AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #1 Skrevet 3. oktober 2014 Si at jeg ringer politiet for å tipse om en fyllekjører fks. Og politiet ber om mitt navn. Jeg har to etternavn, ett som er mitt etternavn og ett som fungerer som mellomnavn. Jeg står oppført på nett og på bankkort og id utenom pass(mellomnavn har bare første bokstaven), som "Lise V. Hansen" Hvis jeg sier jeg heter "Lise Vik", altså dropper å oppgi det "offisielle" etternavnet mitt, selv om dette også er navnet mitt. Vil politiet gjøre en sak utav det da? Jeg er jo ikke å finne på nett som "Lise Vik". Anonymous poster hash: ab608...c09
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #2 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg bruker begge etternavnene om hverandre, uten å tenke noe mer over det. Du gir ikke falskt navn i en slik situasjon nei Anonymous poster hash: 771cb...b16 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #3 Skrevet 3. oktober 2014 Si at jeg ringer politiet for å tipse om en fyllekjører fks. Og politiet ber om mitt navn. Jeg har to etternavn, ett som er mitt etternavn og ett som fungerer som mellomnavn. Jeg står oppført på nett og på bankkort og id utenom pass(mellomnavn har bare første bokstaven), som "Lise V. Hansen" Hvis jeg sier jeg heter "Lise Vik", altså dropper å oppgi det "offisielle" etternavnet mitt, selv om dette også er navnet mitt. Vil politiet gjøre en sak utav det da? Jeg er jo ikke å finne på nett som "Lise Vik". Anonymous poster hash: ab608...c09 Politiet søker jo deg ikke opp på internett. De har egne interne sytemer. Anonymous poster hash: f106e...72b 2
Gjest PTR Skrevet 3. oktober 2014 #4 Skrevet 3. oktober 2014 De vil spørre deg om personnummeret ditt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #5 Skrevet 3. oktober 2014 Politiet får opp nummeret ditt enten du ringer til 02800 eller til 112, eller andre lokale numre og selv om du har hemmelig el. Skjult nummer. Oppgir du et navn du ikke heter, eller vil du ikke oppgi navn, vet de hvem du er. Det hat og vært et tema i media at politiet tar opp samtaler ikke bare til 112 men også til de andre numrene. (På 112 blir du opplyst om at du settes over og at samtalen blir tatt opp, men ikke på de andre numrene.) Så å ringe politiet og tro at du kan være anonym el. Det er litt naivt. Hvor seriøst tror du politiet vil ta din melding når du ikke er ærlig om hvem du er?Anonymous poster hash: 74e4a...cf8 3
Vinni Skrevet 3. oktober 2014 #6 Skrevet 3. oktober 2014 Så å ringe politiet og tro at du kan være anonym el. Det er litt naivt. Hvor seriøst tror du politiet vil ta din melding når du ikke er ærlig om hvem du er?Anonymous poster hash: 74e4a...cf8 Selsvasgt kan de vite hvem som ringer, men de vil ikke gjøre en sak ut av det at du sa ditt navn var Lise Vik... det er jo ikke seriøst + det er jo ditt navn. Hadde du sagt du het Kari ville det være problematisk f.eks.
Gjest Aqua Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Politiet får opp nummeret ditt enten du ringer til 02800 eller til 112, eller andre lokale numre og selv om du har hemmelig el. Skjult nummer. Oppgir du et navn du ikke heter, eller vil du ikke oppgi navn, vet de hvem du er. Det hat og vært et tema i media at politiet tar opp samtaler ikke bare til 112 men også til de andre numrene. (På 112 blir du opplyst om at du settes over og at samtalen blir tatt opp, men ikke på de andre numrene.) Så å ringe politiet og tro at du kan være anonym el. Det er litt naivt. Hvor seriøst tror du politiet vil ta din melding når du ikke er ærlig om hvem du er?Anonymous poster hash: 74e4a...cf8 Men så er det vel ikke helt uvanlig at man ringer med en lånt mobil vel? Hvis man ikke har sin egen for hånden der og da. Tror ikke politiet vil basere all identifisering kun på telefonnummer for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg bruker begge etternavnene om hverandre, uten å tenke noe mer over det. Du gir ikke falskt navn i en slik situasjon nei Anonymous poster hash: 771cb...b16 Man har kun ett etternavn.Anonymous poster hash: 954dd...896 3
Jacinta Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Det er ikke å oppgi falskt navn, nei. Jeg har to etternavn, og bruker mellomnavnet som navn, og i "ordentlige" sammenhenger som underskrift hos lege, på apoteket osv bruker jeg etternavnet. Uansett om du oppgir hele navnet eller ikke, så er det fremdeles ditt navn, og ikke falskt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 Man har kun ett etternavn.Anonymous poster hash: 954dd...896 Noen har faktisk flere etternavn. Og da snakker jeg ikke om "tidligere" etternavn som er satt som mellomnavn.Anonymous poster hash: 8a4a0...106
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #11 Skrevet 3. oktober 2014 Noen har faktisk flere etternavn. Og da snakker jeg ikke om "tidligere" etternavn som er satt som mellomnavn.Anonymous poster hash: 8a4a0...106 Nei, det er ikke mulig. Anonymous poster hash: 954dd...896 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #12 Skrevet 3. oktober 2014 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2 Navneloven er klar når det gjelder hva man heter og ikke heter. Synes her er masse tullete svar.Anonymous poster hash: 74e4a...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå