Gå til innhold

Stavanger i oktober

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Svigermor og hennes far kommer på besøk i slutten av oktober og skal være i Stavanger en uke. Svigerbestefar er rundt 70. De kommer fra Tyskland.

Hva kan jeg finne på med dem? De kan ikke engelsk, så jeg vet ikke hvor mye interesse de vil ha av museer.

Til nå har jeg tenkt å ta dem med på en tur rundt i byen og kanskje tenne bål en kveld og grille hvis det er opphold og vindstille.

Har dere flere tips?

Det er fryktelig kjedelig å sitte inne med dem å prate, tror ikke jeg orker det en hel uke...

Anonymous poster hash: 612d9...dec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Svigermor og hennes far kommer på besøk i slutten av oktober og skal være i Stavanger en uke. Svigerbestefar er rundt 70. De kommer fra Tyskland.

Hva kan jeg finne på med dem? De kan ikke engelsk, så jeg vet ikke hvor mye interesse de vil ha av museer.

Til nå har jeg tenkt å ta dem med på en tur rundt i byen og kanskje tenne bål en kveld og grille hvis det er opphold og vindstille.

Har dere flere tips?

Det er fryktelig kjedelig å sitte inne med dem å prate, tror ikke jeg orker det en hel uke...

Anonymous poster hash: 612d9...dec

Hva med en kjøretur opp til Haugesund, kjør til Mekjarvik og ferge over til Skudeneshavn, bruk gjerne litt tid på Karmøy. På returen kjør E39 tilbake til Stavanger.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Prekestolen, kjærag, båttur til lysefjorden om de er for skrøpelig til å gå, oljemuseet, gåtur i gamle stavanger, ja...

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hva med en kjøretur opp til Haugesund, kjør til Mekjarvik og ferge over til Skudeneshavn, bruk gjerne litt tid på Karmøy. På returen kjør E39 tilbake til Stavanger.

Fergen til Skudesnes ble lagt ned da tunnelen på Haugalandet ble åpnet.

RV13 er en fin kjøretur i pent vær. Ta fergen til Tau, kjør til Hjelmeland, fergen over der, finn E134, kjør ned igjen via E39.

Egersund er fint. Brusand og Solastranden er fint. På Brusand og noe sør for Brusand finner en monumenter etterlatt av tyskerne ;)

Ellers så er oljemuseet av interesse. Usikker, men det finnes nok papirguide på tysk.

Et spørsmål er jo også, hva slags økonomi har de? Er den god så er det nok av mat å finne. Det er forresten et flymuseum på Sola, så hvis svigerfar er teknisk interessert så vil han nok like det. Er han gammel telegrafmann så vil telemuseet i Kannik være noe for han.

Skrevet

Dette pleier jeg å gjøre når jeg får besøk fra utlandet og evnt av folk som kommer fra andre steder i landet:

Dagstur til Byrkjedalstunet inkludert middag. Kjører tilbake via Gloppedalsura og stopper for å ta bilder og se på utsikten.

Kjøretur nedover Jæren med innlagt tur på minst en av strendene. Det er utrolig nydelig på jærstrendene om høsten.

Solastranden med innlagt lunch på Sola strandhotell. Anbefaler alle å spise fiskeburger.

Gåtur i gamle Stavanger en dag det ikke regner. Ellers bare vandre litt rundt i byen, muligens med besøk på oljemuseet dersom besøket kan finne det interessant.

Reiser alltid en tur til "sverd i fjell", fint fotoobjekt for turister

Har noen ganger reist til Utstein kloster for å kikke på klosteret, natur og med påfølgende kaffe på hotellet

Tar som oftest en båttur innover lysefjorden, men dette kan kanskje bli i kaldeste laget i slutten av oktober.

Tar også med meg besøket på gårdsbesøk (oftest Skjæveland) og handler masse frukt og grønt før vi lager middag sammen hjemme. Dette er en helt dagligdags ting å gjøre for min del, men for turister er dette ofte en ny opplevelse. Har fått veldig god tilbakemelding på at det var gøy.

