Gå til innhold

Ønskes: hjelp fra erfarne reisende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ok, jeg har et spørsmål til dere som har reist litt, jeg er rimelig erfaren selv -men dette har jeg ikke vært ute for før, så er usikker på hva jeg kan gjøre.

Jeg har blitt frastjålet elektronikk -det skjedde i en park, og jeg befinner meg i et annet land i Europa. Forsikringen min forteller meg at jeg kan få alt erstattet, men bare om tingen ble stjålet fra et låst rom.

Forslagene som kom fra venner her var å booke meg inn på et hostel/hotell, ta med resiesekken og bag'en som elektronikken hørte hjemme i, og late som om tingen ble stjålet over natta. På den måten kan jeg få full erstatning.

Jeg liker ikke å lyve (en ting er rapporten til politiet, noe jeg må gjøre, noe annet er å lyve seg gjennom en hel stjele-episode med hostelfolk), så nå prøver jeg å finne en annen løsning..

Kjenner folk som bor i bofelleskap her -så det er en løsning å spørre dem om vi kan skrive en falsk forklaring. Problemet da er at det ikke er hvem som helst som går inn og ut av et bofelleskap, så da må man legge skylda på "noen".

Så den ene andre løsningen jeg ser som mulig er å rett og slett snakke med et hostel jeg har bodd på og spørre om de kan lyve på mine vegne, altså skrive en falsk rapport om at tingen har blitt stjålet fra deres hostel. Jeg har flere steder jeg tror jeg kan spørre om en slik tjeneste.

Jeg har ikke råd til å kjøpe nytt på lenge....og det begynner å haste..!

Noen erfaringer eller gode forslag?

Anonymous poster hash: 42c69...fc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spør erfarne reisende om hvordan best begå forsikringssvindel?

Seriøst altså. Vær ærlig og si det som det er. Du skal tross alt leve med seg selv etterpå.

Og attpåtil ønsker du å dra inn andre i svindelen også.

Anonymous poster hash: 468ee...71f

• Liker 4
Skrevet

Forsikringssvindel er forsikringssvindel uansett.

Det er rart om reiseforsikringen din ikke dekker tyveri fra lukket veske..

Anonymous poster hash: c9db8...bce
  • Liker 2
Skrevet

Du er ikke erfaren reisende dersom du ikke har klart å ta vare på tingene dine uten å få dem stjålet. Forsikringssvindel hører ingen steds hjemme, enten kaller du det lommetyveri eller så lar du det være.

Anonymous poster hash: fd41d...2a2
  • Liker 2
Skrevet

Du spør om råd til å begå økonomisk kriminalitet. Tipper denne tråden blir slettet snart.

Hør nå her:

For det første burde du hatt en bedre reiseforsikring. Skikkelige reiseforsikringer skal dekke at du blir frastjålet eiendeler i en park. Reiseforsikring er utrolig viktig, og hvis du reiser uten eller velger en forsikring uten å sette deg inn i vilkårene, er det kun din egen feil dersom noe skjer og du ikke er dekket. Tapet er det bare rett og rimelig at du tar selv.

For det andre så er det ikke riktig å lyve til politiet og forsikringsselskapet for å få utbetalt erstatning. Du har ikke rett til erstatning, og igjen: det er din egen skyld at du ikke var forsikret.

Jeg håper du vet at forsikringssvindel er en forbrytelse med alvorlige konsekvenser dersom du blir tatt. Ingen forsikringsselskaper vil la deg tegne forsikring mer, noe som kan bety økonomisk ruin for deg den dagen noe alvorlig skjer.

Ta et viktig oppgjør med deg selv: Legg fra deg alle planer om svindel, legg hendelsen bak deg og skaff deg mer oppegående venner enn dem som oppfordrer deg til å bli kriminell. Vis dem at du er bedre enn som så. Lykke til videre i livet.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke alltid krav om å ha det direkte innelåst, det kommer an på verdi og om det er tyveriutsatte gjenstander. Det som er viktig er tilsynet du hadde med gjenstandene dine. Har du gått fra det i en sekk i en park, så ja da kan du vinke forsikringen farvel.

Til scammen din så vil jeg bare informere om at det finnes en egen avdeling med tidligere politi hos oss som bare jobber med å avsløre sånne som deg blandt annet. Det er helt utrolig hva de finner ut av dersom saksbehandlerne får en uggen følelse.

Anonymous poster hash: 93f0b...f0a
  • Liker 2
Skrevet

Fortell det akkurat som det er! Hva slags elektronikk har du med deg på tur som forsikringen sier må være innelåst hele tiden? Dersom dette stemmer, ville jeg virkelig sjekket ut andre forsikringer før neste reise.

Dersom du har hatt med deg ting som telefon, kamera og evt pc til en park, og de ble stjålet, så vil vel de fleste reiseforsikringer dekke dette dersom du ikke har vært så uforsiktig at du har satt fra deg baggen uten tilsyn. Forsikringsselskapene vet godt at tyverier kan skje, til tross for at man prøver å følge med.

Meld tyveriet til politiet, og fortell historien akkurat som den er til både politiet og forsikringsselskapet.

Gjør deg selv en tjeneste, og ikke hør på venner eller bekjentskaper som anbefaler deg å lyve....

Lykke til!

Skrevet

Som erfaren reisende så burde du vite at de fleste hoteller/hosteller IKKE tar ansvar for om noe blir stjålet hos dem.

Og du burde ha en forsikring som dekker tyveri.

Skrevet

Du spør om råd til å begå økonomisk kriminalitet. Tipper denne tråden blir slettet snart.

Hør nå her:

For det første burde du hatt en bedre reiseforsikring. Skikkelige reiseforsikringer skal dekke at du blir frastjålet eiendeler i en park. Reiseforsikring er utrolig viktig, og hvis du reiser uten eller velger en forsikring uten å sette deg inn i vilkårene, er det kun din egen feil dersom noe skjer og du ikke er dekket. Tapet er det bare rett og rimelig at du tar selv.

For det andre så er det ikke riktig å lyve til politiet og forsikringsselskapet for å få utbetalt erstatning. Du har ikke rett til erstatning, og igjen: det er din egen skyld at du ikke var forsikret.

Jeg håper du vet at forsikringssvindel er en forbrytelse med alvorlige konsekvenser dersom du blir tatt. Ingen forsikringsselskaper vil la deg tegne forsikring mer, noe som kan bety økonomisk ruin for deg den dagen noe alvorlig skjer.

Ta et viktig oppgjør med deg selv: Legg fra deg alle planer om svindel, legg hendelsen bak deg og skaff deg mer oppegående venner enn dem som oppfordrer deg til å bli kriminell. Vis dem at du er bedre enn som så. Lykke til videre i livet.

Amen.

Forsikring er en tjeste man betaler for. Har du ikke betalt nok, altså at forsikringen din ikke dekker en viss type tap, fortjener du heller ikke å få det dekket.

• Liker 1
Skrevet

Det er erfarne svindlere du ønsker å få tak i, ikke erfarne reisende.

Jeg sender link til denne tråden til de forskringsselskapene jeg kommer på jeg, så er de obs på din historie når den dukker opp. :)

Anonymous poster hash: 2fe27...b03
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg hverken ønsker eller skal melde falsk, akkurat fordi det er et moralsk dilemma jeg ikke følte meg komfortabel med. Jeg fortalte dere at dette var de forslagene som kom fra venner her -og istedet for å høre på dem, så spurte jeg etter andre tanker her inne. Jeg har ikke lyst til å lyve eller begå noen forsikrinssvindel!! Det er bare en frustrerende situasjon når man noen stjeler noe som er viktig for en...

Men jo, jeg skal sjekke nøyere om det funke med lukket/låst bag -for det er sannheten. Poenget til folk her var vel at det likeså godt kunne skjedd på et hostel som i parken, fordi folk blir frastjelt ting hele tiden -vi har bodd mye på hostel alle sammen og har tatt folk på fersken før med hendene i andres/våre ting flere ganger. Tanken var vel at det ikke gjør noen forskjell om det skjedde to timer før på hostellet, eller to timer etter i parken..

Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg hverken ønsker eller skal melde falsk, akkurat fordi det er et moralsk dilemma jeg ikke følte meg komfortabel med. Jeg fortalte dere at dette var de forslagene som kom fra venner her -og istedet for å høre på dem, så spurte jeg etter andre tanker her inne. Jeg har ikke lyst til å lyve eller begå noen forsikrinssvindel!! Det er bare en frustrerende situasjon når man noen stjeler noe som er viktig for en...

Men jo, jeg skal sjekke nøyere om det funke med lukket/låst bag -for det er sannheten. Poenget til folk her var vel at det likeså godt kunne skjedd på et hostel som i parken, fordi folk blir frastjelt ting hele tiden -vi har bodd mye på hostel alle sammen og har tatt folk på fersken før med hendene i andres/våre ting flere ganger. Tanken var vel at det ikke gjør noen forskjell om det skjedde to timer før på hostellet, eller to timer etter i parken..

Det må være hardt å fossro i motvind.

Du vet godt at det er forsikringssvindel når du vil ha erstatning for noe du ikke har krav på å få erstatning for. Og du vet helt sikkert at det ikke blir noe mindre forsikringssvindel av å gjengi et annet hendelsesforløp enn det reelle, bare fordi "det likeså godt kunne skjedd på et hostel som i parken"

Det er en grunn til at polisene er utformet slik de er. For eksempel er det mindre sannsynlig at noe blir stjålet fra et låst rom enn fra en veske i en park eller ellers ute blant folk. Dermed vil en forsikring som bare dekker tyveri fra låst rom være billigere enn en som dekker begge situasjoner, ganske enkelt fordi det vil være færre utbetalinger i det første tilfellet. Om du feilaktig oppgir å ha blitt frastjålet noe i en lavrisikosituasjon, så bidrar du til at risikoen for tyverier i slike situasjoner blir vurdert høyere - og det går utover alle som vil ha forsikring.

Og at du "bare" refererte til forslag fra venner og "bare" ville høre med oss hva vi tenker, det er jo det reneste sprøyt. Du har jo lagt opp til å begå forsikringssvindel med fullt overlegg. Skal vi se:

Jeg liker ikke å lyve (en ting er rapporten til politiet, noe jeg må gjøre, noe annet er å lyve seg gjennom en hel stjele-episode med hostelfolk), så nå prøver jeg å finne en annen løsning..

Kjenner folk som bor i bofelleskap her -så det er en løsning å spørre dem om vi kan skrive en falsk forklaring. Problemet da er at det ikke er hvem som helst som går inn og ut av et bofelleskap, så da må man legge skylda på "noen".

Så den ene andre løsningen jeg ser som mulig er å rett og slett snakke med et hostel jeg har bodd på og spørre om de kan lyve på mine vegne, altså skrive en falsk rapport om at tingen har blitt stjålet fra deres hostel. Jeg har flere steder jeg tror jeg kan spørre om en slik tjeneste.

Anonymous poster hash: c9db8...bce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...