Gå til innhold

Hva gjorde jeg feil med suppen?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle lage hjemmelaget blomkålsuppe. Fulgte oppskriften. Kokte 8dl vann, 2dl helmelk, 1/2 finhakket løk og 1 blomkål (delt i buketter) til blomkålbukettene var møre.

Blandet med 2 stk hønsebuljong.

Tok ut noen buketter, blandet resten av suppa til en jevn blanding med en stavmixer. Smakte til med salt/pepper. Hadde bacon til.

Men det var ikke godt!! Smakte rart, nesten syntetisk... Hvorfor det? Hvordan lager du blomkålsuppe, som faktisk smaker godt? Toros blomkålsuppe på pose var 10 ganger bedre enn denne her...

Anonymous poster hash: ca8e5...6bd

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/875451-hva-gjorde-jeg-feil-med-suppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

I tillegg til dine ingredienser ville jeg ha lagt til oppskriften følgende ingredienser:

1-2 laurblad (ta ut på slutten)

1-2 ss smør

100 gr Philadelphia kremost

2 dl fløte i stedefor melk brukes på slutten av koking, før bruk av stavmikser

Varmes til kokepunktet etter alt er puttet inn og suppen er blitt krem-suppe.

• Liker 1

Jeg ville nok kuttet ned mengden buljongterning, kanskje til halvparten.

Men kan det være at du ikke er vant til hva blomkålsuppe egentlig smaker, eller smakte den rart sammenlignet med annen blomkålsuppe laget fra bunnen av?

• Liker 1

Gir blomkålen et oppkok i lettsaltet vann til den blir mør. Heller av vannet, så nær som en desiliter eller to, kryster i to toro grønnsaksbuljongterninger.

Mens buljongen løser seg opp, lager jeg meljevning med melk, har i melka og jevningen - rundt literen, koker opp under omrøring og lar småkoke tre-fire minutter til melsmaken er borte. (Det hender jeg lager smørjevning istedet, for smør er krydder i blomkålsuppe).

Pleier ikke mose blomkål, men ser ingen ulemper ved å gjøre det.

Har ikke bacon i min, men det er jysla godt med bacon i fløtegratinert blomkål, så det er sikkert digg i suppe også. Når jeg har bacon i supper, sprøsteker jeg bacon i forkant, siler av fettet og kjøler baconet. Fettet kan jeg smaksette retten med, eller bruke til annet. Legger bacon på suppetallerknen, og heller over glohet suppe, da holder mye av baconet seg knasesprøtt.

• Liker 1

Annonse

Jeg har 4 enkle tips:

1) Du skriver jo ikke hvor mye blomkålen veide. Ofter er et hode ganske lite, særlig når alt det grønne er vekk. Jeg bruker ca 900 gr blomkål, noe som er et veldig stort hode.

2) En annen ting som går utmerket til å fremme smaken er en teskje malt cumin, som du tilsetter når du bruner løken. Cumin og blomkål går veldig bra sammen.

3)Jeg ville droppet melk, fordi jeg ikke liker smaken av melk i suppe (eller i mat generelt). Jeg foretrekker matfløte, og bruker max 1 dl.

4) Kok lengre. Bare fordi blomkålen er "mør", er det ikke gitt at suppen er ferdig. Jeg lar det stå å putre en god stund forbi mørhets-punktet.

Anonymous poster hash: 982fa...06f

Det er mengden industribuljong som gir kunstig smak.

Min løsning når jeg lager hjemmelagde grønnsaksbaserte supper er å bruke en minimal mengde av buljong, feks 1 liten ts Helios grønnsaksbuljong. Eller hjemmelaget kraft av et eller annet slag, men de færreste har jo det for hånden en vanlig ettermiddag etter jobb. Og så synes jeg det gir best smak om blomkålen (når det er blomkålsuppe det er snakk om) kokes i en 50/50-miks av vann og melk.

Når man har løk i en suppe er det også alltid en fordel å blanke denne først i smør eller olje før man tilsetter det øvrige. Det gir en rundere og dypere smak på den ferdige suppen.

Og så det aller viktigste: Når man har blendet en slik hjemmelaget suppe, er det helt nødvendig å sette den tilbake på platen og smake til. Hvordan er smaksbalansen? Trengs det mer salt? Det aller viktigste her for alle typer grønnsakssupper er å tilsette nok salt og nok friskpresset sitron (ja!) til at smaken på grønnsaken kommer fram i smaksbildet. Supper med rotgrønnsaker vil også som regel kreve litt sukker for å framheve den naturlige sødmen i grønnsakene. Noen ganger kan også en fløteskvett gjøre susen. Men salt og sitron er det helt avgjørende.

Når man lager mat som dette er det aldri nok å følge oppskriften til punkt og prikke. Alt avhenger av hvor mye og hvor god smak det er i akkurat den blomkålen du har fått tak i den dagen, og av hva buljongen/kraften du lager suppen på smaker. Derfor er det din egen gane som må være rettesnoren. Dette gjelder for alle supper, og alle sauser.

Anonymous poster hash: 903e9...02f
  • Liker 4

Jeg bruker 1 digert eller 2 normale blomkålholder. River opp i buketter og koker møre i lettsaltet vann (gjerne med et laubærblad). Tar vare på vannet. Svetter 1 gul løk og 2-3 fedd hvitløk i kasserollen. Litt grønnsaksbuljong (1 terning om jeg bruker terninger). Heller over 7-8 dl av vannet fra blomkålen, ca. 2 dl matfløte, en liten dæsj hvitvinseddik, en del hvit pepper (vi elsker pepper!) og kjører i stavmikser.

Baker strandaskinke i ovnen og serverer sammen med parmesan. :)

Jeg bruker 1 digert eller 2 normale blomkålholder.

:)

Akkurat. Smaker det lite blomkål, så...bruk mer blomkål.

For å sammenfatte alle forslagene til en oppskrift:

1) Grovkutt en løk og stek den litt med et par fedd hvitløk, en teskje malt cumin og et par laurbærblader.

2) Tilsett 900 gr kuttet blomkål, og rør rundt. Tilsett ca en liter vann og en halv buljongterning. Rør rundt.

3) La det småputre i en times tid eller noe slikt. Kanskje litt lenger.

4) Kjør det hele i en mixer, til en tykk men luftig "blomkålkrem".

5) Ha suppen tilbake i kjelen.

6) Rund av smaken, slik du foretrekker det, med salt og pepper, ferskpresset sironsaft, 1 spiseskje smør og inntil 1 dl matfløte.

• Liker 1

Akkurat. Smaker det lite blomkål, så...bruk mer blomkål.

For å sammenfatte alle forslagene til en oppskrift:

1) Grovkutt en løk og stek den litt med et par fedd hvitløk, en teskje malt cumin og et par laurbærblader.

2) Tilsett 900 gr kuttet blomkål, og rør rundt. Tilsett ca en liter vann og en halv buljongterning. Rør rundt.

3) La det småputre i en times tid eller noe slikt. Kanskje litt lenger.

3,5) Fjern laurbærbladene.

4) Kjør det hele i en mixer, til en tykk men luftig "blomkålkrem".

5) Ha suppen tilbake i kjelen.

6) Rund av smaken, slik du foretrekker det, med salt og pepper, ferskpresset sironsaft, 1 spiseskje smør og inntil 1 dl matfløte.

Korrigert.

• Liker 2

Jeg skulle lage hjemmelaget blomkålsuppe. Fulgte oppskriften. Kokte 8dl vann, 2dl helmelk, 1/2 finhakket løk og 1 blomkål (delt i buketter) til blomkålbukettene var møre.

Blandet med 2 stk hønsebuljong.

Tok ut noen buketter, blandet resten av suppa til en jevn blanding med en stavmixer. Smakte til med salt/pepper. Hadde bacon til.

Men det var ikke godt!! Smakte rart, nesten syntetisk... Hvorfor det? Hvordan lager du blomkålsuppe, som faktisk smaker godt? Toros blomkålsuppe på pose var 10 ganger bedre enn denne her...

Vel, du tilsetter jo ikke noe som helst slags smak. Bortsett fra blomkål og kraft. Toro tilsetter bøttevis med smak.

1. Buljongterninger er ikke gode. Enten kjøp faktisk kraft (Jacobs har en ok en) eller bare dropp hele greia og tilsett urter og grønnsaker.

2. Tilsett smak. Masse smak. I tillegg til blomkål (1 stk i suppa og 1/2 ovnsbakt til topping) bruker jeg: 1-3 hvitløksfedd, 1-2 never (så mye du klarer gripe om med en hånd) ferske urter eller 1-2 ss tørkede urter (spiseskjeer, ja. Ikke teskjeer, det etterlater ikke noe til smak.), 1-2 løk, kylling- eller grønnsakskraft (kraft, ikke buljong), salt og pepper.

3. Smak på suppa før du tar den av varmen. Smaker ikke'no? Tilsett mer urter, salt eller hva du måtte like.

4. For de som liker ekstra smak: Ovnsbak blomkålen med hvitløk, salt og litt olivenolje til den er mør. Så putter du 2/3 i suppa, kjører i blender til den er jevn, og har resten oppi for tyggemotstand. (Kan være litt i overkant smaksrik for barn, faktisk - de liker snille smaker)

Anonymous poster hash: f8a88...045

Jeg lager blomkålsuppe ganske ofte. Stort sett etter samme råd som denne tråden gir. Den blir nesten alltid kjempegod. Men innimellom blir den litt bitter og kjemisk-aktig smak. Jeg tror det har med blomkålen å gjøre. Noe med vekstforhold etc.

Det jeg har funnet ut er at jeg gir blomkålen et veldig kjapt oppkok (stor kjele med fosskokende vann, slippe oppi buketter, vent noen sekunder så det fosskoker igjen), så slår jeg ut det vannet og begynner på nytt. Da forsvinner mye av bitterheten med det første kokevannet og suppa blir god. Jeg tar denne forvellingen i en egen kjele, mens jeg surrer løken i den jeg skal koke suppa i.

Fett demper også bitterhet, så bruk fløte, olje eller smør.

Annonse

Takk for tips ;) hva slags urter er det snakk om?

Laurbær er jo én. Men urter (ferske urter altså) koster jo en del i Norge. Så da kan det kanskje lønne seg å bruke pengene på en dyrere kraft i stedet. F.eks. denne serien er veldig god:

https://kolonial.no/produkter/1678-touch-taste-kyllingfond/

Jeg har alltid litt dyr kyllingkraft i huset, fordi jeg bruker det i alle oppskrifter med kraft (kanskje med unntakt av at jeg bruker storfekraft i blant). Selv til fiskesuppe foretrekker jeg faktisk kyllingkraft.

Mamma lager verdens beste blomkålsuppe! Skjær et kryss i stilken på blomkålen(plukk av bladene), kok den til den blir mør i godt saltet vann. Skjær den i terninger, legg blomkålen til side. Lag jevning, tilsett melk. Bland i kraft fra blomkålen. Smak til med buljong, salt og litt pepper. Tilsett blomkålterningene på slutten, vi pleier også å tilsette terninger med røkt kjøttpølse (sinnsykt godt!!) :) Hvis man har i kjøttpølsebiter er det lurt å la de koke en stund i suppen før man smaker til med salt, da pølsene naturlig salter suppen.

Endret av Focklop
Annonse

Laurbær er jo én. Men urter (ferske urter altså) koster jo en del i Norge. Så da kan det kanskje lønne seg å bruke pengene på en dyrere kraft i stedet. F.eks. denne serien er veldig god:

https://kolonial.no/produkter/1678-touch-taste-kyllingfond/

Jeg har alltid litt dyr kyllingkraft i huset, fordi jeg bruker det i alle oppskrifter med kraft (kanskje med unntakt av at jeg bruker storfekraft i blant). Selv til fiskesuppe foretrekker jeg faktisk kyllingkraft.

Slik kyllingfond (som ikke er kraft) i blomkålsuppe dreper etter mitt syn blomkålsmaken.

• Liker 2

Jeg lager blomkålsuppe ganske ofte. Stort sett etter samme råd som denne tråden gir. Den blir nesten alltid kjempegod. Men innimellom blir den litt bitter og kjemisk-aktig smak. Jeg tror det har med blomkålen å gjøre. Noe med vekstforhold etc.

Det jeg har funnet ut er at jeg gir blomkålen et veldig kjapt oppkok (stor kjele med fosskokende vann, slippe oppi buketter, vent noen sekunder så det fosskoker igjen), så slår jeg ut det vannet og begynner på nytt. Da forsvinner mye av bitterheten med det første kokevannet og suppa blir god. Jeg tar denne forvellingen i en egen kjele, mens jeg surrer løken i den jeg skal koke suppa i.

Fett demper også bitterhet, så bruk fløte, olje eller smør.

Enig i at blomkålen i seg selv er det viktigste for at blomkålsuppe blir god. Men det pleier jo ikke være det største problemet på denne tiden av året når norsk blomkål framdeles er i sesong. (Når den ikke er det er det best å la være å lage blomkålsuppe).

Men vil si ang. det uthevede at syre fungerer bedre enn fett til å balansere bitterhet.

Hvorfor er det så mange som bruker usunne buljongterninger stappet med palmeolje og salt? Ofte hvis jeg skal lage suppe (kylling feks) kokker jeg kyllingen først, deretter bruker jeg vannet kyllingen kokte i i suppen. Trenger ikke noe buljong for det. Eller dersom jeg har kokt noen grønnsaker, fryser jeg ned kokevannet med etikett. Har også noen isbitformer med kjøttkraft for å ha hele sortimentet. Hvorfor gjør ikke flere dette? Ikke rart maten smaker dårlig, den er jo ikke hjemmelaget når halve suppa er buljongterninger!

• Liker 1

Hvorfor er det så mange som bruker usunne buljongterninger stappet med palmeolje og salt? Ofte hvis jeg skal lage suppe (kylling feks) kokker jeg kyllingen først, deretter bruker jeg vannet kyllingen kokte i i suppen. Trenger ikke noe buljong for det. Eller dersom jeg har kokt noen grønnsaker, fryser jeg ned kokevannet med etikett. Har også noen isbitformer med kjøttkraft for å ha hele sortimentet. Hvorfor gjør ikke flere dette? Ikke rart maten smaker dårlig, den er jo ikke hjemmelaget når halve suppa er buljongterninger!

Nå er det blomkålsuppe denne tråden handler om. Jeg lager også min egen kyllingkraft (av bein fra kylling som jeg beiner ut, ser ikke noen grunn til å koke hele kyllingen til det).

Grønnsakskraft lager jeg også i blant. Og det er noe helt annet enn kokevann fra grønnsaker, altså.

Men til en rask blomkålsuppe til hverdags er det bedre med enten en minimal mengde grønnsaksbuljong, eller kun kokevannet fra blomkålen, slik flere her beskriver det. I hvert fall om det er blomkål man vil at suppen skal smake (slik TS tydeligvis vil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...