Gå til innhold

Hjelp med gjeld/økonomi !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har noe gammel kredittkortgjeld som jeg vil bli kvitt. Den oppsto for et par år tilbake da jeg mistet studielånet, ikke ville be foreldre om penger, tok opp kredittkort for å betale for ting, mistet jobben og kunne ikke betale tilbake - ting går til inkasso, gebyrer legges på og hele den regla der.

Kort sagt, ung og dum og mistet kontrollen.

Det hele ga meg angst en periode, i tillegg begynte jeg å slite med noe depresjon. Men på forsommeren tok jeg endelig mot til meg, kom over konvoluttskrekken og begynte å rydde opp. Gjelden er fordelt mellom to inkassoselskap, og jeg har månedlige betalingsplaner på alt.

Holder på med graden min enda, men har biinntekter her og der, nok til at jeg får betalt alt hver måned selv om det er trangt.

Saken er den at jeg er heldig nok til å eie egen bolig. Etter dødsfall i familien arvet jeg penger og sammen med et relativt lavt lån fikk jeg kjøpt en leilighet. Denne har attpåtil steget i verdi, så jeg har kun lån på ca 1/5 av verdien.

Det jeg da har diskutert med en kundebehandler er muligheten for å refinansiere og legge inn denne forbruksgjelden i boliglånet. En litt høyere månedssum på lånet er langt mer håndterbar enn de flere tusen som ellers går ut.

- Er det noen her som har gjort det samme? Og som fikk det til selv om du var under utdannelse / hadde noe ustabil inntekt?
- Er det mulig
å på noen måte forhandle og få ned gebyrer dersom en total utestående sum blir betalt med en gang? Dvs. dersom jeg snakker med det ene inkassoselskapet og sier at jeg vil refinansiere og betale totalt utestående, hvorvidt man kan få en "avtale" der?
Jeg vet selvsagt at jeg skylder det jeg skylder og har ingen problemer med det, men da jeg fikk et krav i starten fikk jeg tilbudet om
å få halvert deres gebyr mot at jeg betalte det med en gang.

Derfor tenker jeg nå at det kanskje ikke skader å spørre?

- Noen som har kommet seg ut av gjeldssituasjon og ellers har noen positive ord å komme med? :)

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 33fa2...939
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har mulighet til å heller ha litt mer boliglån hørtes det veldig smart ut ja.

Det ville jeg absolutt sjekket.

Du taper ingen ting på å kontakte inkassoselskapene og sjekke om de (og kunden deres) er villige til å kutte litt i kravet. Min erfaring (jeg jobber med inkasso - har ikke hatt egne krav) er at mange er villige til å kutte på rentene (eller kanskje til å med slette dem helt) hvis du gjør opp hovedkravet og inkassogebyrene raskt.

Samtidig kan du risikere å få nei fordi en del firmaer så lei av folk som lover og lover og ikke holder avtaler at de av prinsipp nekter å godta noe som helst kutt. MEN du taper ingenting på å prøve. Nå har du jo allerede vist at det ikke står på viljen ved å lage nedbetalingsavtaler og følge (?!) disse. Det er positivt for "din sak" :)

MEN jeg ville sjekket dette med refinansieringen og fått bekreftet fra banken at det går i boks FØR jeg kontaktet inkassoselskapene. Dersom du lover dem raskt oppgjør også faller refinansieringen i fisk - virker det ikke særlig positivt ;)

Lykke til.

Skrevet

Dersom du har mulighet til å heller ha litt mer boliglån hørtes det veldig smart ut ja.

Det ville jeg absolutt sjekket.

Du taper ingen ting på å kontakte inkassoselskapene og sjekke om de (og kunden deres) er villige til å kutte litt i kravet. Min erfaring (jeg jobber med inkasso - har ikke hatt egne krav) er at mange er villige til å kutte på rentene (eller kanskje til å med slette dem helt) hvis du gjør opp hovedkravet og inkassogebyrene raskt.

Samtidig kan du risikere å få nei fordi en del firmaer så lei av folk som lover og lover og ikke holder avtaler at de av prinsipp nekter å godta noe som helst kutt. MEN du taper ingenting på å prøve. Nå har du jo allerede vist at det ikke står på viljen ved å lage nedbetalingsavtaler og følge (?!) disse. Det er positivt for "din sak" :)

MEN jeg ville sjekket dette med refinansieringen og fått bekreftet fra banken at det går i boks FØR jeg kontaktet inkassoselskapene. Dersom du lover dem raskt oppgjør også faller refinansieringen i fisk - virker det ikke særlig positivt ;)

Lykke til.

Takk for svar.

Jeg tenkte sjekke med inkassoselskapet først for å få tallene på bordet og kunne vise til en evt. reduksjon i totalsummen overfor kundebehandleren for refinansiering.

Dersom jeg ikke få en reduksjon fra inkassoselskapet ville det ikke endre noe overfor dem uansett - i mellomtiden vil jeg uansett fortsette å betale månedssummen. Jeg ville uansett ikke lovet raskt oppgjør, men bare forhørt meg hva de evt. kunne tilbydd.

Jeg har fått en ganske lav månedsnedbetaling på en ganske stor sum så dersom jeg ikke betaler totalen nå tar det ganske lang tid for dem å få inn pengene...bare renter på totalen har endel å si.

Men jeg får sjekke. Lurte bare på om det var en totalt dum ting å sjekke eller om det er ganske vanlig :)

Skrevet

Ok sånn ja. Nei, det er absolutt ingen dum ting å sjekke.

Du får bare si det som det er at du sjekker muligheter for refinansiering og lurer på om de er villige til å kutte noe på kravet dersom du får gjort opp raskt.

(Mente bare du ikke skulle love oppgjør før du visste du fikk noe. Det er mange som lover i hytt og gevær ;) )

• Liker 1
Skrevet

Ok sånn ja. Nei, det er absolutt ingen dum ting å sjekke.

Du får bare si det som det er at du sjekker muligheter for refinansiering og lurer på om de er villige til å kutte noe på kravet dersom du får gjort opp raskt.

(Mente bare du ikke skulle love oppgjør før du visste du fikk noe. Det er mange som lover i hytt og gevær ;) )

Er klar over det ;)

Jeg får presisere at jeg uansett vil overholde betalingsplanen og at dette kun er et alternativ.

Må uansett kontakte dem og be om totalt regnskap, det jeg skylder samt gebyrer, for å sende videre til banken.

De skal ha så mye info :( Alt fra tallene til hvordan jeg opparbeidet med kredittkortgjeld i utgangspunktet. Er vel fordi jeg ikke har stabil inntekt at de må ha mye info.

Skrevet

Du kan enkelt ringe eller maile dem og få dem til å sende over en spesifisert gjeldsoversikt. Kanskje best å ringe forresten- det kommer mange mailer ;)

Men du kan få den tilsendt på Mail så går det raskt :)

Hvis de skal kunne godta noe kutt i kravet vil jeg tro de trenger litt tid på å konferere med kunden (om de ikke har faste avtaler med dem allerede om hva de får lov å deale på) så da kan det ta litt tid før du eventuelt får svar på om du kan få noen reduksjon.

Uansett.....flott at du tar tak i det og er løsningsorientert :tommelopp: Fortsett med det og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...