Gjest StarBar Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Hei! Jeg sparer i BSU, og "vanligvis" seer jeg inn 20000 i året(som har vært max beløp tidligere ift skattetrekk). Jeg pleier også å ha ett fast trekk på kontoen hver måned, slik at jeg slipper å måtte betale så mye om gangen, noe jeg også har gjort i år. Men så har de seg slik at jeg har brukket foten, som gjør at jeg ikke har mulighet til å jobbe, og jeg har heller ingen andre rettigheter, så da har jeg plutselig betalt alt for mye inn på BSU i forhold til skattetrekk. Jeg har ikke tenkt så mye på det, men så var det noen som fortalte meg at det gikk an å ta ut disse pengene igjen, altså de pengene jeg har overført i år. Er dette mulig? Og hvis jeg gjør det, hvordan blir det med renter? Får jeg renter for den tiden de har stått på BSU, eller blir det borte når jeg tar de ut igjen?
lillemeg90 Skrevet 2. oktober 2014 #2 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg tok ut et år jeg måtte ha pengen,, ringte banken og forklarte at jeg måtte at ut, de sa jeg kunne ta ut det jeg det året hadde satt inn. Vet ikke ifht. De andre spm dine:)
-Jiinxs- Skrevet 2. oktober 2014 #3 Skrevet 2. oktober 2014 (endret) nevermind. Leste ikke hva hun over meg hadde svart. Endret 2. oktober 2014 av -Leon-
Gjest Aqua Skrevet 2. oktober 2014 #4 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg tok nettopp ut det jeg har satt inn i år, og forhørte meg med banken i den forbindelse. Det beløpet du har satt inn i år kan du fritt ta ut. Du får fremdeles renter du har tjent opp, men rentene vil bli beregnet ut fra "nytt beløp/det som står igjen" resten av året.
Gjest StarBar Skrevet 2. oktober 2014 #5 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg tok nettopp ut det jeg har satt inn i år, og forhørte meg med banken i den forbindelse. Det beløpet du har satt inn i år kan du fritt ta ut. Du får fremdeles renter du har tjent opp, men rentene vil bli beregnet ut fra "nytt beløp/det som står igjen" resten av året. Så jeg får ikke rente på de pengene jeg eventuelt ar ut igjen fra BSU-en?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #6 Skrevet 2. oktober 2014 Så jeg får ikke rente på de pengene jeg eventuelt ar ut igjen fra BSU-en? Nei. Anonymous poster hash: 22bab...c84
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Høres rart ut at du ikke skulle få renter for perioden beløpet har stått på konto. Det er ikke slik st rente beregnes ut fra kun hva som står på konto 31.12 I banken jeg jobber ville du fått kreditert bsu-rentene til bsu kontoen, men du ville ikke kunne ta dem ut uten å bryte avtalenAnonymous poster hash: 95970...390
Gjest StarBar Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Høres rart ut at du ikke skulle få renter for perioden beløpet har stått på konto. Det er ikke slik st rente beregnes ut fra kun hva som står på konto 31.12 I banken jeg jobber ville du fått kreditert bsu-rentene til bsu kontoen, men du ville ikke kunne ta dem ut uten å bryte avtalenAnonymous poster hash: 95970...390 Men jeg tenker egentlig at det er logisk at jeg ikke får renter på det jeg tar ut. Da kunne jo bare alle spart i BSU hele året, og fått veldig høy rente, for så å ta de ut ved slutten av året og sette de inn neste år. Men bryter jeg avtalen om jeg tar ut pengerjeg har satt inn samme år? For når jeg er inne på Kontooversikten min så står det beløpet jeg har satt inn i år som disponibelt, mens de pengene jeg har satt inn andre år ikke vises, tenkte derfor at det kanskje var mulig å ta ut det beløpet jeg har satt inn i år. Har også hørt andre som sier det er mulig, men aldri noen som faktisk har gjort det.. 1
nojac Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Så jeg får ikke rente på de pengene jeg eventuelt ar ut igjen fra BSU-en? Jo det gjør du. Renten beregnes ut fra det du til enhver tid har på konto. Så det er mulig å "spekulere i" å få høy rente på 25 000 hvert år uten å la dem stå over årrskiftet. Da blir ikke pengene bundet, men du får heller ikke skattegevinsten. Neppe mange som synes at det er smart. Du bryter ikke avtalen om du tar ut årets beløp.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 Syntes hvis du skal spare opp til egenkapital, så er det bedre med spare konto. Jeg sparer 5000,- hver måned og om et-to år så kan jeg kjøpe bolig, det går fortere enn BSU Anonymous poster hash: 99b9c...7dc
Gjest StarBar Skrevet 4. oktober 2014 #11 Skrevet 4. oktober 2014 Jo det gjør du. Renten beregnes ut fra det du til enhver tid har på konto. Så det er mulig å "spekulere i" å få høy rente på 25 000 hvert år uten å la dem stå over årrskiftet. Da blir ikke pengene bundet, men du får heller ikke skattegevinsten. Neppe mange som synes at det er smart. Du bryter ikke avtalen om du tar ut årets beløp. Så hvis jeg satte inn 20000 i januar, og tar ut de nå så vil jeg få renter for de de månedene de har stått på BSUen? Jeg vet jo at jeg ikke får skattegevinsten det er derfor jeg vurderer å ta de ut igjen, siden jeg uansett ikke kommer over skattegrensen i år, da kan jeg heller sette de inn ett annet år jeg trenger skattegevinsten
Gjest StarBar Skrevet 4. oktober 2014 #12 Skrevet 4. oktober 2014 Syntes hvis du skal spare opp til egenkapital, så er det bedre med spare konto.Jeg sparer 5000,- hver måned og om et-to år så kan jeg kjøpe bolig, det går fortere enn BSU Anonymous poster hash: 99b9c...7dc Har ikke muligheten til å spare så mye i måneden uansett. Og det er vel ikke noe tvil om at det er lurest å spare i BSU, du får jo både høyere renter og skattefradrag!
debattanten Skrevet 4. oktober 2014 #13 Skrevet 4. oktober 2014 Syntes hvis du skal spare opp til egenkapital, så er det bedre med spare konto. Jeg sparer 5000,- hver måned og om et-to år så kan jeg kjøpe bolig, det går fortere enn BSU Anonymous poster hash: 99b9c...7dc Det du selvfølgelig gjør er å spare på BSU og om du vil spare mer så er det ingenting som stopper deg i det. 1
nojac Skrevet 4. oktober 2014 #14 Skrevet 4. oktober 2014 Så hvis jeg satte inn 20000 i januar, og tar ut de nå så vil jeg få renter for de de månedene de har stått på BSUen? Jeg vet jo at jeg ikke får skattegevinsten det er derfor jeg vurderer å ta de ut igjen, siden jeg uansett ikke kommer over skattegrensen i år, da kan jeg heller sette de inn ett annet år jeg trenger skattegevinsten Ja. Ta pengene ut før nyttår og sett dem inn igjen over nyttår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå