Gå til innhold

kul i brystet pga p-plaster?

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

urk jeg har vært hos legen og sjekket en kul i brystet. Legen konkluderte med at det er en betennelse i en melkekjertel, og sa oxo at dette kunne komme av p-plastrene jeg bruker. Hvis det ikke blir bedre om et par uker så mente han jeg burde slutte på plasteret... :-? Blir det ikke borte da, må jeg ta mammografi :o Kulen er på størrelse med en drue og veldig øm. Noen andre som har hatt en sånn kul?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet

ok da :wink: tar hintet om at det ikke er så mange som har opplevd det samme... :D

forbaska altså, jeg som var så fornøyd med plasteret... :(

Gjest GreenSky
Skrevet

Nei, det har jeg ikke hørt om/opplevd. Men så er jo plasteret ganske nytt også.

Gjest Lilleulv
Skrevet
har du limt det på brystet da?

Nei... Bruker det bare på rompa stort sett, men har hatt det på ryggen og nederst på magen et par ganger.

Gjest Virvar
Skrevet

Hm, da var det merkelig. Står dette som bivirkinger?

Skrevet

Jeg har en kul i brystet som er øm i perioder, men jeg bruker ikke p-plaster.

Har fått sjekket det med mammografi og ultralyd, og det er kjertler som hovner opp pga hormonelle svingninger i kroppen. Mest sannsynlig vil det forsvinne av seg selv om en stund.

Så det kan være hormonene i plasteret som gjør at du har fått kul, men det er heller ikke sikkert. Legen min sa at kroppen gjennomgår forskjellige hormonelle faser, og at du derfor kan reagere annerledes på hormon-prevensjon i dag enn du gjorde for noen år tilbake.

Jeg tror ikke jeg hadde kuttet ut plasteret før det hadde gått en stund og kulen ennå ikke var vekk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du skal kontakte en annen lege for å få en ny vurdering. Legen kan ikke diagnostisere en kul bare ved kliniske undersøkelse. Du bør henvises mammografi eller ultralyd. De fleste kulene i brystet er ufarlige, men det er viktig å stille riktig diagnose. Jeg hadde en kul i brystet. Jeg fikk henvisning til ultralyd ved første legetime. Etter 4 uker fikk jeg påvist en ufarlig cyste på ultralyd. Ingen grunn til å vente å se. Slike ting skal undersøkes.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Off, hjelpe meg... Gynekologen min er tilbake fra ferie på mandag, skal jeg vente og ringe henne da? Eller bør jeg gå til en annen type lege? Det er veldig ømt da, da er det vel ikke kreft eller no sånn.... Det trodde ikke legen jeg var til i hvert fall....

Skrevet

Ikke bekymre deg unødvendig, 9 av 10 kuler i brystet er ufarlig! Siden kulen er øm er det også et godt tegn, så mest sannsynlig har legen din rett. Men jeg er enig i at du bør få en grundigere undersøkelse for sikkerhets skyld. Du må få henvisning via fastlegen din, tror at det ikke er så veldig lang ventetid på sånne undersøkelser (var ikke det her i Stavanger da jeg var inne i vår).

Lykke til! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære lilleulv...mente ikke å skremme deg altså! Sannsynligvis er dette helt ufarlig. Mener bare at det bør sjekkes nærmere og ikke se an i flere uker. Når du får bekrefet at det er ufarlig trenger du heller ikke å bekymre deg for det.

Synes du kan kontakte fastlegen din, eller en annen lege du har tillit til, og si at du ønsker en henvisning til mammografi eller ultralyd. Du kan godt vente til gynekologen din er tilbake på mandag. Men jeg vet ikke om gynokologen henviser videre til denne type undersøkelser. Mulig "vanlige" leger må gjøre det.

Jeg har tidligere vært på et privat legesenter da jeg var usikker på fastlegens vurdering. Det koster litt mer, men for meg ga det en trygghet. Jeg fikk også bekreftet at min usikkerhet var begrunnet og jeg fikk der den behandlingen jeg trengte.

Gjest Lilleulv
Skrevet
:) Går bra det. Vil få en grundigere undersøkelse selv... Man kan jo ikke bare gå med en kul i brystet og satse på at det er en betennelse... :-?
Skrevet

IKKE VENT!

Stikk av gårde og få det undersøkt. Få en henvisning til mammografi. Ikke stol på hva EN lege sier. IKKE-IKKE-IKKE!!!!! :evil: JEg er streng med deg! Og med grunn.

Jeg fikk beskjed av min lege om at den kulen jeg hadde i brystet var en betent melkekjertel, og det var den IKKE. Den var en kreftsvulst. Og nå sitter jeg her, syk og jævlig etter cellegift-kur. Og hos meg fikk det gå så lenge at jeg dessverre allerede har fått spredning.

Jeg vil ikke skremme deg mer enn nødvendig. De ALLER fleste kuler i brystene er helt ufarlige. Men DET SKJER! Noen av oss har farlige kuler. Og la ikke en leges utsagn være nok til at du ikke går videre.

Jeg vil berolige deg litt også. Så lenge kulen er øm, så er det veldig sannsynlig at det er en betennelse av ett eller annet slag. Kreft i brystet gjør ikke vondt. (i alle fall ikke før svulsten er veldig stor)

Men! OPP JENTE, og kom deg av gårde til lege! Få henvisning til mammografi! NÅ!

Carpe Diem

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...