Gå til innhold

Boligkjøp: Hvor lang tid før overtakelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor raskt kan man regne med å kunne overta en bolig? Da mener jeg ikke med tanke på det juridiske, men hvordan det faktisk er i virkeligheten sånn i gjennomsnitt. Er det sånn at man kan regne med å få flytte inn i løpet av noen uker, eller bør man regne med å måtte vente to måneder eller mer?

Kan de av dere som har erfaringer om dette dele litt om hvor lang tid det tok å kjøpe bolig? (Gjerne i en av de større byene, men det er ikke relevant.) Altså hvor lang tid det tok fra dere begynte å kikke målrettet (ikke bare titta rundt på gøy, altså), gikk på visninger, var med i budrunder, skreiv under kontrakt til dere faktisk fikk flytta inn.

Takk takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på selgers situasjon. Dette skal avtales før sleger evt. Aksepterer et bud. Dere kan og sette med forbehold om ovetakelse innen x dato i budet deres. Om selger vil akseptere dette er en annen sak.

Anonymous poster hash: 7b503...b5f

Skrevet

Takk for svar, dette vet jeg, men jeg skulle gjerne lest noe om erfaringer om dette. Altså hvor lang tid tok det for deg eller naboen din eller mora di, liksom.

Skrevet

Vi måtte pent vente noen måneder. Dette var i Oslo og med mange interesserte i budrunden. Det er jo litt sånn nå at mange blir bedt om å vente med å kjøpe før de har solgt, så da blir jo premisset om sen overtakelse ganske viktig for disse selgerne.

Anonymous poster hash: ce376...fbc
Skrevet

Takk for svar. Æsj, ja, var slik jeg frykta at det er! Med noen måneder, mener du da nærmere et halvt år?

Skrevet

Fra vi hadde ordnet med banken (var da vi begynte å kikke seriøst) og til vi hadde kjøpt leilighet gikk det en-to uker. Fikk da tilslag på første budet vi ga. Dette var i Stavanger i fjor, og vi flyttet inn 1,5 mnd etterpå.

Anonymous poster hash: f9b04...123

Skrevet (endret)

Jeg overtok boligen min ca akkurat en mnd etter at jeg vant budrunden, dette er en leilighet i Oslo:)

Edit: Men begynte å kikke seriøst i januar, kjøpte leilighet i juni. Populært område, mange som bød.

Endret av EmmaMaria
Skrevet

Takk for svarene. Begynner å skjønne at det ikke er helt urealistisk å overta forholdsvis kort tid etter kjøp:)

Skrevet

3 mnd er helt vanlig...

Skrevet

I de kjøpene jeg personlig kjenner til av nyere dato, har det variert mellom akkurat en måned til tre måneder.

Skrevet

Fra vi vant budrunden til vi overtok tok det ca 1,5 mnd.

Skrevet

Det mest vanlige er ca 3mnd. Har vi hatt i våre tre boligkjøp og salg.

Anonymous poster hash: 2a195...913

Skrevet

Vi ovetok nettopp etter tre uker, hadde overtatt før om ikke selger skulle på ferie :)

Anonymous poster hash: e2c4d...34c
Skrevet

1-2 måneder. Sjelden mindre enn 1 måned, men de gangene jeg har tatt over har det heller ikke gått mer enn 2 måneder. Om det er veldig lang overtagelsestid bør selger gi beskjed om dette. En måned går stort sett med til papirarbeid og selgers flytting, så mindre enn det bør du ikke regne med.

Anonymous poster hash: 2834e...f3d
Skrevet

Vi overtok etter 15 dager.

Skrevet

Takk for svarene! Da går jeg ut ifra at det er mest vanlig med 1–3 måneder.

Skrevet

Leilighet nr 1 i oslo solgt - overtakelse etter 2 uker

Leilighet nr 2 i oslo solgt - overtakelse etter 1,5 måned (vi valgte lenger overtakelse fordi vi ikke hadde kjøpt nytt enda)

Hus kjøpt - overtakelse etter 1 måned

Skrevet

1. Kjøpte leilighet i en av de store byene, overtok etter nøyaktig en måned

2. Solgte samme leilighet, kjøper overtar etter 2,5 mnd

3. Kjøpte hus i en mindre by, overtar etter 1,5 mnd

Anonymous poster hash: 6d34c...c2e
Skrevet

Takk for svarene! Da går jeg ut ifra at det er mest vanlig med 1–3 måneder.

Ja, det høres riktig ut. Noen ganger er man imidlertid heldig og kan overta tidligere, typisk hvis selger har leid ut leiligheten og den nå står tom, eller hvis selger skal flytte inn til kjæresten sin. Det er lov å spørre megler om dette på visning (eventuelt spørre hvorfor de selger).

Har selger kjøpt nytt selv, har de gjerne en overtagelsesdato på ny bolig, som megler bør vite om. Da er det sjelden de vil overlate leiligheten før de overtar den nye.

På generell basis: Jo større bolig, jo lengre overtagelse.

Anonymous poster hash: 04d5e...5aa

Skrevet

Tror det tok ca 2-3 uker fra vi vant budrunden til vi fikk nøklene og flyttet inn. Vi visste at selger allerede halveis hadde flyttet ut, og ba derfor om overtakelse så fort det var mulig for banken å få papirabeidet i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...