Gå til innhold

Når fortelle barn om graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn fra før, 7 og 8 år. Nå er jeg gravid igjen, 7+3. Planen var å vente til uke 12 med å si noe, men jeg er så dårlig. De merker at det er noe, og særlig minstemann blir veldig bekymret når mamma er syk. Vil ikke dra fra meg osv. Jeg tar meg sammen så godt jeg kan når de er til stede, men jeg klarer ikke være som vanlig

Hva ville dere gjort? Det er for tidlig å si noe mtp at faren for spontanabort fortsatt er der. Samtidig er det så vondt å se at de er engstelige. Hvordan har dere andre gjort det i samme situasjon?

Anonymous poster hash: dc2d8...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var min bare to og et halvt da... Men vi sa det. Han forstod ikke hva det var med mamma. Det ble litt lettere når vi kunne si at mamma hadde baby i magen og at det var derfor jeg var dårlig. Jeg fikk selv vite det svært tidlig da mamma var gravid med nr to. Hele skolen visste det dagen etter da... :fnise: Men jeg forstod hva det var med mamma og slapp å bli mer redd for henne.

Skrevet (endret)

Mine var 6 og 8 da jeg ble gravid i fjor, jeg var også veldig dårlig i starten. Vi fortalte det vel i uke 8.. Hadde vært på en tidlig ultralyd så hadde sett at babyen levde (i alle fall den dagen).

Jeg var også engstelig for spontanabort, men tror det hadde vært verre om jeg plutselig hadde begynt å blø, få vondt en dag med barna tilstede om de ikke visste noe.. Alt gikk heldigvis bra, og verdens søteste lillesøster ble født i sommer :)

Begge holdt forrøvrig dette hemmelig i flere uker! Enda det var ikke noe jeg forventet at de skulle få til..

Endret av Leanne
Skrevet

Fortalte det til barnet når jeg var klar for å fortelle det til andre. Det er vanskelig for barn å holde på slike hemmeligheter.

Anonymous poster hash: ad9ea...4aa
Skrevet

Etter 3 mnd.

Skrevet

En slektning av meg fortalte det til sønnen sin (6 år) i uke 6. Sønnen fortalte det til absolutt alle han møtte, og i uke 8+3 mistet hun barnet. Det ble ekstra tungt for henne når alle andre skulle legge seg bort i svangerskapet, siden ikke alle visste hva som hadde skjedd.

Selv ventet jeg til uke 13 med å fortelle både stebarn, besteforeldre og oldeforeldre om graviditeten. Mye kan skje etter den tid også, men sånne ting kan man ikke gå rundt og tenke på.

Anonymous poster hash: c82a2...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...