AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg trenger hjelp til å velge hvilken hånd jeg skal ha gifteringen på. Hadde i utgangspunktet tenkt høyre, siden det er vanlig i Norge. Men mannen min må ha den på venstre grunnet en skade på høyre, og jeg føler det er mer korrekt at vi har de på samme hånd. Hva tenker dere? Vi giftet oss også utenlands, hvor der er vanlig å ha den på venstre. Skjønner folk at det er giftering når det er på venstre hånd? Det er en rekkering hos meg, og en glatt vanlig ring hos ham.Anonymous poster hash: 760c7...ab7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #2 Skrevet 3. oktober 2014 Ville sagt det er romantisk å ha den på venstre hånd. Det er ikke gitt at den må være på høyre, så du får se hva du føler deg mest komfortabel med. Anonymous poster hash: 1fad0...ac8
Chloe- Skrevet 3. oktober 2014 #3 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg tror jeg ville hatt den på venstre hånd som en symbolsk greie i ekteskapet. Mulig jeg ville flyttet den over på høyre hånd om jeg skulle ut på byen eller lignende.
Gjest Nori Skrevet 3. oktober 2014 #4 Skrevet 3. oktober 2014 Vi har den på høyre. I din situasjon hadde jeg valgt venstre. Hadde ikke likt å hatt ringen på motsatt hånd enn ektefellen.
skruf Skrevet 3. oktober 2014 #5 Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Vi har alltid hatt gifteringen på venstre hånd, aldri fått noen spørsmål om hvorfor. Vet det er mest vanlig i Norge å ha på høyre, men i ganske mange andre land er venstre vanlig. Noen som vet hvorfor det er mest vanlig på høyre hånd i Norge? (har aldri byttet over til høyre hvis jeg skulle tatt meg en utepåbyentur med venninner) Edit; glemte et ord..... Endret 3. oktober 2014 av skruf
Gjest Nori Skrevet 3. oktober 2014 #6 Skrevet 3. oktober 2014 Noen som vet hvorfor det er mest vanlig på høyre hånd i Norge? Jeg har hørt at det er fordi det er den hånden man inngår avtaler med. Synes den tanken er veldig fin.
skruf Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har hørt at det er fordi det er den hånden man inngår avtaler med. Synes den tanken er veldig fin. Jeg har hørt at grunnen til å bære ringen på venstre hånd er pga venstre hånd er nærmere hjertet, men aldri hørt hvorfor med høyre hånd Men nå vet jeg det
Capricorn Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har hørt at grunnen til å bære ringen på venstre hånd er pga venstre hånd er nærmere hjertet, men aldri hørt hvorfor med høyre hånd Men nå vet jeg det Jeg har hørt at det er fordi det er lettere å legge høyre handa over hjertet. Vi har den på høyre
Gjest Trappetroll Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har hørt dette: Teorien bak dette går tilbake til kristendommen. I bibelen er det flere eksempler på ringer plassert på høyre hånd. Høyre hånd er hånden med makt og autoritet. Makten kommer til menneskene gjennom Guds høyre hånd: Jesus. Samt at det er den hånden en håndhilser med og at det i mange land er sett på som den "rene" hånden, siden den venstre ofte blir brukt til å tørke seg bak. Har også hørt en teori om at siden den venstre siden ofte har blitt forbundet med hekser og demoner og mørke ting, så blir høyrehånden brukt til gifteringen. Men aner ikke hva som er rett
skruf Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/030425/ringens-rette-finger Litt lesing om venstre kontra høyre hånd Lurer selv også litt på hvorfor Norge er et av de få landene der man bærer ringen på høyre hånd.
Gjest Skrevet 3. oktober 2014 #11 Skrevet 3. oktober 2014 Er kun halvt norsk selv, men valgte å ha den på høyre hånd. Er jo mest vanlig her i Norge og så ingen grunn til at jeg skulle ha den på venstre på tross av at vi hadde en engelsk seremoni etc. Men man må gjøre hva man føler for selv. Det blir jo ikke feil
melatonin Skrevet 3. oktober 2014 #12 Skrevet 3. oktober 2014 I sveriget har de den på venstre, forde det sies at den da er nermere vena amoris som de kaller kjærlighets venen...
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 3. oktober 2014 #13 Skrevet 3. oktober 2014 I din situasjon er det nok greiest at du også har den på venstre hånd. Men du kan jo ønske deg en annen gullring til jul eller lignende som du da putter på høyre hånd? Så skjønner folk at du er opptatt uansett, liksom. Eller var det en dum tanke? (Hva mener du egentlig med rekkering?) Vi har for øvrig vår på høyre hånd begge to.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #14 Skrevet 3. oktober 2014 Det er da så vanlig også i Norge å ha gifteringen på venstre hånd, og vi ser det i ALT av utenlandske filmer osv. Jeg tviler på at det finnes nordmenn som ikke ville skjønt at du er gift. For å snu på det, det er aldri noen i utlandet som ikke har skjønt at jeg er gift selv om ringen sitter på høyre hånd. Anonymous poster hash: 3a25f...af0
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #15 Skrevet 3. oktober 2014 I din situasjon er det nok greiest at du også har den på venstre hånd. Men du kan jo ønske deg en annen gullring til jul eller lignende som du da putter på høyre hånd? Så skjønner folk at du er opptatt uansett, liksom. Eller var det en dum tanke? (Hva mener du egentlig med rekkering?) Vi har for øvrig vår på høyre hånd begge to. Rekkering er en ring med diamanter, ikke en klassisk glatt giftering. http://www.tesori.no/Rekkeringer Men da mener de fleste at det er greit å ha den på venstre?Anonymous poster hash: 760c7...ab7
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 3. oktober 2014 #16 Skrevet 3. oktober 2014 Rekkering er en ring med diamanter, ikke en klassisk glatt giftering. http://www.tesori.no/Rekkeringer Men da mener de fleste at det er greit å ha den på venstre?Anonymous poster hash: 760c7...ab7 Ok. Ja, jeg tror da det. Men du må nok regne med at det kan bli noen spørsmål om det av de som møter deg i og med at høyre er det mest vanlige her i Norge.
Skogsprinsessa Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg mener det er slik at ringen på venstre hånd her i Norge betyr enke/enkemann? Iallefall fra gammelt av...
Rosa Sitron Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg mener det er slik at ringen på venstre hånd her i Norge betyr enke/enkemann? Iallefall fra gammelt av... Det har jeg også fått med meg en gang. Vet ikke om det er sant da Om det er sant er det uansett noe bare den eldre generasjonen vil tenke over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå