Gå til innhold

Midtøsten-konflikten: spørsmål

ElleVille

Anbefalte innlegg

Hei :smile:

Jeg prøver å sette meg inn i Midtøsten-konlikten, noe som i grunnen er en relativt frustrerende ting å gjøre.

Det må sies at jeg vet forferdelig lite om dette i utgangspunktet, og har ikke fulgt med i konflikten før de siste dagene. Gjør likevel et forsøk, og tenkte kanskje dere har noe å fylle ut med?

1. Opprettelse av staten Israel 1948

a) Hvilke kloke hoder var det som stemte for dette da det var kjent sterkt motstand mot egen israelsk stat blant hele den arabiske verden? Hvordan hadde disse kloke hodene (som vel også inbefatter oss - FN?) tenkt å forholde seg til at det må være pokker så vanskelig med en god gjennomførelse av "prosjektet" uten en viss støtte i det aktuelle området?

2. Tempelhøyden i Jerusalem

a) Hvorfor er dette stedet hellig for palestinerne? Og fordi det er deres hellige sted - kan ingen andre oppholde seg der av den grunn? Fungerer dette på lik måte som Mekka for muslimene (så vidt jeg vet er det kun muslimer som får oppholde seg der)?

B) Om dette er tilfelle, hvorfor i alle dager reiste Sharon dit?

3. Er dette hovedkjernen(e) i konflikten?

a) Jerusalem

B) Eventuell egen palestinsk stat

c) Flyktninge-problemet

d) Jødiske nybyggere

e) Vann

Om noen har lyst til å utdype hvorfor a) - e) er hovedpoeng, samt svare på de andre spørsmålene, hadde jeg satt stor pris på det. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Vet dette temaet har vært oppe før, fikk nemlig selv mange gode svar på den tråden. Fant den desverre ikke igjen akkurat nå, men du får prøve å lete litt mer enn det jeg gjorde.

Er desverre ikke særlig god på dette her selv, så hvis noen har noen gode svar, så trenger jeg definitivt en oppfriskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jellyfish,

jeg søkte før jeg oppretta tråden, men fant ikke svar på akkurat dette, håper på at noen gidder å presisere litt. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:  

3. Er dette hovedkjernen(e) i konflikten?

a) Jerusalem

B) Eventuell egen palestinsk stat

c) Flyktninge-problemet

d) Jødiske nybyggere

e) Vann

Om noen har lyst til å utdype hvorfor a) - e) er hovedpoeng, samt svare på de andre spørsmålene, hadde jeg satt stor pris på det.  :smile:

f) Religion

Det er nok fleire som kan fortelje mykje av det som har skjedd, både historisk og politisk, men religion spelar òg ei stor rolle her. Fleire ting kan nok vera uråd å forstå om me ikkje tek omsyn til det. T.d. innvandringa av jødar til Israel har jo blitt støtta i årevis av ulike (kristne) organisasjonar - det står jo i Bibelen at i endetida vender jødane tilbake til heimlandet sitt.

Jerusalem og Tempelhøgda: I Islam er dette ein heilag by grunna ei reise Muhammed gjorde til ein uspesifisert by. Nokre hundre år seinare fann dei lærde ut/bestemte at byen det var snakk om måtte vera Jerusalem. (OK, det er litt diffust for meg no - hugsar ikkje grunnen til at byen skulle bli gjort heilag, eller kor lang tid etter det skjedde.)

Jødedomen: Klagemuren er det som står att av tempelet til jødane. Profetiane seier at Messias skal kome og fri dei frå undertrykking og ufred når det er gjenreist. Då må jo moskeen som står der no vekk... Det har visstnok vore fleire på høgt plan (militært/politisk) som har arbeidd for dette - men før eit nytt tempel kan byggjast så må plassen reinsast. Til det trengst ei perfekt raud kvige, minst tre år gammal. (Søk på "red heifer" på Google så ser du kor vanskeleg dette har vore å få, sjølv med import av raudt fe frå USA.)

Kristendomen: Seier òg at tempelet vil bli gjenreist - ikkje ein, men to gongar. Første gong under Antikrist...

Jødiske nybyggjarar på Vestbreidda ser ofte på Vestbreidda som deira land. Går me langt nok tilbake i historien så er det det, og det er landet som vart gitt til dei av Gud. Rettnok har dei blitt okkupert, tatt til fange og blitt forvist i mellomtida, men no er dei tilbake for å kreva landet sitt tilbake. Om dei har rett til det (sett frå religiøst standpunkt, gjerne kristent) er det delte meiningar om - er det straff for avtalebrot? (Avtalen som gav dei landet i første omgang.) http://www.millenniumhope.info/article1024.html

Fleire lenker kan nok finnast på www.raptureme.com - kristen side, men avisartiklar det vert vist til er nøytrale nok.

Og elles seier jo Bibelen at heile verda skal ha augene retta mot Jerusalem i endetida. ;-)

Når det gjeld nyare historie/politikk så er det ein del ting eg lurar på sjølv: Kva tid vart "Palestinarar" starta brukt kun om arabarane som budde i området, kva skjedde med jødiske eigedomar etter kvart som britiske og franske mandatområde vart gitt sjølvstende (Libanon, Syria, Irak, Transjordania og Palestina.) og den politiske situasjonen der i tida det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...