Gå til innhold

Heving av leiekontrakt - muggsopp og mangler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg flyttet inn i ny leilighet sist lørdag etter å ha skrevet leiekontrakt med utleier. Leiligheten er en loftsleilighet med skråtak og tilhørende tørkeloft. Den er tydelig gammel med sprekker og gliper i listverk og gulv, men jeg syntes den var sjarmerende og fin. Den hadde stått tom noen måneder før jeg flyttet inn.

Jeg flyttet inn i hui og hast og la ikke så mye merke til rare lukter og slikt, men da jeg var komt vel på plass og fikk skrudd på ovner merket jeg at det luktet ganske rart i hele leiligheten. Litt søtlig, skarpt og gammelt. Jeg tenkte at det kom fra tørkeloftet som ligger vegg i vegg, hvor det også lukter ganske intenst gammelt.

Etter at jeg hadde bodd der i to dager begynte jeg å føle meg uvel. Jeg pustet tungt og følte meg tung i brystet. Jeg ble svimmel og kvalm og tørr i hals og øyne. Nå ble jeg ganske paranoid og gikk rundt og lette etter spor av mugg men kunne ikke finne noe. Bortsett fra i ett av hjørnene i stuen. Der fant jeg en liten flekk som kunne se ut som mugg, men jeg er ikke sikker.

I leiligheten står det også mange gamle møbler som trolig er full av støv og midd. Vinduet i stuen som er rømingsvei og hvor det henger branntau, går ikke an å åpne. Det sitter bom fast! Utleier sa at jeg kunne snakke med vaktmester om isolering av dette vinduet.

Spørsmålet mitt er: er disse forholdene nok til at jeg kan heve leiekontrakten uten oppsigelsestid? Den er i utgangspunktet på 3 måneder, men jeg kan virkelig ikke bo i den leiligheten. I tilfellet risikerer jeg å bli virkelig syk. Jeg bor nå hos mine foreldre som heldigvis bor en times tid unna.

post-77315-0-98868300-1412270365_thumb.j

Endret av marykay
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med utleier om dette? Det kan være at han/hun ikke er klar over det, og kan fikse dette for deg om du sier i fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...