Gå til innhold

Hva er forskjellen på "stiv" og "støl"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stiv er man gjerne hele tiden hvis man har tendenser til det :grine: - støl er man etter å ha trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv er man gjerne hele tiden hvis man har tendenser til det :grine: - støl er man etter å ha trent.

«Stiv hele tiden» ga meg nok litt andre assosiasjoner enn det som var meningen i dette tilfellet.

Jaja, fy meg.

Stiv brukes gjerne i betydningen «lite fleksibel», altså det motsatte av å være myk.

Støl brukes gjerne om «gangsperr» og stølhet i muskulaturen etter trening eller annen aktivitet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv er man før og under akten, støl er man etter. Sorry, kunne ikke dy meg når Pringle satte tankene i de banene.

Anonymous poster hash: a3076...f04
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv er å ha høy tonus, altså anspenthet, i muskulaturen. Det kan f.eks. påvises ved at du ikke kjenner deg støl, men hvis en fysioterapeut bare masserer løst kan det gjøre skikkelig vondt hvis du har trent mye og ikke tøyd noe særlig de siste ukene, det har jeg opplevd selv.

Tonusen kan reduseres ved at man er flink til å tøye daglig over tid. Da kunne fysioterapeuten min ta i uten at jeg kjente noe særlig.

Støl blir man av å trene mye hardere enn muskulaturen er vant til, f. eks. blir de fleste skikkelig støle når man trener styrke eller jogging når man ikke har trent det på mange måneder eller år. Det er fordi det da uunngåelig blir mange rupturer i muskelfibrene. Tøying kan føre til flere rupturer, og dermed tar restitusjonen lengre tid.

Har man blitt støl er det ingenting man kan gjøre for at det skal gå raskere. Tøying og trening vil gjøre at det tar lengre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...