Gå til innhold

Hva gjorde jeg feil med suppen?

Anbefalte innlegg

Suppekrangel! Fantastisk. :popcorn:

For øvrig ser jeg ikke så mye galt med TS sin fremgangsmåte, ingen spesiell grunn til at den skulle smake kunstigere enn Toro sin variant. Men mange gode tips innimellom bitchinga da. :)

• Liker 2

Fortsetter under...

Måtte bare lage egen blomkålsuppe etter jeg leste denne tråden, og gjorde det for første gang. Synes litt buljong gir god smak til suppen, så lenge den ikke overdøver, og suppen smaker utrolig godt blomkål om man bruker vannet en kokte blomkålen i! Brukte derimot feil buljong i suppen og drepte den fullstendig. Buljong skal man være forsiktig med.

Når jeg lager blomkålsuppe, koker jeg blomkålen, moser blomkål med kokevannet med en en grønnsaksbuljong-terning.

Dersom jeg trenger å spe mer, så bruker jeg litt rismelk.... 1/2-1dl maks.

Krydrer med salt, pepper og muskatnøtt.

Jeg synes det er viktig å krydre litt, men likevel så lite som mulig. Kryderet skal bare fremheve suppen, krydrer jeg for mye så forsvinner blomkålsmaken...

Artig å se at du bruker muskatnøtt, var på tanken til å bruke det selv i dag :) Spennende å lage supper!

Kanskje fordi jeg ikke støtter dyremishandling (prior, solvinge, den stlte hane etc), og ikke har råd til hel, økologisk kylling som jeg koker?

Anonymous poster hash: ca8e5...6bd

Jeg trodde Den stolte hane var økologisk og av de bedre merkene? :klo:

Jeg skulle lage hjemmelaget blomkålsuppe. Fulgte oppskriften. Kokte 8dl vann, 2dl helmelk, 1/2 finhakket løk og 1 blomkål (delt i buketter) til blomkålbukettene var møre.

Blandet med 2 stk hønsebuljong.

Tok ut noen buketter, blandet resten av suppa til en jevn blanding med en stavmixer. Smakte til med salt/pepper. Hadde bacon til.

Men det var ikke godt!! Smakte rart, nesten syntetisk... Hvorfor det? Hvordan lager du blomkålsuppe, som faktisk smaker godt? Toros blomkålsuppe på pose var 10 ganger bedre enn denne her...

Du bruker for mye væske, erfaringsmessig står det alltid alt for mye væske i de oppskriftene. Jeg liker suppene fyldige og kremet. Det er også altfor lite med en halv løk. Jeg bruker 1 stor løk til 1 blomkålhode. Gjerne charlottløk (4-5).

Freste du løken og blomkålbitene først? Jeg pleier frese løken i olivenolje, for så å frese blomkålbitene litt. Synes det blir mye mer smak på denne måten.

Buljong / Fond / Kraft: Det er mange forskjellige på markedet. Jeg synes de terningene gir veldig kunstig smak, så bruker flytende.

I oppskriften du fulgte er det som sagt brukt altfor mye vann. Jeg heller først på en god dose kremfløte, og så heller jeg på vann til det såvidt dekker blomkålene. Gjerne 50/50 med kremfløte og vann. Når jeg moser med stavmikser hender det suppen blir for tykk, men da har jeg bare oppi mer kremfløte eller vann til konsistensen blir sånn jeg vil ha den. Mos med stavmikser til konsistensen blir "silkemyk"

Tilbehør: Det er godt med stekt purre i tillegg til bacon / skinke. Det gjør seg også med en dæsj god olivenolje i suppa etter at den er servert.

Endret av murray
  • Liker 1

Annonse

Jeg skulle lage hjemmelaget blomkålsuppe. Fulgte oppskriften. Kokte 8dl vann, 2dl helmelk, 1/2 finhakket løk og 1 blomkål (delt i buketter) til blomkålbukettene var møre.

Blandet med 2 stk hønsebuljong.

Tok ut noen buketter, blandet resten av suppa til en jevn blanding med en stavmixer. Smakte til med salt/pepper. Hadde bacon til.

Men det var ikke godt!! Smakte rart, nesten syntetisk... Hvorfor det? Hvordan lager du blomkålsuppe, som faktisk smaker godt? Toros blomkålsuppe på pose var 10 ganger bedre enn denne her...Anonymous poster hash: ca8e5...6bd

Hvorfor tok du i hønsebuljong???

• Liker 1

Så neste gang:

Steker jeg løken først

Har oppi hvitløk?

Har oppi 1 laurbærblad

Har 900g blomkål

Koker stilken og kutter opp i terninger

Lager smør/meljevning og blander med matfløte og creme fraiche

Har oppi litt muskat

Holder meg unna buljong?

Steke løken først er nok lurt, så den blir myk og søt.

Tja....du må ta med deg de rådene du synes høres gode ut, og forkaste de andre. Sånn intuitivt tenker jeg fra mitt personlige sysnpunkt:

Mel har ingenting i blomkålsuppe å gjøre.

Muskat er jeg usikker på i denne sammenheng, jeg står ved bruk av cumin til blomkål.

Litt buljong med lavt saltinnhold er greit.

Sitronjuice bør prøves ut

Smak suppen til før du setter deg ned og blir skuffet når du spiser.

Anonymous poster hash: 982fa...06f

Litt syre (sitron) blir aldri feil, særlig i retter med fløte.

Om man smaksetter med muskat, kummin eller karri er en smaksak.

Jeg bruker ikke buljong i blomkålsuppe. Det er unødvendig.

Men glanser løk og har i fløte. For mye pepper kan også drepe blomkålsmaken siden det er en mild smak. l

Sant det med pepper, jeg bruker nesten ikke pepper i blomkålsuppe.

AnonymBruker, on 03 Oct 2014 - 13:48, said:

Tja....du må ta med deg de rådene du synes høres gode ut, og forkaste de andre. Sånn intuitivt tenker jeg fra mitt personlige sysnpunkt:

Mel har ingenting i blomkålsuppe å gjøre.

Muskat er jeg usikker på i denne sammenheng, jeg står ved bruk av cumin til blomkål.

Litt buljong med lavt saltinnhold er greit.

Sitronjuice bør prøves ut

Smak suppen til før du setter deg ned og blir skuffet når du spiser.

Anonymous poster hash: 982fa...06f

Uten meljevning blir jo suppen veldig tynn da, og det er jo ikke sånn at en spiseskje mel tilsetter så ekstremt mye smak.

Anonymous poster hash: 8c95d...13f

Annonse

Uten meljevning blir jo suppen veldig tynn da, og det er jo ikke sånn at en spiseskje mel tilsetter så ekstremt mye smak.

Anonymous poster hash: 8c95d...13f

For noe tull. Om man moser blomkålen og ikke koker den i altfor mye vann, så blir suppen slett ikke tynn.

Anonymous poster hash: bdb12...3e0

• Liker 1

Hvis ikke jeg husker feil, pleide Ingrid Espelid Hove å beholde bukettene i suppa, mens det var stilkene hun finmoste.

Kokkefaget og suppetrendene har gått videre siden Ingrid Espelid.

Anonymous poster hash: 903e9...02f

Annonse

Det har datateknologien siden nittitallet også, men det er da kos og nostalgi å meske seg med en Commodore 64-emulator iblandt, fordet. :nigo:

Ikke alle har ambisjoner om å bli Hellstrømkloner. Mange av oss er storfornøyde med å gjennoplive smaksopplevelsene fra besøkene hos bestemor.

Endret av Kamikatze
  • Liker 9

Det har datateknologien siden nittitallet også, men det er da kos og nostalgi å meske seg med en Commodore 64-emulator iblandt, fordet. :nigo:

Ikke alle har ambisjoner om å bli Hellstrømkloner. Mange av oss er storfornøyde med å gjennoplive smaksopplevelsene fra besøkene hos bestemor.

I dag har vi feks noe som heter stavmikser på kjøkkenet, derav tendensen til å jevne supper med grønnsakenes eget fiberinnhold, i stedet for å ty til mel eller maizenna.

Anonymous poster hash: 903e9...02f

• Liker 1

Hvis ikke jeg husker feil, pleide Ingrid Espelid Hove å beholde bukettene i suppa, mens det var stilkene hun finmoste.

Jeg liker best litt tyggemotstand. Kan ikke fordra helt glatt mos

Anonymous poster hash: 34f7e...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...