Gjest anciol Skrevet 25. juni 2002 #1 Del Skrevet 25. juni 2002 heisann dere jeg har i det siste vært på noen jobbintervjuer, og man kan si hva man vil om hva evt. arb.giver bruker som ansettelsesgrunnlag.. men jeg føler at jeg på en måte blir satt i "bås" allerede i begynnelsen.... da han spør etter personalia og sivilstatus... og jeg svarer: 24 år, samboer, ingen barn.. Helt automatisk etterfølges dette av spørsmålet: og har dere planlagt barn i nærmeste fremtid?? hva hadde dere svart på dette?? det skal da ikke være galt å tenke på barn i løpet av ett års tid?? men jeg føler at jeg må lyve.... for i det hele tatt å ha en sjanse... skikkelig dårlig gjort synes jeg.... synspunkter?? hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juni 2002 #2 Del Skrevet 25. juni 2002 Da svarer man: "Nei, ingen konkrete planer". Er det forresten noen som spør menn om det samme? De har jo ingen garanti for at ikke pappa'n tar mesteparten av permisjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2002 #3 Del Skrevet 25. juni 2002 De har faktisk ikke lov til å spørre om slikt! De har heller ikke lov til å spørre om sykdom eller fagorganisering, tror jeg. I hvertfall ikke sykdom. Så du kan jo spørre dem om de har lov til å spørre om det. Med mindre du faktisk har konkrete planer om å bli gravid, så kan du jo si at du ikke har konkrete planer om det. Da lyver du jo ikke, samtidig som du ikke svarer nei på om du har vurdert muligheten for å få barn. Jeg for min del kan svare nei med full overbevsning. Jeg går på medisiner som jeg må vente 2 år med før jeg kan få barn etter å ha sluttet å ta dem, pga barneleddgikt. Så nei, jeg kommer garantert ikke til å få barn med det første. (Men jeg har heller ikke noe lyst til å utbrodere hvorfor. Kroniske sykdommer gjør deg heller ikke særlig atraktiv på arbeidsmarkedet, selv om du ikke har hatt sykedager på 2 år...) Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyboo Skrevet 25. juni 2002 #4 Del Skrevet 25. juni 2002 Neste gang noen spør om det på et intervju, kan jo du spørre dem om hvorfor de stiller det spørsmålet! Da tror jeg de får litt problemer med å svare, for de har nemlig ikke lov til å spørre om slikt!! Blir så sur når arbeidsgivere tar seg sånne friheter, GRRRR :evil: Svar ihvertfall at du ikke har noen planer om å stifte familie enda, lyv med god samvittighet om du må! Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #5 Del Skrevet 25. juni 2002 Det er som det blir sagt over her at de har ikke lov til å spörre. Så enten forteller du dem det, eller tar den freidige varianten å spör om de stiller det samme spörsmålet til gutter i samme alder og samme situasjon. Det gjör de helt sikkert ikke!! *grrr* :evil: Lykke til neste gang! Vi jenter må läre oss å ta igjen med samme mynt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 25. juni 2002 #6 Del Skrevet 25. juni 2002 Blir så sur når arbeidsgivere tar seg sånne friheter, GRRRR ...og jeg blir sur på damer som ikke forteller sannheten. Jeg vet dere jenter stort sett er egoistiske, men kan dere være så snill å ha i bakhode at en liten bedrift faktisk kan gå konkurs, dersom flere kvinner etter hverandre tar ut svangerskapspermisjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 25. juni 2002 #7 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg vil presisere at det er FEIL at det ikke er lov til å spørre om man er gravid eller har planer om å få barn i nær fremtid. Det er lov å spørre, MEN det er ikke lov å legge vekt på svaret ved ansettelsen (Noe som jo er litt vanskelig da!!). Du kan jo enten svare at du ikke har planer om det nå (Det gjør alle andre!!!), eller du kan smile og si at siden du vet at de ikke har lov til å legge vekt på et slikt svar ved ansettelsen så undrer du deg over at de i det hele tatt spør, men når de allikevel har gjort det så har du ingen planer i nær fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juni 2002 #8 Del Skrevet 25. juni 2002 Hva om flere menn etter hverandre tar ut svangerskapspermisjon? I dag har faktisk nybakte foreldre rett til å velge hvem som skal ta store deler av permisjonen. Spør du meg så bør hverken menn eller kvinner starte i ny jobb, for så å kaste p-pillerne/kondomene dagen etterpå. Det er relativt egoistisk gjort. Men det gjør det ikke