AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har en gutt på fem år. Barnefar har jo like mye "krav" på barnet som meg, så vi vurderer å ha delt bosted. Vi har 50 % omsorgsdeling fra før av. Hva er ulempene og fordelene ved delt bosted? taper jeg på det økonomisk ved å gå over til delt bosted når vi likevel har delt omsorg? Jeg er heltidsstudent første året, har ikke jobb (ikke vært i jobb på flere år..) og har ikke lenger krav på overgangstønad. Har jeg fremdeles krav på bostøtte når det er delt bosted? Anonymous poster hash: dd419...587
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #2 Skrevet 1. oktober 2014 Tror det eneste som skjer er delt barnetrygd og skatteklasse annenhvert år? en venninne av meg som har det. Men tror ikke hun har krav på noe støtte lenger.. Vet ikke ulemper.. Anonymous poster hash: dd419...587
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #3 Skrevet 1. oktober 2014 Beklager, barn har krav på/trenger å bo ett fast sted. DET er det viktigste her, ikke hva dere har "krav" på. Å dele barnet i to med 50/50 er den mest lettvinte løsningen, siden barnet ikke kan bestemme. Men det er dere voksne som må finne ut av dette, beklager. En av dere må "gi dere" selv om begge har like mye "rett" til barnet. Hilsen en med erfaring. Anonymous poster hash: cdba7...465 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #4 Skrevet 1. oktober 2014 Beklager, barn har krav på/trenger å bo ett fast sted. DET er det viktigste her, ikke hva dere har "krav" på. Å dele barnet i to med 50/50 er den mest lettvinte løsningen, siden barnet ikke kan bestemme. Men det er dere voksne som må finne ut av dette, beklager. En av dere må "gi dere" selv om begge har like mye "rett" til barnet. Hilsen en med erfaring. Anonymous poster hash: cdba7...465 Enig. Det er kjempe tungt for et barn og flytte hver uke. Da kan jo heller barnet bo fast et sted og du og eksen flytte frem og tilbake. Anonymous poster hash: 47cf8...f59 2
Gjest Dorey Skrevet 1. oktober 2014 #5 Skrevet 1. oktober 2014 Ville du likt å bytte bosted hver uke?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #6 Skrevet 1. oktober 2014 Åh herregud.. Her på KG skal man aldri nevne at man har 50/50, for da blir man halshugd. Nå er faktisk ikke 50/50 så ille, om foreldrene har ett godt samarbeid og bor i samme område, sånn at dagene til barnet blir noenlunde like. Alt annet er selvsagt ikke i barnets favør. Jeg har selv 50/50, men barnet har bosted hos meg, bare fordi at jeg er den av oss som er mest organisert med post, legetimer ol. Vi får dermed 970,-/mnd hver. Jeg tror eneste forskjellen på å ha delt bosted, er at dere kan bytte på å få dobbel barnetrygd annenhver år (?), men det synes jeg bare virker rotete.. Ellers er det vel ingen andre "fordeler".. Anonymous poster hash: af2da...241 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #7 Skrevet 1. oktober 2014 Det er faktisk helt normalt at foreldre i dag har 50/50. Barnet bør få være med foreldrene like mye. Det funker fint for oss alle tre. Bedre at forledrene deler, så slipper barnet den evige krangelen om penger og stønader. Det er nettopp DET som gjør at barnet ikke får det bra. Penge- krangel ødelegger alt. Og vi vet alle at en part ikke bare gir seg og unner den andre part alt. Det tilhører sjeldenhetene. Anonymous poster hash: dd419...587 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #8 Skrevet 1. oktober 2014 Åh herregud.. Her på KG skal man aldri nevne at man har 50/50, for da blir man halshugd. Nå er faktisk ikke 50/50 så ille, om foreldrene har ett godt samarbeid og bor i samme område, sånn at dagene til barnet blir noenlunde like. Alt annet er selvsagt ikke i barnets favør.Anonymous poster hash: af2da...241 Det er vel heller omvendt - uansett hvor dårlig samarbeidet mellom foreldrene er, så vil det her på KG hevdes at det uansett er det beste. Selv om alle som har med barn å gjøre vet at det faktisk ikke er så enkelt. Det KAN fungere greit, også for barnet, under forutsetning bla av at foreldrene reelt sett har et godt samarbeid, og ikke bare sier at de har det. Det er faktisk helt normalt at foreldre i dag har 50/50. Barnet bør få være med foreldrene like mye. Det funker fint for oss alle tre. Bedre at forledrene deler, så slipper barnet den evige krangelen om penger og stønader. Det er nettopp DET som gjør at barnet ikke får det bra. Penge- krangel ødelegger alt. Og vi vet alle at en part ikke bare gir seg og unner den andre part alt. Det tilhører sjeldenhetene. Anonymous poster hash: dd419...587 Lenge leve naiviteten og manglende evne til å se lenger enn sin egen nesetipp..... De fleste barn har ikke delt bosted i Norge i dag. Barn har krav på å få være med begge sine foreldre, men de har også krav på å ha et helt liv. Det er det svært mange barn med 50/50 løsning som ikke har, fordi foreldrene faktisk ikke greier å samarbeide særlig bra. Selv om du mener at akkurat dere gjør det. Man blir ikke rik av å ha hovedomsorgen, selv om mytene fortsatt sier at man kan bli de. Forøvrig - de fleste foreldre med barn er i jobb, dette gjelder også de utskjelte alenemødrene. Penger kan være med på å gjøre at barnet ikke får det bra - men da er det fordi foreldrene faktisk krangler fra før. Og de slutter ikke med det selv om barnets tid deles "rettferdig" mellom foreldrene. Det er mange grunner til at foreldre krangler, penger er bare en liten del av det. Det forskning har vist er at det viktigste for barn av skilte foreldre er at de slipper å leve i en konfliktsone. Det er imidlertid mye oftere en konstant konfliktsone når foreldrene insisterer på delt bosted, fordi da kan vær minste lille ting diskuteres. Og det skjer, hele tiden. Fokuset burde i mye større grad vært på barna og hva som er bra for dem, ikke hva foreldrene har krav på, eller foreldrenes behov for egenrealisering etc. Som faktisk er svært styrende for utviklingen som gir flere barn med delt bosted, og dermed uten et sted som er "hjemme". Anonymous poster hash: 2919f...b30
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #9 Skrevet 1. oktober 2014 Det er vel heller omvendt - uansett hvor dårlig samarbeidet mellom foreldrene er, så vil det her på KG hevdes at det uansett er det beste. Selv om alle som har med barn å gjøre vet at det faktisk ikke er så enkelt. Det KAN fungere greit, også for barnet, under forutsetning bla av at foreldrene reelt sett har et godt samarbeid, og ikke bare sier at de har det. Lenge leve naiviteten og manglende evne til å se lenger enn sin egen nesetipp..... De fleste barn har ikke delt bosted i Norge i dag. Barn har krav på å få være med begge sine foreldre, men de har også krav på å ha et helt liv. Det er det svært mange barn med 50/50 løsning som ikke har, fordi foreldrene faktisk ikke greier å samarbeide særlig bra. Selv om du mener at akkurat dere gjør det. Man blir ikke rik av å ha hovedomsorgen, selv om mytene fortsatt sier at man kan bli de. Forøvrig - de fleste foreldre med barn er i jobb, dette gjelder også de utskjelte alenemødrene. Penger kan være med på å gjøre at barnet ikke får det bra - men da er det fordi foreldrene faktisk krangler fra før. Og de slutter ikke med det selv om barnets tid deles "rettferdig" mellom foreldrene. Det er mange grunner til at foreldre krangler, penger er bare en liten del av det. Det forskning har vist er at det viktigste for barn av skilte foreldre er at de slipper å leve i en konfliktsone. Det er imidlertid mye oftere en konstant konfliktsone når foreldrene insisterer på delt bosted, fordi da kan vær minste lille ting diskuteres. Og det skjer, hele tiden. Fokuset burde i mye større grad vært på barna og hva som er bra for dem, ikke hva foreldrene har krav på, eller foreldrenes behov for egenrealisering etc. Som faktisk er svært styrende for utviklingen som gir flere barn med delt bosted, og dermed uten et sted som er "hjemme". Anonymous poster hash: 2919f...b30 Da burde vi som velger å ha 50 50 få ha det uten at noen skal si det er galt. Jeg har to venninner som også har gått for den løsningen. jeg tror dette blir mer og mer vanlelig. Sønnen min savnet barnefar hvis det gikk en hel uke før han fikk sett han, og omvendt. Jeg kunne ikke se for meg en bedre løsning for han. Det var en periode da guttungen var liten at jeg hadde 40-60 deling. Da fikk jeg bortiomt 29000 utbetalt i mnd. Det er jo helt vilt. Jeg var ikke jobb heller, alt var stønader fra nav. Itillegg ble BF pålagt å betale bidrag selv om han hadde mindre utbet i mnd. De små prosentene utgjør stor forskjell økonomisk, men ikke spesielt stor forskjell på samvær med guttungen. Da kan BF heller ha 50 %. Det er langt mer rettferdig for alle parter synes nå jeg! Og guttungen er åpenbart glad for å være like mye hos begge. Anonymous poster hash: dd419...587 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå