleker og andre er jenteleker, det er en grunn til det. flesteparten av småjentene ønsker nemlig å leke med dette.

Da jeg var liten gjorde mamma alt for å få meg i motsatt retning. Da var jeg heller hos nabojenta og lekte med barnesminke der. Hun brukte ikke selv sminke, men jeg var utrolig fascinert av dette som liten uten at det skyldtes påvirkning.

vi ser jo dette i yrkevalg også, tviler på at det skyldes rosa / blå klær som småbarn

Anonymous poster hash: 72515...691

Gjest Trolletrine
Skrevet

Jeg satser på å oppdra datteren min slik at hun forhåpentligvis blir en trygg og selvstendig jente. Og da spiller det ingen rolle hva slags farge det er på klærne hennes - ikke nå og ikke i fremtiden. Det ble da folk ut av de barna som ble kledd i typiske jente/guttefarger i "gamle dager", og det blir sikkert folk ut av denne generasjonen barn også. Tror det er heller vi voksne som lager mye styr av lite. Og ikke minst tror jeg det er heeeelt andre ting som betyr noe i et barns oppvekst enn om genseren er blå eller rosa....

Skrevet

Jeg er godt voksen transe. Mitt liv som barn og senere i ungdomen hadde vert mye letter for meg om jeg fikk bruke jenteklær. Hadde alltid lyst å kle meg i kjoler slik som storesøster og nabojenta gjorde. La klær bli kjønnsnøytrale.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Jeg er godt voksen transe. Mitt liv som barn og senere i ungdomen hadde vert mye letter for meg om jeg fikk bruke jenteklær. Hadde alltid lyst å kle meg i kjoler slik som storesøster og nabojenta gjorde. La klær bli kjønnsnøytrale.

Jeg forstår deg veldig godt. Men hvis klær generelt skal bli fullstendig kjønnsnøytralt, så bør både gutter og jenter gå med alt fra kjoler til blått/ rosa klær.....og da blir det jo faktisk diskriminerende mot de som faktisk VIL gå med kun "jente/gutteklær"? Og er det rett da?

Jeg mener barn bør få gå med det de vil av klær, og at det er vi voksne som lager problemer ut av ingenting. Akkurat nå kler jeg jenten min opp i mye " jenteklær", fordi JEG syns det er fint. Men om det kommer en tid der hun har lyst å gå i noe annet, så er da det greit det også. Hun er likevel den samme for meg.

Samtidig er jeg enig i det enkelte nevner her om kjønnsforskjeller. Vi ER to ulike kjønn, hva er galt eller vanskelig med det? ( nå tenker jeg ikke på de som er transkjønnet o.l.) Noen jenter vil gå med typiske

"jenteklær" , og andre ikke. Jeg greier virkelig ikke å se at dette skal være et problem for den gjengse befolkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...