Gå til innhold

Nye regler om skatteklasse 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som kjenner til reglene ved skatteklasse 2 ved delt bosted som kom i 2013?

Trodde jeg og eksen hadde krav på skatteklasse 2 annenhvert år siden vi har delt bo og samvær.. Det er visst ikke sånn lenger. Nå får man isteden utvidet barnetrygd annenhvert år? Stemmer det, eller er det en annen ordning?

Hadde satt pris på svar! Finner det ikke på nettet:)

Anonymous poster hash: 57074...d2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Er det noen her som kjenner til reglene ved skatteklasse 2 ved delt bosted som kom i 2013?

Trodde jeg og eksen hadde krav på skatteklasse 2 annenhvert år siden vi har delt bo og samvær.. Det er visst ikke sånn lenger. Nå får man isteden utvidet barnetrygd annenhvert år? Stemmer det, eller er det en annen ordning?

Hadde satt pris på svar! Finner det ikke på nettet:)

Anonymous poster hash: 57074...d2f

Finner det ikke på nettet? Om du skriver inn Skatteklasse 2 i Google er jo første treff svar på det du lurer på...

Anonymous poster hash: 73e51...06a

• Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Skatteklasse 2 er ikke for enslige forsørgere lenger.

Alt er i skatteklasse 1, men det er lagt til ett eget fradrag for enslige forsørgere der.

Skrevet

Skatteklasse 2 er ikke for enslige forsørgere lenger.

Alt er i skatteklasse 1, men det er lagt til ett eget fradrag for enslige forsørgere der.

ok. Er dette fradraget det samme som utvidet barnetrygd? eller er det noe eget man må søke om?

Anonymous poster hash: e5223...fb3

Skrevet

Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette siden det får konsekvenser for meg i min situasjon. Jeg forstår det slik at dersom du mottar dobbel barnetrygd som enslig forsørger så får du skattefradrag som enslig forsørger. Så dersom du og din eksmann har dobbel barnetrygd "hvert sitt år" , følger også skattefradraget annethvert år på dere.

Det som er skjerpingen og gir færre med dette fradraget, er det faktum at du mister retten til dobbel barnetrygd når du har hatt ny samboer som ikke er barnefar/-mor i ett år; da mister du også skattefradraget som enslig forsørger. Tidligere mistet du ikke skatteklasse 2 så lenge du bare var samboer og dere ikke hadde fått felles barn.

Anonymous poster hash: 1dc8d...d63
Skrevet

Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette siden det får konsekvenser for meg i min situasjon. Jeg forstår det slik at dersom du mottar dobbel barnetrygd som enslig forsørger så får du skattefradrag som enslig forsørger. Så dersom du og din eksmann har dobbel barnetrygd "hvert sitt år" , følger også skattefradraget annethvert år på dere.

Det som er skjerpingen og gir færre med dette fradraget, er det faktum at du mister retten til dobbel barnetrygd når du har hatt ny samboer som ikke er barnefar/-mor i ett år; da mister du også skattefradraget som enslig forsørger. Tidligere mistet du ikke skatteklasse 2 så lenge du bare var samboer og dere ikke hadde fått felles barn.

Anonymous poster hash: 1dc8d...d63

Stemmer.

Så lenge man mottar utvidet barnetrygd så får man fradraget for enslig forsørger. Fradraget følger barnetrygden og tilsvarer det som tidligere var skatteklasse 2

Anonymous poster hash: c59a1...b4d

Gjest Lite nytt
Skrevet

ok. Er dette fradraget det samme som utvidet barnetrygd? eller er det noe eget man må søke om?

Anonymous poster hash: e5223...fb3

Nei, fradrageter ikke det samme som utvidet barnetrygd. Den er tilsvarende fradraget som var i skatteklasse 2.

Det skal komme opp i selvangivelsen sin, så lenge man får utvidet barnetrygd så får man også dette fradraget.

Nå går det måned for måned, så dersom du fikk inviliget utvidet barnetrygd i august måned, så vil du få fradraget tilsvarenede august-desember. Tror det er 3000,- pr måned.

Følg med på dette når selvangivelsen kommer. Følg også med på nettaviser og skatteetaten. Anbefaler å like fb-siden 'Skatten min', det er skatteetaten sin side hvor man får tips og triks og kan stille spørsmål.

Skrevet

Måtte ringe og høre med skatteetaten i fjor. Nå er det slik at nav ordner med alt og du bare skal legge deg tilbake i stolen uten å gjøre stort annet enn å kontrollere at det er korrekt informasjon.

Anonymous poster hash: c7a54...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...