Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg elsker jul, og er et skikkelig julemenneske! Men på grunn av diverse problemer med helsen er jeg nødt til å kutte ut sukker. Dette blir den første jula uten, så kjenner jeg er litt fastlåst med tanke på ting jeg kan bake! Er jo så glad i det vi har som tradisjoner; pepperkaker, kromkaker, marispan, goro, fruktake, kransekake osv.

Er det noen av dere som har oppskrifter, enten på noen av de "gamle gode", men uten sukker... Eller noen helt andre, gode, sukkerfrie oppskrifter som passer fint til jul?

Tusen takk! :kalle::tree::rodmer:

Anonymous poster hash: 998b2...a00
Skrevet

Og vet dere om noe sted (eller på nett) som selger god, sukkerfri sjokolade? :)

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Marsipan kan du nok lage med sukkererstatning. Sprø julekaker blir kanskje verre. Ser for meg at sukker på til for konsistensens skyld. Sjekk f.eks ut noen lavkarboblogger for tips.

Skrevet

Marsipan kan du nok lage med sukkererstatning. Sprø julekaker blir kanskje verre. Ser for meg at sukker på til for konsistensens skyld. Sjekk f.eks ut noen lavkarboblogger for tips.

Tusen takk for svar! :blomst:

Skrevet

Er det alt av sukker du skal kutte ut? Jeg har kuttet ut fruktose, og dermed vanlig hvit sukker. Men brunsukker tåler jeg. Og det er mange julekaker man kan bake med brunsukker. Ellers er det jo bare å bruke vanlige oppskrifter på julekaker, men bytte ut sukker med sukrin eller lignende. Bare sjekk mengden. Noen erstatninger er veldig søte og skal derfor brukes i mindre mengder. Og det kan også være stor forskjell på vekt. Vet at en ts splenda er det samme som en ts sukker, men hvis du skal veie det opp må du bruke mye mindre splenda. Det veier nesten ingenting i forhold til sukker.

Kan være en ide å søke opp sukkerfrie blogger. Er mange som lever sukkerfritt, og det finnes flere matblogger.

Anonymous poster hash: d0e81...22e

• Liker 1
Skrevet

Kan du bruke sukrin?

Anonymous poster hash: 44440...3da

Skrevet

Tusen tusen takk for svar! Jeg kan ikke bruker sukker i det hele tatt, men sukrin og stevia går greit :)

Skrevet

Har sett litt på oppskriftene, og dere er virkelig noen engler! Fantastisk, tusen takk! :D

Hvis noen har enda flere oppskrifter blir jeg kjempeglad! :D

Også lurer jeg på en ting... I de sjokoladene, er det noe som heter matinol. Hva er det?

Skrevet

Er det alt av sukker du skal kutte ut? Jeg har kuttet ut fruktose, og dermed vanlig hvit sukker. Men brunsukker tåler jeg. Og det er mange julekaker man kan bake med brunsukker. Ellers er det jo bare å bruke vanlige oppskrifter på julekaker, men bytte ut sukker med sukrin eller lignende. Bare sjekk mengden. Noen erstatninger er veldig søte og skal derfor brukes i mindre mengder. Og det kan også være stor forskjell på vekt. Vet at en ts splenda er det samme som en ts sukker, men hvis du skal veie det opp må du bruke mye mindre splenda. Det veier nesten ingenting i forhold til sukker.

Kan være en ide å søke opp sukkerfrie blogger. Er mange som lever sukkerfritt, og det finnes flere matblogger.

Anonymous poster hash: d0e81...22e

Bare sånn at du vet det; det meste av det brune sukkeret i butikken er egentlig bare helt vanlig hvitt sukker som er tilsatt melasse, med andre ord får du fortsatt i deg fruktosen.

Anonymous poster hash: 76e3d...64c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...