mere lovlig for bedriftene å spørre slike spørsmål. Spørsmålet er ulovlig og behøver derfor ikke noe svar, enten det er en mann eller en kvinne som blir spurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #9 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg vet dere jenter stort sett er egoistiske, men kan dere være så snill å ha i bakhode at en liten bedrift faktisk kan gå konkurs, dersom flere kvinner etter hverandre tar ut svangerskapspermisjoner? -jo, men da må også menn ha i bakhodet at det ikke er selvfölgelig at det er dama som skal ha all svangerskapspermisjonen. Dessuten vil jeg tillegge at det er ganske ofte at små bedrifter som kan stöte på problemer som du nevner ofte ikke har avtaler om permisjonspenger utover folketrygden og derfor taper de ikke så mye penger på det, bare kompetanse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #10 Del Skrevet 25. juni 2002 Min far er i bransje der det er vanskelig å få tak i folk. De er også små. Når en er syk må resten ta dens arbeid, med permisjoner blir det uholdbart arbeidspress. Slik er det for mange; det er ikke bare penger det står på, men at det er vanskelig å finne vikarer! En er avhengig av at alle jobber, og jobber mye for å holde hjulene i gang. Å kreve det som egentlig er din rett kan føre til at du, og de andre, ikke har jobb mer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #11 Del Skrevet 25. juni 2002 Lasse: Det er klart at det er en viktig sak, men da er det også opp til arbeidgiver å opplyse sine eventuelle kandidater om dette. Og dersom man ansetter en ung kvinne eller mann i "rett alder" kan man jo ikke forvente at de ikke kommer til å få barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anciol Skrevet 26. juni 2002 #12 Del Skrevet 26. juni 2002 heisann dere så koselig at så mange hadde svart. Jeg har nylig kommet meg gjennom det siste intervjuet, og det er ikke umulig at jeg får jobben.... Og det jeg svarte på DET spørsmålet var bare at "jeg ikke har noen akutte planer akkurat nå" og det får de klare seg med. Det at mennesker i fruktbar alder får barn er jo tross alt det mest naturlige som skjer her i verden... og det ser også ut som om det blir lagt mer og mer vekt på mannens del av permisjonen og det er jo hyggelig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dj goodnews Skrevet 27. juni 2002 #13 Del Skrevet 27. juni 2002 Det er bare en ting å si til dette: JUG SÅ DET RENNER AV DEG :evil: De tenker kortsiktig profitt og egen vinning så hvorfor skal ikke du gjøre det!? Verden er hard and so is buisness! Kjersti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. juni 2002 #14 Del Skrevet 27. juni 2002 Det er bare en ting å si til dette: JUG SÅ DET RENNER AV DEG ...merk dere dette arbeidsgivere.....hva kvinner oppmuntres til.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anciol Skrevet 28. juni 2002 #15 Del Skrevet 28. juni 2002 Ja da fikk jeg jo flere synspunkter på det jeg lurte på :-) Jeg skjønner jo at dette er viktig for en liten bedrift, som er avhengig av at alle er på plass. Jeg jobber nå akkurat en slik bedrift (vi er 6 stk) og nå er lagermedarbeideren sykemeldt i en lengre periode, klart jeg vet hvordan det er. Og jeg skjønner at det er interessant for en sjef å vite om han kan regne med at du blir der en stund. Men tross alt så vet man ikke alltid hvordan ting utvikler seg. Hvis man kanskje sliter med å bli gravid da.... så vet man jo ikke når det evt. blir.... en mnd- ett år?? En annen ting er jo at dersom arb.giver legger press på en om å ikke bli gravid.. har fått ett par sånne kommentarere her... pakket pent inn i humor men likevel... Har jobbet her i snart 3 år, og min mannlige kollega har allerede rukket å bli far en gang og blir det snart igjen.. Ååå så hyggelig sier alle... hadde det vært meg hadde vel heller responsen blitt: hjelp hva skal vi gjøre nå!! Ærlig talt så er det litt frustrerende å vite at det er sånn, og selv om det ikke er "formelt lov" så hindrer det ikke at man føler hva folk tenker.... Og klart at det er et problem for en liten bedrift. Alle vet jo også at småbarnsmødre ofte må være hjemme pga syke barn osv.. jaja det er alltid to sider av en sak, og det som skjer det skjer :-) ha en flott helg alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå