Gå til innhold

Vondt i tann, men ingenting galt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

For over 3 år siden fikk jeg plutselig vondt i den nest bakerste tanna til venstre øverst. Men den var kun vond hvis jeg trampet eller gikk hardt med den venstre foten..

Jeg insisterte på å få tannlegetime på dagen siden jeg skulle reise bort. Tannlegen så ingenting galt, men jeg insisterte på at noe måtte det da være. Så etter litt sa tannlegen at det var et lite hull og borret den. Dette er en liten fylling. Ikke dyp i det hele tatt..

Etter borringa hadde jeg vondt, og jeg har aldri hatt vondt etter borring. Denne smerten har egentlig aldri gått helt bort.. Den kommer og går. Kan være fin, men plutselig begynner den å gjøre vondt. Det er ganske vondt også. Nå har den vært vondt i 3 dager, og det er skikkelig irriterende.

Har vært hos årlige sjekker 3 ganger etter dette (3 forskjellige tannleger). De ser ingenting galt. Forrige gang tok de også apikalbilde av den, men de ser ingenting.

Noen ganger når den er vond kan det hjelpe en liten stund å pusse tennene. Men smerten kommer tilbake..

Den er også grusom å tygge med. Kan nesten ikke tygge på den siden, ihvertfall ikke hard mat. Fikk en gang hard kakepynt på den tanna og tygde.. Trodde jeg skulle dø, så vondt var det...

Noen som vet hva det kan være eller har noen råd?

Anonymous poster hash: 696f2...626

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg var innom for noen år siden med en irritert tann som tannlegen mente var frisk. Det eneste alternativet jeg fikk var å rotfylle tannen. Det vil si at tannlegen skraper ut alt av nerver som foresaker smerten, og så bygger opp tannen igjen. Dette gjøres ved hjelp av en stor fylling eller krone.

Ulempen er at tannen aldri blir like sterk som før du rotfylte, i tillegg til at det er dyrt.

I mitt tilfelle gikk smerten over av seg selv etter noen uker. Et par år senere måtte jeg allikevel tilbake og rotfylle samme tann fordi nerven døde. Først da klarte tannlegen å se noe på røntgen. :laugh:

Endret av TheOne
Skrevet

Gikk til tannlegen , trodde jeg hadde tannverk.som viste seg å vare kjevesmerter, har problemer med nakkesmerter, av og til går det oppover til kjeven. Har du nakkesmerter?

Skrevet

Gikk til tannlegen , trodde jeg hadde tannverk.som viste seg å vare kjevesmerter, har problemer med nakkesmerter, av og til går det oppover til kjeven. Har du nakkesmerter?

Skrevet

Det er mulig du har en lekk fylling eller en sprekk i tannen. Eventuelt en stor fylling som irriterer nerven. Sånne skader vises dårlig på røntgenbilder og er omtrent umulig å se for tannlegen. Likevel gjør det vondt og kan til og med gi tannpine. Jeg hadde en sånn stor fylling som var lekk (åpenrom mellom fylling og tann der bakterier kom til) og selv med periodevis tannpine var det ingenting tannlegen kunne se da jeg kom dit. Jeg fikk beskjed om å vente og se an, enten kom tannen til å bli frisk og slutte å gjøre vondt ellers kom det til å ende med rotbetennelse og skikkelig tannpine. Jeg fikk da etterhvert rotbetennelse og da vises det i hvert fall på røntgen hvilken tann som er problemet, så da må man rotfylle.

Dra tilbake til tannlegen om du får dundrende tannpine og tannen kjennes litt "høy" ut å tygge på.

Anonymous poster hash: ec2bf...b79
Gjest Heartbeat
Skrevet

Om du har frakturskade i tanna, kan det gjøre ulidelig vondt . Spesielt om du spiser noe og er borti tanna. Men det skal jo vises på røntgen.

Smertene kan også komme fra anspent kjevemuskulatur

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...