AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, men får det ikke til. Har vært litt stor helt siden jeg ble født, men har alltid vært aktiv og spist sunt. Nå som jeg er student går som regel minst 8 timer av dagen til å sitte stille, og resten av dagen til å slappe av eller gjøre ting i huset. Synes det er vanseklig å finne tid og overskudd til å være like aktiv som tidligere. Trener litt styrke innimellom, men det er ikke mer en 30 min 2 ganger i uken ca. Veier 68-70 kg og er bare 160 høy, føler meg veldig overvektig når jeg ser hva vekta viser. Bruker 38/40 i klær så er ikke veldig stor, men ønsker å gå ned ca 5 kg før jul i første omgang. Er det realistisk med den livsstilen jeg har nå? En vanlig dag for meg er for eksempel å jobbe litt i huset, 1 times gåtur, sitte mye stille og lese. Frokost: 2 knekkebrød med egg/ skinke og avokado lunsj: salat med kylling / 3knekkebrød/ yoghurt,frukt og nutrilettbar/ omelett med ost og skinke middag: kylling/fisk med grønnsaker Mellommåltider kan være frukt, grønnsaker eller et knekkebrød. Når jeg regner på det skal ikke dette bli så alt for mange kcal, men vet jeg spiser litt mer usunt i helgene, taco, hjemmelaget pizza med grov bunn feks og innimellom vin og godis. Er det helgene som ødelegger her? Noen som vet ca hva jeg bør ligge på i kcal? Anonymous poster hash: 7847a...9f1
Mersh23 Skrevet 1. oktober 2014 #2 Skrevet 1. oktober 2014 Klarte personlig å gå ned fra 72 kg til 52 på litt over ett år (tretten måneder). Må innrømme at jeg ble kvitt de siste kiloene ble på en mer eller mindre usunn måte, men generelt fulgte jeg følgende mønster: 1. Forbren minst 400-600 kcal (helst ved løping) og innta 1000-1100 kcal hver dag 2. Drikk masse vann ved siden av grønn te (gir boost) 3. Vær opptatt med noe - selv hvis du er hjemme!1 4. Dropp knekkebrød - det inneholder nesten like mye kcal som vanlig brødskive.2 5. Først etter at du har gått ned et par kilo ha minst en dag hvor du inntar maksimum 400-500 kcal3 6. Unngå å spise tre timer før legge tid4 1Du nevnte at du leser og det er supert, så lenge du ikke snacker mens du holder på. Klarer du ikke å unngå småspisingen kan du stikke bort til en lesesal/bibliotek. 2Det kan være litt tøft i starten, for flest nordmenn har spist brødskiver siden barnehagen 3Om du ønsker å gå ned mer, naturligvis For eksempel gulrøtter er veldig mettende og kan spises i store mengder 4Du bør også legge deg tidlig - stoffskifte blir bedre, du gidder mer neste dag og sjansen for småspising er minimal (Ironisk nok er jeg her etter midnatt ) Det tøffeste var å bli kvitt småspisingen, ikke kiloene. Ønsker deg masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #3 Skrevet 1. oktober 2014 Takk for svar og tips. Jeg er egentlig ikke ute etter strenge dietter da jeg har endel år med spiseforstyrrelser bak meg, tenker en livsstil jeg kan leve med lenge. Maten og "aktiviteten" jeg oppførte i startinnlegget har jeg holdt en god stund så jeg tenker mer i retning av tips til forbedring av nåværende livsstil for å kunne gå ned noen kg på en sunn og varig måte. Mulig det kom dårlig frem Sliter med å bedømme hva som er for mye/lite mat å spise, og hvor mye aktivitet jeg bør være i for å gjøre dette på en god måte. Pleier å skrive opp en plan over hva jeg skal spise hver dag, men det må være minimum 1300 kcal selvom jeg skal ned i vekt. Mener du det er for mye å spise 2 knekkebrød til frokost? er kun 35 kcal per stykk. TS Anonymous poster hash: 7847a...9f1
Mersh23 Skrevet 1. oktober 2014 #4 Skrevet 1. oktober 2014 Takk for svar og tips. Jeg er egentlig ikke ute etter strenge dietter da jeg har endel år med spiseforstyrrelser bak meg, tenker en livsstil jeg kan leve med lenge. Maten og "aktiviteten" jeg oppførte i startinnlegget har jeg holdt en god stund så jeg tenker mer i retning av tips til forbedring av nåværende livsstil for å kunne gå ned noen kg på en sunn og varig måte. Mulig det kom dårlig frem Sliter med å bedømme hva som er for mye/lite mat å spise, og hvor mye aktivitet jeg bør være i for å gjøre dette på en god måte. Pleier å skrive opp en plan over hva jeg skal spise hver dag, men det må være minimum 1300 kcal selvom jeg skal ned i vekt. Mener du det er for mye å spise 2 knekkebrød til frokost? er kun 35 kcal per stykk. TS Anonymous poster hash: 7847a...9f1 Her er en veldig bra side som hjalp meg å holde oversikt over både trening og mat: http://caloriecount.about.com .
Gjest Runforit Skrevet 2. oktober 2014 #5 Skrevet 2. oktober 2014 Du spiser veldig lite proteiner og fett når du i tillegg kjører på lite karbohydrater. Kjøtt og grønnsaker er ikke en fullverdig middag; kroppen må få energi fra fett eller karbohydrater. I og med at du er tidligere spiseforstyrret så kan lavkarbo være en fin start for deg da mange med spiseforstyrrelser har spist seg frisk på lavkarbo da det er et kosthold uten raske karbs fra sukker etc. Jeg tenker at du sprekker i helgene fordi du ligger for lavt på kcal i hverdagene, i tillegg er det dårlig balanse mellom næringsstoffene kroppen trenger for å holde et stabilt blodsukker og dermed blir du slapp og fysen når helgen kommer. Om du spiser mer kcal og rett mat hver dag så vil du ikke få disse enorme cravingsene når helgen kommer. Anbefaler deg 3 store hovedmåltider: frokost, lunsj og middag. Disse 3 måltidene skal dekke dagsbehovet ditt og det skal være godt med proteiner og fett med tilbehør(om lavkarbo) eller godt med proteiner, fett og trege komplekse karbohydrater(fullkornsris, pasta etc) I tillegg kan du har 2 små måltider som f.eks litt nøtter og frukt som mellommåltid og f.eks skinkeomelett eller proteinpannekaker til kvelds. Spiser du nok og rett så vil ikke bare fettprosenten krympe, men du vil også få mer overskudd og energi og lysten på å få inn mer hverdagsaktivitet og trening vil også bli mer naturlig.
magicpie Skrevet 2. oktober 2014 #6 Skrevet 2. oktober 2014 Klarte personlig å gå ned fra 72 kg til 52 på litt over ett år (tretten måneder). Må innrømme at jeg ble kvitt de siste kiloene ble på en mer eller mindre usunn måte, men generelt fulgte jeg følgende mønster: 1. Forbren minst 400-600 kcal (helst ved løping) og innta 1000-1100 kcal hver dag 2. Drikk masse vann ved siden av grønn te (gir boost) 3. Vær opptatt med noe - selv hvis du er hjemme!1 4. Dropp knekkebrød - det inneholder nesten like mye kcal som vanlig brødskive.2 5. Først etter at du har gått ned et par kilo ha minst en dag hvor du inntar maksimum 400-500 kcal3 6. Unngå å spise tre timer før legge tid4 1Du nevnte at du leser og det er supert, så lenge du ikke snacker mens du holder på. Klarer du ikke å unngå småspisingen kan du stikke bort til en lesesal/bibliotek. 2Det kan være litt tøft i starten, for flest nordmenn har spist brødskiver siden barnehagen 3Om du ønsker å gå ned mer, naturligvis For eksempel gulrøtter er veldig mettende og kan spises i store mengder 4Du bør også legge deg tidlig - stoffskifte blir bedre, du gidder mer neste dag og sjansen for småspising er minimal (Ironisk nok er jeg her etter midnatt ) Det tøffeste var å bli kvitt småspisingen, ikke kiloene. Ønsker deg masse lykke til! Spise 1000-1100 kalorier, og trene bort 400-600 av dem? Er du gal? Det er alt for lite kalorier på en dag. Skal man trene bort så mye kalorier så burde man spise nesten det dobbelte av det du anbefaler, for at ikke underskuddet skal bli for stort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå