AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #1 Skrevet 3. oktober 2014 Hva mener dere om par som såvidt klarer seg økonomisk som får barn( og det planlagt ). Jeg snakker om folk som enten tjener veldig lite eller går på NAV. Anonymous poster hash: d0732...d95
Frk.K Skrevet 3. oktober 2014 #2 Skrevet 3. oktober 2014 Ja. De kan ikke gi barnet det det trenger, senere vil barnet bli mobbet fordi at foreldrene ikke har råd til noe. Nei altså, så lenge barnet får det grunnleggende: Mat, tak over hodet, klær og kjærlige foreldre som stiller opp uansett, så er det det viktigste. Så lenge regningene blir betalt, å barnet ikke kan bli utsatt for å bli kastet ut av sitt hjem, fordi foreldrene ikke klarte å betale husleien osv, så er det helt ok i mine øyne. 5
umwar Skrevet 3. oktober 2014 #3 Skrevet 3. oktober 2014 Ser for meg en hel haug ekstra bekymringer på grunn av penger! Ikke at en må være rik for å få barn, men det er greit å ha en forventet inntekt i fremtiden som gjør at en har råd til å ta vare på barnet sitt. Kanskje ikke så ekstremt dyrt i starten, men en 15 år gammel gutt som spiller fotball kan bli dyr i både mat, klær og utstyr. 6
PrinsesseNila Skrevet 3. oktober 2014 #4 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg synes de burde prøve å bedre sin økonomiske situasjon før de får barn for å kunne tilby barnet en bedre oppvekst. Det er absolutt mulig at de vil bli fantastiske foreldre, men barn koster og de burde ha mulighet til å dekke utgiftene for barnet, få endene til å møtes og fremdeles kunne spare litt og ha en buffer "just in case". Mener ikke at det er feil å få barn i en dårlig økonomisk situasjon, bare at det er smartere å heller prøve å bedre den før en får barn. 3
Carrot Skrevet 3. oktober 2014 #5 Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg har fått pes mange ganger for å mene at det ikke er en menneskerett å få barn, og jeg mener at enkelte burde aldri fått barn - men det står jeg fast på. Og dette er en slik sak der jeg tenker at omsorgsevnen nok neppe er manglende men evnen til å forsørge mangler hvis jeg har skjønt deg riktig? Og for meg henger de to sammen, man kan ikke ha den ene uten den andre, klart kan livssituasjoner endres og man har barn og hadde begge men mistet den ene, det betyr ikke at man går fra egnet til uegnet osv - men å bevisst velge ta på seg et ansvar for et barn når man såvidt klarer ta ansvar for seg selv er utrolig korttent og egoistisk i mine øyne. *skrivefeil* Endret 3. oktober 2014 av Carrot 16
Ulveedderkopp Skrevet 3. oktober 2014 #6 Skrevet 3. oktober 2014 Ja, jeg syntes det er veldig egoistisk å få flere barn enn en kan forsørge selv og gi et godt liv. Men da tenker jeg vel helst på uland. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg mener også at det er en del som ikke burde fått barn. Men da tenker jeg på genene de viderefører. Svært mentalt ressurssvake folk, kvinner som får barn med psykopater, folk med alvorlige arvelige sykdommer. Hvis dette er unge folk som ikke har opparbeidet seg så godt økonomisk ennå, tenker jeg at dette etter all sannsynlighet vil gå bra. Anonymous poster hash: 4be51...b50 7
missLynch Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Ikke optimalt, men hvis det kun er midlertidig "fattigdom" går det nok bra. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Hvis du er fattig i et land som Norge, betyr det at du har prioritert fritid og ditt eget behag fremfor å skape verdier som legger grunnlag for familie med barn. Når du prioriterer deg selv forran eventuelle barn så til de grader, burde du ikke sette dem til verden! Anonymous poster hash: 15f31...917 2
Tvist Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 Det kommer litt an på alder osv fra foreldrene. Best om de venter og prøver å bedre utsiktene om alderen tillater det,
vimsefrøken Skrevet 3. oktober 2014 #11 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg syns kanskje man da burde tenke litt mer fremtidsrettet, og vente med barn til den økonomiske situasjonen bedrer seg. Barn koster penger, så enkelt er det. Uavhengig av hvor mye kjærlighet man har å gi, syns jeg den økonomiske situasjonen bør være på plass før man vurderer å få barn. Hvis man tilfeldigvis er "uheldig" og barnet ikke er planlagt, er det noe annet, da mener jeg absolutt IKKE at man skal ta abort fordi man har det dårlig økonomisk, da mener jeg det burde være opp til den enkelte å vurdere hva de ønsker her. