AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Skrevet 1. oktober 2014 Banken min har akkurat varslet det tredje rentekuttet på bare noen måneder, dette mens Norges Bank har holdt renten i ro. Hva skjer, må vi snart betale for å ha penger i banken? Egentlig gjør vi det vel alt, med skatt av den stusselige renten vi får, og i tillegg formuesskatt hvis vi sparer for mye. Det vi får igjen dekker ikke prisstigningen en gang. Noen tips til hvor man kan gjøre av sparepengene om man ikke er noen gamblertype? Anonymous poster hash: e165d...32b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #2 Skrevet 1. oktober 2014 Hvilken bank bruker du? Anonymous poster hash: 307d1...025
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #3 Skrevet 1. oktober 2014 Hvilken bank bruker du?Anonymous poster hash: 307d1...025 Santander. Jeg ville bytte sist de satte ned renten, men i mellomtiden satte alle de andre ned også. Og det skjer nok denne gangen også. Virker ikke som noen verdsetter sparekundene, mens lånekunder er det bikkjeslagsmål om. Ett sted må det ende, den dagen folk syr inn pengene i madrassen så blir det ikke mye å låne ut. Anonymous poster hash: e165d...32b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #4 Skrevet 1. oktober 2014 Vel, på den annen side så setter de ned boliglånsrenten også, og de aller fleste har mer i lån, enn de har i formue. Det betyr at folk flest tjener på det, selv om det er kipt for oss som har nedbetalt boliglånet og sparer i banken Anonymous poster hash: 5681b...f0d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #5 Skrevet 1. oktober 2014 Vel, på den annen side så setter de ned boliglånsrenten også, og de aller fleste har mer i lån, enn de har i formue. Det betyr at folk flest tjener på det, selv om det er kipt for oss som har nedbetalt boliglånet og sparer i banken Anonymous poster hash: 5681b...f0d Men det er en ganske stor del av Norges befolkning som ikke har gjeld, selv om det fremstilles annerledes i avisene (så mye sparer DU på rentekuttet). Men poenget er jo at bankene må få disse pengene fra et sted, og blir det alt for ulønnsomt å spare så må vi jo finne på noe annet med pengene. Forundrer meg litt at det ikke fins konkurranse i innskuddsmarkedet. Anonymous poster hash: e165d...32b 2
nojac Skrevet 1. oktober 2014 #6 Skrevet 1. oktober 2014 Men det er en ganske stor del av Norges befolkning som ikke har gjeld, selv om det fremstilles annerledes i avisene (så mye sparer DU på rentekuttet). Men poenget er jo at bankene må få disse pengene fra et sted, og blir det alt for ulønnsomt å spare så må vi jo finne på noe annet med pengene. Forundrer meg litt at det ikke fins konkurranse i innskuddsmarkedet. Anonymous poster hash: e165d...32b Jeg synes at konkurransen fungerer som den skal. Når du kan få boliglån ned mot 3 %, kan du ikke vente å få mer på innskudd.. De beste har nå 3,25 %, men det ser ut til vi er nede på 3 før jul. Foreløpig har ikke Bluestep meldt om nedgang (Det kommer vel om ikke så lenge...). Og de tilbyr fremdeles fastrente med ett eller 2 års binding på 3,30 %. Det beste tilbudet i øyeblikket?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #7 Skrevet 2. oktober 2014 Men det er en ganske stor del av Norges befolkning som ikke har gjeld, selv om det fremstilles annerledes i avisene (så mye sparer DU på rentekuttet). Men poenget er jo at bankene må få disse pengene fra et sted, og blir det alt for ulønnsomt å spare så må vi jo finne på noe annet med pengene. Forundrer meg litt at det ikke fins konkurranse i innskuddsmarkedet. Anonymous poster hash: e165d...32b Jeg er helt klar for å starte en aksjon! Jeg er så lei av alt mediamaset om lånerenten som skal settes ned og press fra Forbrukerrådet og politikere, men begrunnelse om at bankene tar for høye marginer. De kunne like gjerne krevd høyere innskuddsrenter på dette grunnlaget. Det er en generell bekymring om at nordmenn har for høy gjeldsgrad og overinvesterer i boliger og eiendom. Likevel fortsetter presset mot lavere lånerenter og skatteincentivene for å investere i belånt eiendom! Politikerene våger ikke å røre disse ordningene, men forsetter å konfiskere verdier fra nøysomme sparere gjennom formuesskatt og en kapitalskatt som nå gir negativ realavkastning. Jeg kjenner veldig mange som har vanlig økonomi som likevel er i formuesskattsposisjon, kun fordi de ikke lever et A4-liv med hus, hytte, biler, barn og hund, og fordi de ønsker å unngå lån. Det jeg også savner er alternative innskuddstilbud. I dag er det nesten bare vanlig innskuddskonti eller bindinger på minimum ett år. Vi bør kanskje klage til Forbrukerrådet, og be dem ta opp saken. Anonymous poster hash: db2cf...43c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå