Gå til innhold

7 dagers oppsigelse - lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i bedrift x, innleid via vikarbyrå. Har jobbet i bedrift x i ca 2 år, men får bare kontrakt for 3 måneder av gangen. Grunnet nedbemanninger får jeg sannsynligvis ikke forlengelse etter 31. Desember, og må kanskje også gå tidligere. Oppdragsgiver sier deres oppsigelsestid er 7 dager, mens min oppsigelsestid er en måned fra den første i måneden. Er dette lov? Har jeg isåfall krav på lønn en periode, når ansettelsesforholdet sies opp før kontraktens utløp?

Anonymous poster hash: fc34b...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du ikke fagorganisert? Da får du hjelp med denne type problemer ..

Anonymous poster hash: ec567...e5c

Skrevet

Jeg jobber i bedrift x, innleid via vikarbyrå. Har jobbet i bedrift x i ca 2 år, men får bare kontrakt for 3 måneder av gangen. Grunnet nedbemanninger får jeg sannsynligvis ikke forlengelse etter 31. Desember, og må kanskje også gå tidligere. Oppdragsgiver sier deres oppsigelsestid er 7 dager, mens min oppsigelsestid er en måned fra den første i måneden. Er dette lov? Har jeg isåfall krav på lønn en periode, når ansettelsesforholdet sies opp før kontraktens utløp?

Du må se hva som står i arbeidskontrakten :)

Anonymous poster hash: 4031e...1f4

• Liker 1
Skrevet

Hvilken avtale firmaet har med byrået angår ikke deg, selv om du kanskje bare skal jobbe 7 av dagene i løpet av oppsigelsetiden. Du må se på din avtale med byrået. Det er ikke lov å avtale dårligere vilkår enn det som er lovfestet:

http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/BE00A9E460680E96C1257523007048B8?open

Oppsigelsestid

I Norge er det minimum 1 mnd. gjensidig skriftlig oppsigelse av arbeidsforholdet hvis ikke annet er avtalt enten skriftlig mellom arbeidsgiver og arbeidstaker eller fastsatt i tariffavtale. (Arbeidsmiljøloven § 15-3). Hvis du derimot begår grove overtramp (tyveri, møter beruset på jobb osv.) kan du få avskjed på dagen.

Og her, om vikariat:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#5

Arbeidstaker som har vært tilsatt i mer enn et år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for sluttdato senest en måned før siste arbeidsdag.

Dessuten:

Arbeidsgiveransvar

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78204#arbeidskraft_fra_bemanningsforetak

Hovedregelen er at den som leies ut skal være fast ansatt i utleievirksomheten, enten dette er et bemanningsforetak eller en produksjonsbedrift. Det er derfor utleievirksomheten som har hovedansvaret. Dette innebærer blant annet at den utleide skal ha skriftlig arbeidsavtale med utleievirksomheten. Den utleide arbeidstakeren har det stillingsvern som følger av arbeidsmiljøloven, og utleievirksomheten er ansvarlig for utbetaling av lønn og andre ytelser som følger av arbeidsavtalen til den utleide.

• Liker 1
Skrevet

Det er vikarbyrået som er din arbeidsgiver, ikke stedet du jobber på.

Alle spørsmål og krav du måtte ha, må du rette til din arbeisgiver.

Anonymous poster hash: ade5f...6cf
  • Liker 3
Skrevet

Vet ikke om dette blir riktig, men dersom du får ny kontrakt hver 3. måned, så vil du jo aldri overstige en prøvetids periode som er på 6 mnd?

Under en vanlig ansettelese på 6 mnd, så er den gjensidige oppsigelsestiden normalt 14 dager. Ettersom din er på 3 mnd (siden du fornyer kontrakten hver tredje), så blir den kanskje på 7?

Det høres jo litt rart ut, men det er det nærmeste jeg kan komme en lovlig forklaring..

Anonymous poster hash: 6364a...4d1
Skrevet

Vet ikke om dette blir riktig, men dersom du får ny kontrakt hver 3. måned, så vil du jo aldri overstige en prøvetids periode som er på 6 mnd?

Under en vanlig ansettelese på 6 mnd, så er den gjensidige oppsigelsestiden normalt 14 dager. Ettersom din er på 3 mnd (siden du fornyer kontrakten hver tredje), så blir den kanskje på 7?

Det høres jo litt rart ut, men det er det nærmeste jeg kan komme en lovlig forklaring..

Anonymous poster hash: 6364a...4d1

Noen som er kreative...

Skrevet

Man har vel ikke prøvetid som innleid via vikarbyrå. Du er ikke ansatt i firmaet, du er ansatt i vikarbyrået. Kontrakten er en avtale mellom ditt firma (vikarbyrået) og bedriften. Ansettelsesforholdet ditt er beskrevet i arbeidskontrakten mellom deg og vikarbyrået. Du er jo ikke sagt opp, men arbeidsgiveren din har en kontrakt som ikke er forlenget.

Anonymous poster hash: 4d0ac...420
  • Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Regner med at vikarbyrået ikke har noen forpliktelser ovenfor meg dersom kontrakten avsluttes? Og at jeg derfor kan regne med å stå uten jobb/lønn etter de 7 dagene?

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Regner med at vikarbyrået ikke har noen forpliktelser ovenfor meg dersom kontrakten avsluttes? Og at jeg derfor kan regne med å stå uten jobb/lønn etter de 7 dagene?

Du har fått klare svar på dette i tidligere innlegg. Din kontrakt med vikarbyrået gjelder for deg, og der skriver du jo at du har 1 måneds oppsigelse.

Så altså om kontrakten mellom vikarbyrå og oppdragsgiver sies opp er det mulig du ikke må jobbe hos oppdragsgiver lenger enn 7 dager.

Men vikarbyrået må lønne deg hele oppsigelsenperioden din på 1 måned.

For at du skal ha krav på lønn må du også være tilgjengelig for arbeidsgiver (vikarbyrået). Dvs de kan sende deg på andre oppdrag den måneden og kreve at du jobber der for å ha krav på lønnen din.

Anonymous poster hash: 274dd...749

Skrevet

Da jeg jobbet som konsulent i et vikarbyrå kunne oppdragene avsluttes på dagen om så var, men kontrakten med vikarbyrået hadde 1 mnd oppsigelse, så vi fikk lønn fram til vi hadde fått nytt oppdrag eller oppsigelsestiden var ute.

Anonymous poster hash: 8fefd...b28

Skrevet

Da jeg jobbet som konsulent i et vikarbyrå kunne oppdragene avsluttes på dagen om så var, men kontrakten med vikarbyrået hadde 1 mnd oppsigelse, så vi fikk lønn fram til vi hadde fått nytt oppdrag eller oppsigelsestiden var ute.

Anonymous poster hash: 8fefd...b28

Det er vel dessverre ikke vanlig. Man er fortsatt ansatt i vikarbyrået selv om man ikke er ansatt, men siden det som regel er basert på timebasis så har man heller ingen lønn så lenge virkarbyrået ikke har deg på oppdrag. Intet oppdrag = ingen lønn.

Som vikar er man dessverre henvist til å være en moderne utgave av 1800 tallets løsarbeidere. I tillegg til at man har drittlønn.

Anonymous poster hash: 9e35b...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...