Gå til innhold

Hvor mange husleier en en bolig verdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en tommelfingerregel for sammenhengen mellom månedsleie og prisen på å kjøpe boligen?

Hvor mange månedsleier går det i en bolig?

Anonymous poster hash: dd2d3...7f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på leiepris og boligpris. Tror ikke det er en fasit på dette.

Skrevet

Vi leide 75 kvadrat inkl TV og Internett på Gimlekollen i Kristiansand for 6000 kr mnd. Huset vi leide i var verdt noe sånn som 4,2 millioner visst, så i det tilfellet tilsvarte jo boligprisen 58 års leiepris. Vi var heldige med prisen der da. Jeg har leid tilsvarende leilighet i tilsvarende hus et tilsvarende sted, der de tok 10500 kr mnd og Internett ikke var inkludert (men denne leiligheten var i generelt penere stand). Det er mye det kommer an på, så du vil nok ikke finne noen formel for dette.

Anonymous poster hash: 2da9c...318

Skrevet

Rent teoretisk er det "uendelig mange" husleier - boligprisen er altså nåverdien av alle husleier (dvs. husleie delt på avkastningskrav/rente). Om jeg husker rett er det vel vist at det stort sett stemmer empirisk på LANG sikt, men så må man jo huske at leieprisen ikke er konstant. Så det er jo vanskelig å faktisk beregne det i realiteten, vi vet jo ikke hvordan leieprisene er om 10 år.

• Liker 1
Skrevet

Det fungerer ikke slik på leiligheter/bolig. For næringseiendommer er det derimot slik man beregner verdi. For leiligheter og boliger vil verdi påvirkes av øvrige boliger/leiligheter i området, og hva andre er villige til å betale for å EIE bolig.

Om du vurderer å investere for å leie ut må du gjøre følgende; La markedsverdien på utleiemarkedet ligge til grunn for din beslutning. Beløpet du kan leie ut for pr måned vil være med på å dekke de kostnader du har ved å eie boligen (netto rentekostnader, din alternative investeringskostnad (som regel kunne man brukt penger på å nedbetale rentebærende gjeld fremfor å investere i eiendomsmarkedet, eller hatt overskuddslikviditet i banken/fond/aksjer) eiendomsskatt, kommunale avgifter, Internett, strøm, mm.) Dersom leieprisen dekker alt dette, vil du da sitte igjen med risikoen/muligheten for å være med i boligmarkedet. Dersom leieinntektene dine ikke dekker alle de nevnte kostnader er man avhengig av at eiendomsmarkedet øker for å "hente inn" de kostnader du har. Husk og at det er skattepliktig å selge med gevinst på et senere tidspunkt, noe man må ta hensyn til ved vurdering av hva faktisk avkastning er.

Anonymous poster hash: 2d492...044

Skrevet

Min er verdt ca 174 månedshusleier om jeg leier den ut til 11.500, det er ca det tilsvarende boliger her jeg bor leies ut for. Det blir ca 14 års leie for å dekke opp boligverdien :)

Anonymous poster hash: e4b6a...78d
Skrevet

Min er verdt ca 174 månedshusleier om jeg leier den ut til 11.500, det er ca det tilsvarende boliger her jeg bor leies ut for. Det blir ca 14 års leie for å dekke opp boligverdien :)

Og hva har du brukt som avkastningskrav for å regne ut det?

Skrevet

Hva mener du med avkastningskraft?

Gjest Wei Wei
Skrevet

Her er det beligenhet som kan spille en rolle. Er det mange potensielle leietakere (studentby), så kan leieprisen være høyere, selv om boligverdien er lik som i en annen by.

Det er flere faktorer her: hva er inkludert i leien? Hva kommer i tillegg? Strøm, fellesutgiftene, Internet osv. Leier henger jo sammen med hva som er bakt inn og hva som ikke er like synlig, men som også er en del av leieforholdet.

Jeg kan fortelle om min naboleilighet. Verdi: 2 500 000 kr. Leies ut for 9000 kr. Den inkluderer bare fellesutgiftene på 3000 kr. Alt annet forbruk innenfor leilighetens vegger kommer i tillegg.

Så leiligheten er verdt ca 23 år og 2 mnd av boligleie (ca 228 stk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...