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #12 Skrevet 3. oktober 2014 Mine foreldre burde absolutt ikke formert seg. Økonomien var ræva, og den psykiske helsa til min mor var heller ikke noe å skryte av. Så ja, det var egoistisk av dem å få unger de ikke var i stand til å ta seg av på tilfredsstillende måte. Pappa burde tatt til vettet og skilt seg, ikke fortsette i det destruktive ekteskapet, late som ingenting og produsere enda flere unger. Anonymous poster hash: a2897...de0 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #13 Skrevet 3. oktober 2014 Hvis du er fattig i et land som Norge, betyr det at du har prioritert fritid og ditt eget behag fremfor å skape verdier som legger grunnlag for familie med barn. Når du prioriterer deg selv forran eventuelle barn så til de grader, burde du ikke sette dem til verden! Anonymous poster hash: 15f31...917 Jøss. Dette er noe av det mest sneversynte jeg har sett på lenge. "Poor people should just stop being poor", liksom. Men jeg synes det er egoistisk å få barn når man rent objektivt ikke har råd til det. Både av hensyn til barna og av hensyn til samfunnsinteressene, ved at staten blir nødt til å subsidiere store deler av utgiftene forbundet med barna. At det er egoistisk gjør det ikke urettmessig - så om det er en "menneskerett" er irrelevant etter min mening. Jeg har likevel mindre respekt for mennesker som får barn selv om de ikke har råd, fordi "det ordner seg sikkert". Anonymous poster hash: 0c2c6...e37 4
mara2012 Skrevet 3. oktober 2014 #14 Skrevet 3. oktober 2014 Er vel ikke så mye å tenke om det. Jeg har respekt for de som er lavtlønnet, men som får det til å gå rundt og klarer å forsørge ett barn. At barna blir mobbeofre når de blir eldre, er bare tull. Det handler stort sett om foreldres prioritering av penger, og ikke hvor mye penger de har. Jeg har derimot ikke så mye respekt for de som tar den raske veien til foreldrelivet og blir forsørget av Nav. Norge er alt for enkelt å ha med å gjøre i sånne situasjoner. Man kan være arbeidsledig, bli gravid, gå på Nav, få engangsstønad og deretter få alle utgifter ved det å ha barn, dekket. Nå snakker jeg om de som planlegger å få barn eller bare får barn, uten å ha noe egne midler. Jeg har dog forståelse for at folk kan havne på Nav i senere tid av ulike årsaker, men liker ikke når folk gjør det bevisst. 5
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2014 #15 Skrevet 3. oktober 2014 Hva mener dere om par som såvidt klarer seg økonomisk som får barn( og det planlagt ). Jeg snakker om folk som enten tjener veldig lite eller går på NAV.Anonymous poster hash: d0732...d95 Er det bare folk med penger som har lov til å få barn? 2
Sjøhesten Skrevet 3. oktober 2014 #16 Skrevet 3. oktober 2014 Materielle verdier er ikke det viktigste for barn å ta med seg videre i livet. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #17 Skrevet 3. oktober 2014 Man bør være i stand til å ta vare på sitt eget barn (økonomisk og sosialt). Er man oppegående nok til å skjønne at man ikke klarer å ta vare på et barn - og likevel velger å få det - så er man egoistisk ja. Anonymous poster hash: 3fdb2...a17 11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #18 Skrevet 3. oktober 2014 Materielle verdier er ikke det viktigste for barn å ta med seg videre i livet. De bør jo ha mat på bordet og klær på kroppen i det minste, selv om nyeste iPhone ikke er noe de må ha. Svært få mennesker er fattige i Norge, og staten sponser jo foreldre greit. Men går det overhode ikke rundt og de må legge seg uten mat i magen, så burde man ikke få barn planlagt. Å ikke reise til syden hver sommer er ikke fattigdom, selv om avisene påstår det hver sommer. Anonymous poster hash: c4e3b...dc8 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #19 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg synes det er veldig egoistisk å få barn når man er fattig. Klarer man ikke å holde mat på bordene, holde ungene med klær, utstyr og fritidsaktiviteter så burde man ikke ha unger. Om man er avhengig av hjelp fra fattighuset så sier det seg selv å få ett barn er en fryktelig dårlig ide. Anonymous poster hash: 40da0...91b 8
Gjest Vinglasset Skrevet 3. oktober 2014 #20 Skrevet 3. oktober 2014 Ikke optimalt, men hvis det kun er midlertidig "fattigdom" går det nok bra. Det tenker jeg og. De fleste av oss har dårlig råd perioder i livet uten at det skal være til hinder for å få barn. Derimot er det ikke særlig smart å sette barn til verden om man ikke ser økonomisk bedring i fremtiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå