Gå til innhold

Vanlig å velge sine foreldre (barnets besteforeldre) som faddere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann sin søster, broren hans og brorens kone skal være fadder for babyen vår.

Mine foreldre mener jeg MÅ velge fadder fra min side av familien også, noe som er litt vanskelig da min søster ikke vil være fadder, men mine foreldre har velvillig foreslått (krever) at de skal være faddere..

Hva skal man gjøre i en slik situasjon?

Hvem hadde dere som faddere?

Anonymous poster hash: 1d6bd...a98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går vel an at du velger en venn/venninne som fadder? Besteforeldre er jo i de fleste tilfeller enda nærmere barnet enn en fadder. Synes det blir feil at de krever, men forstår samtidig tanken at de ønsker å ha fadre fra både mor og far sin side.

Skrevet

Går vel an at du velger en venn/venninne som fadder? Besteforeldre er jo i de fleste tilfeller enda nærmere barnet enn en fadder. Synes det blir feil at de krever, men forstår samtidig tanken at de ønsker å ha fadre fra både mor og far sin side.

Vi har bestemt oss for å ikke ha venner i dåpen, kun den aller nærmeste familien (de som blir noe til barnet vårt, besteforeldre, tanter osv)

Skrevet

Vi har besteforeldrene som faddere for sønnen vår.

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ikke ha venner i dåpen, kun den aller nærmeste familien (de som blir noe til barnet vårt, besteforeldre, tanter osv)

Velger du venner som faddere blir de jo "noe" for barnet dit, nemlig fadderen......men hvorfor ikke ha besteforeldre som faddere? Oppgaven til fadderen er jo å lære barnet den kristne tro. (ikke alle som tar det like bokstavelig) men det klarer jo besteforeldre like godt som søsken.

Anonymous poster hash: c3cd5...a23

Skrevet

Da blir det jo annerledes :) Det er jo dere som bestemmer, men det er jo veldig vanskelig når dine foreldre krever å få være fadre. Kanskje dere kan si at dere har tenkt på dem som fadre til neste barn (dersom dere skal ha, og dere vet dere vil ha dem som fadre da)? Eller så får dere bare si at dere har blitt enig om å ha max 3 stk, og at nå er jo de blitt spurt.

Kanskje foreldrene dine er litt gammeldags og tenker at de skal/vil ha ansvaret for barnet om noe skulle skje dere? Slikt er det isåfall ikke, men var visst mer vanlig før i tiden.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor velger dere bare faddere fra din manns side? Jeg skjønner jo at det kan være ganske sårt for dine foreldre så hvorfor har dere ikke tenkt på dem?

Anonymous poster hash: 87bdc...006
Skrevet

Vi hadde bare folk fra min side som faddere. Grunnen var rett og slett at ingen fra min manns side hadde oppfylt kirkens "krav"/ønsker om det en fadder skal gjøre. Dette var noe jeg selv følte så sterkt for lenge før jeg fikk barn, at de skulle døpes, og at jeg så langt jeg kunne skulle sørge for at fadderne oppfyller de kristne aspektene ved det å være fadder. Svigerfar ble fornærmet og sa i fra til min mann om at han ikke måtte la seg overkjøre av meg. Svigermor reagerte også, men holdt resten av sine meninger for seg selv da hun fikk vite grunnen. Det skal kanskje sies at jeg kommer fra en ganske konservativ slekt (på begge mine foreldres sider), men dette var helt og holdent mine egne meninger som jeg hadde gjort meg opp før jeg fikk barn. Jeg har også snakket med mannen min om det ganske tidlig av fra da vi ble kjærester.

Ingen kan kreve at de skal være faddere for barnet ditt.

Jeg tror for øvrig ikke at det er vanlig å ha barnets besteforeldre som faddere. De har jo allerede en spesiell tittel og relasjon til det.

Anonymous poster hash: 6df02...24e
  • Liker 1
Skrevet

Mine faddere var en tante fra min fars side, og en onkel fra min mors side.

Skrevet

Vi hadde bare folk fra min side som faddere. Grunnen var rett og slett at ingen fra min manns side hadde oppfylt kirkens "krav"/ønsker om det en fadder skal gjøre. Dette var noe jeg selv følte så sterkt for lenge før jeg fikk barn, at de skulle døpes, og at jeg så langt jeg kunne skulle sørge for at fadderne oppfyller de kristne aspektene ved det å være fadder. Svigerfar ble fornærmet og sa i fra til min mann om at han ikke måtte la seg overkjøre av meg. Svigermor reagerte også, men holdt resten av sine meninger for seg selv da hun fikk vite grunnen. Det skal kanskje sies at jeg kommer fra en ganske konservativ slekt (på begge mine foreldres sider), men dette var helt og holdent mine egne meninger som jeg hadde gjort meg opp før jeg fikk barn. Jeg har også snakket med mannen min om det ganske tidlig av fra da vi ble kjærester.

Ingen kan kreve at de skal være faddere for barnet ditt.

Jeg tror for øvrig ikke at det er vanlig å ha barnets besteforeldre som faddere. De har jo allerede en spesiell tittel og relasjon til det.

Det var dine meninger og ditt syn men det var vel et felles barn du ville ha døpt? Hva mente mannen din innerst inne da?

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt en blanding av venner og våre søsken. Vi har bevisst ikke valgt våre foreldre som fadrer da de uansett alltid vil ha en stor og viktig rolle i hans liv. Et av besteforeldreparene kommer aldri til å lærd opp barnet i den kristne tro, og da blir det rart og feil for meg at de skal stå som fadre. De kommer såklart til å være like viktig som besteforeldre, men kommer aldri til å fylle fadderrollen og da velger vi heller andre til den rollen.

Anonymous poster hash: c48c7...ac4

Skrevet

Vi hadde bestemor som fadder. Det var eneste personen fra min side av familien som var kvalifisert, og som ikke hadde motforestillinger. :)

Anonymous poster hash: 28fef...e71
Skrevet

Det var dine meninger og ditt syn men det var vel et felles barn du ville ha døpt? Hva mente mannen din innerst inne da?

Han hadde ikke noe problem med det. :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Ikke vanlig med besteforeldre som faddere her hvertfall.

Skrevet

Fra gammelt av var det fadderene, gudmor og gudfar som fikk ansvar for barnet om foreldrene evt falt fra, derfor var det også mer naturlig å velge blant nær familie - i dag er det mer naturlig å skrive en viljeserklæring og velge faddere blant de man tror vil være gode i rollen for barnet i dets oppvekst.

For meg er besteforeldre i barnets liv i rollen som besteforeldre - for mine ble det derfor viktig at fadderene var noen som var "unge til sins og kunne skape relasjoner med ungene når de vokste opp" som jeg så ofte har sagt, og som jeg ser at spesielt gudfaren til jentungen er. De har et godt forhold og hun ser opp til han, han har vokst med rollen og absolutt alle gav meg mye pes den gang for valget jeg tok, men de er enige i dag om at det var riktig når hun nå er i tenårene og han har "been there - done that" på det meste egentlig..

Han er en jeg uten tvil kunne overlatt ansvaret for henne til - og for meg er DET hva faddere dreier seg om, en man ser i rollen som seg selv hvis det blir nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...