Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått et langt studium, tatt en pause nå for å jobbe, og mangler det siste året på studiet. Det planlegger jeg å ta skoleåret 2015/2016. Jeg MÅ ha dette siste året for å være kvalifisert innenfor yrket mitt, og jeg har bare rett på ett semester med støtte fra Lånekassen (de andre har jeg brukt opp).

Så kommer spørsmålet: Vi har lyst på barn, og snakker om å få det våren 2016. Men da blir det veldig trangt økonomisk hvis jeg først skal studere hele høsten (og dermed verken tjene penger eller jobbe opp rett til foreldrepenger). Hadde jeg hatt rett på støtte fra Lånekassen hele året hadde det vært greiere; da kan man jo søke om et års permisjon fra studiet og få støtte et år ekstra fra Lånekassen.

Men hvordan blir dette når jeg bare har igjen ett semester? Går det an å ta høstsemesteret uten støtte, for så å søke om støtte for våren samtidig som jeg søker om et års utsettelse (og dermed i praksis få halvannet år med støtte)?

Jeg ønsker ikke å snylte på staten, men jeg ønsker å finne en løsning som gjør at jeg både blir ferdigutdannet og kan få barn før jeg blir for gammel. Det er vanskelig å vente med barn til jeg begynner å jobbe, da jeg egentlig bør jobbe en stund i strekk når jeg begynner. Derfor hadde det vært bedre å få barnet først.

Anonymous poster hash: be688...2de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får penger av lånekassen i permisjonstiden dersom du hadde krav på støtte fra lånekassen 6 måneder før permisjon. Si du har termin i april. Da må du ha hatt rett på studiestøtte både høsten (2015) og våren(2016) for å få støtte under permisjon. Dersom du har termin i januar 2016 , må du kun ha hatt krav på støtte høstsemesteret 2015.

Litt komplisert hele greien, men tror dette er noenlunde korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...