Har noen ganger tatt turen til Gjesdal spinneri, men det er litt avhengig av hvilke interesser besøket ditt har. Er gjerne innom en rask tur på vei til Byrkjedalstunet da vi likevel kjører rett forbi.

Er de litt sportslig anlagt kan en tur til Månafossen eller Dalsnuten være gøy.

Har noen ganger besøkt Jernaldergården på Ullandhaug og i samme slengen tatt turen opp i Ullandhaugtårnet for fin utsikt.

Anonymous poster hash: 51369...20c
  • Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Månafossen er best dagen etter solid regnfall :)

Skrevet

Fergen til Skudesnes ble lagt ned da tunnelen på Haugalandet ble åpnet.

RV13 er en fin kjøretur i pent vær. Ta fergen til Tau, kjør til Hjelmeland, fergen over der, finn E134, kjør ned igjen via E39.

Egersund er fint. Brusand og Solastranden er fint. På Brusand og noe sør for Brusand finner en monumenter etterlatt av tyskerne ;)

Ellers så er oljemuseet av interesse. Usikker, men det finnes nok papirguide på tysk.

Et spørsmål er jo også, hva slags økonomi har de? Er den god så er det nok av mat å finne. Det er forresten et flymuseum på Sola, så hvis svigerfar er teknisk interessert så vil han nok like det. Er han gammel telegrafmann så vil telemuseet i Kannik være noe for han.

Ah det hadde ikke jeg fått med meg har ikke kjørt strekket Stavanger - Haugesund siden 2011. Enig i den med turen om Ryfylke. Skal man gjøre noe virkelig ut av den kan den jo forlenges slik at man kjører via Sand og opp til Røldal og videre over mot Haugesund. Men da snakker du virkelig langtur.

Skrevet

Det holder nok med en utflukt per dag.. Disse er som du sier 70 år, og vil nok ikke ha et fullproppet program.

Anonymous poster hash: f0fbb...0f6
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det holder nok med en utflukt per dag.. Disse er som du sier 70 år, og vil nok ikke ha et fullproppet program.

Fins mange spreke 70 åringer

• Liker 1
Skrevet

Byvandring i sentrum (kanskje det mest opplagte man kan gjøre i Stavanger):
Gå innom domkirken, gamle Stavanger, fargegata, Valdbergtårnet. Titt innom konserthuset, og ta gjerne lunsj på Skagen Bageri; en kafe passende for både eldre og turister.

Båt innover Lysefjorden
Kle dere godt (vindtett og vanntett, helst ull innerst), og nyt utsikten. Ofte er dette et greit alternativ dersom besøket er litt for skrøpelige til å gå til Prekestolen, Kjærag, Månafossen osv.

Kjøretur til Jæren
Opplev de flate jordene og kystlinja; besøk minst én strand (er selv glad i Orre og Bore), og spis lunsj på et hotell/en gård e.l.

Utstein kloster
Utrolig pent rundt Utstein kloster på høsten. Ta runden inne i klosteret, trask rundt på tunet og ta en kaffe/lunsj på kafeen.

Sola ruinkyrkje
Veldig fint, og absolutt verdt et besøk. Kan gjerne kombineres med lunsj på Sola strand hotell.

Ellers kan dere jo gå på en klassisk konsert eller noe en kveld. Det er jo hyggelig, og passer alle språk :-)

Anonymous poster hash: b1232...d3d
  • Liker 1
Skrevet

Fins mange spreke 70 åringer

Nei

• Liker 1
Skrevet

De gangene jeg har vært på besøk i Stavanger har jeg blitt vist fargegaten, gått på Preikestolen og tatt en kjøretur til Jæren. Sistnevnte var helt fantastisk!

Skrevet

Domkirken, Fargegaten, Gamle Stavanger, Hermetikkmuseet, Stavanger biblioteks yrende 1.etg, Sjokoadepiken, Ledaal, slakter Idsøe, Sverd i fjell, Jæren, Viking stadio, Forus ( jada - svigerforeldrene vil gjerne se hvor man jobber :-) ), lokale lekeplassen og skole til evt barnebarn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...