Gå til innhold

Vil jeg klare å betjene boliglånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går om kort tid kraftig ned i inntekt og jeg blir minstepensjonist. Sitter med en godt vedlikeholdt villa og huslånet, har jeg regnet ut, vil da være på 350000. Utover det har jeg ingen gjeld.

Tror dere jeg vil klare dette på minstepensjon/13000pr måned når skatten er trukket? Har en liten eldre bil, men den må jeg nesten beholde, da jeg bor der det ikke er bussforbindelse og er sterkt svekket av leddgikt og må ha den når jeg skal handle mm. Bor alene.

Anonymous poster hash: f08b9...940
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør banken hva du betaler i måneden og sett opp budsjett.

Anonymous poster hash: d5f0c...a74
Skrevet

Du vet da vel selv hvor mye du betaler på lånet og andre ting i mnd.

Anonymous poster hash: d45b2...ac7

• Liker 1
Skrevet

Du vet da vel selv hvor mye du betaler på lånet og andre ting i mnd.

Anonymous poster hash: d45b2...ac7

Betaler 4,300pr mnd på lånet men ville gjerne høre andres betraktninger,spesielt kanskje hvordan dette vil bli over tid. Muligheter man evt har til refinansiering/lenger løpetid,generelt hvor innstilte banker er på det evt bostøttemuligheter mm

Ts

Anonymous poster hash: f08b9...940

Skrevet

Jeg har regnet ut at jeg trenger ca 10-12 000 per mnd etter skatt når jeg pensjonerer meg. Men da har jeg tatt utgangspunkt i at huslånet er nedbetalt.

Siden du bare har 350 000 igjen på lånet vil nok banken både kunne forlenge nedbetalingstiden til max, pluss sette avdragsfrihet en stund (i opp til 10 år hos noen banker).

Det beste for deg er jo å legge sammen alle faste utgifter slik at du vet hvor mye du må ha inn i mnd, for da ser du fort om du har råd til å betjene huslånet.

Anonymous poster hash: 0cbfe...2c1

Skrevet

Bostøtte kan du gå inn på husbanken.no og se på om du kan få.

Generelt, hvorfor selger du ikke villaen og får kjøpt deg en lettstelt ny leilighet med universell utforming? Det er mye enklere å flytte og å tilpasse seg en ny tilværelse i god tid før man må flytte av helsemessige årsaker.

Du får beregne hva du betaler i strøm, forsikring osv fast årlig dele utgiftene på 12 og se hvordan dette kommer ut i forhold til inntekt.

Anonymous poster hash: ee2d2...a43

• Liker 2
Skrevet

Enig med siste poster. Kanskje det blir bedre med boligbytte, rimeligere, lettstelt leilighet, kanskje i borettslag?. Bostøtte er vanskelig å få når man sitter med litt formue (ligningsverdi av huset) og lave boutgifter. Jeg vet det fordi min mor ikke får noe bostøtte fordi hun eier en leilighet med lite gjeld.

Men du vet godt hvor mye du trenger hver måned.

Anonymous poster hash: db313...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...