Gå til innhold

gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke skrive så mye om hvorfor og hvordan jeg har fått masse gjeld da det ikke er relevant for hva jeg spør om. Det er gammel gjeld fra 4 år siden i form av forbrukslån og kreditt kort. Samt studielån. Jeg ønsker ikke kommentarer på hvor dum jeg har vært fordi jeg prøver å ordne opp i livet mitt om dere leser resten.

Går nå til gjeldsrådgiver og han mener at gjelden er så stor at jeg burde søke gjeldsordning.

Har lest litt om dette og satsene. Siden jeg vil ha samboer når gjeldsordning evt starter så vil jeg få ca 6000 kr til livsopphold samt til min del av husleie ca 5000 kr. Alt over det går til gjeld av den inntekten jeg har. Er for tiden på aap men regner med å komme i jobb ettervært innen butikk eller reiseliv med en inntekt på 20 til 25000 i mnd. Det er ukjent nå.

Men jeg ser at livsoppholdet skal dekke transport også innenfor kollektiv trafikk. Om de er høye skal vel disse hensynsgjøres også? Skal bo i Akershus i sone 1 eller 2 og pendle til jobben i oslo regner jeg med. Har ikke sjekket nøyaktig pris for mndskort for ruter her men mener det ligger over 1000 kr. Dette vil jo utgjøre en stor del av livsopphold satsen som også skal dekke mat klær forsikring internett strøm mobil tv klær medisiner lege osv.

I tillegg har jeg tenkt på å skaffe en ekstra jobb i en annen by for å kunne betale enda mer som jeg vet snart blir ledig. Jobben er i foreldrene mine sine by som vil ligge to timer unna der vi bor ca og er annen hver lørdag og søndag. Men transport kostnadene dit tur retur en helg vil være 400 kr. Altså 800 kr i mnd. Dette er noe jeg vil betale for å tjene mer.. men trekker nammsmannen det jeg trenger for å reise på ekstra jobben også så vil jeg jo ikke ha råd til det..

Med pendling til jobb i oslo samt ekstra jobb 2 timer unna i helgene blir jo transport kostnadene nærmere 2000 kr per mnd. Dette vil jo utgjøre mye av livsoppholdet.

Så er det noen som vet hva nammsmannen godtar her iht til transport utgifter?

Anonymous poster hash: 17008...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Livsoppholdssatsen er bare et utgangspunkt, så selv om den legger opp til at transportkostnader skal inkluderes, så kan gjeldsordningen fravike dette hvis du har vesentlig høyere transportkostnader enn gjennomsnittet har, spesielt når kostnadene gjelder reise til og fra jobb, som skaffer deg inntekt, og når du tar kollektivtransport.

Endret av Testosteron
Skrevet

Ville revurdere ekstrajobb to timer unna og masse utgifter! Bor du i Akershus sone 1-2 MÅ det finnes en ekstrajobb mye nærmere? Samme ekstra inntekt, mindre utgifter. Er nok å foretrekke under gjeldsordning vil jeg tro.

Bra du rydder opp forøvrig :)

• Liker 1
Skrevet

Eller ekstrajobb også i Oslo da du allerede betaler for månedskort...

Skrevet

Jo...

Man ser at vi som fikk gjeldsordning for litt siden har et livsopphold på 10715... som enslig, altså.

Utrolig at de kunne sette ned denne satsen. Betyr mye med de ekstra kronene når man har lite.

6680 i opphold når samboer er jaggu på kanten.

Anonymous poster hash: 30f5c...2f4
Skrevet

Jo...

Man ser at vi som fikk gjeldsordning for litt siden har et livsopphold på 10715... som enslig, altså.

Utrolig at de kunne sette ned denne satsen. Betyr mye med de ekstra kronene når man har lite.

6680 i opphold når samboer er jaggu på kanten.

Det burde man tenkt på FØR man gav faen i å betale første regning.

Anonymous poster hash: 2c1a9...f6f

• Liker 3
Skrevet

Det burde man tenkt på FØR man gav faen i å betale første regning.

Anonymous poster hash: 2c1a9...f6f

For det er jo det som er det enkle svaret og som alle gjør uten unntak, ikke sant?

Snevre menneske...

• Liker 1
Skrevet

Eller ekstrajobb også i Oslo da du allerede betaler for månedskort...

Tingen er at jeg for øyeblikket bor i samme by som foreldrene mine men det er ikke mange jobb muligheter her. Skal flytte sammen med kjæresten innenfor sone 1 eller 2 så fort vi finner leilighet. Men i mellomtiden før det skjer har jeg prøvd å søke ekstra hjelp jobber siden jeg snart skal flytte all like vel og ikke kan binde meg opp mot noe. Men uten at det har lykkes. Men fikk vite idag av en venn at de trenger ekstra hjelp snart på hotellet hun jobber. Jeg tenkte å søke på den og siden jeg kjenner noen som jobber der vil det være en fordel for meg for å kunne få jobben. Selv om jeg flytter vil jeg jo da fortsatt ha muligheter til å beholde ekstra vakt stillingen. Kjæresten jobber fulltid så han har ikke mulighet for å flytte på seg.

Jeg er også fortsatt under utredning hos nav og går på aap. Er i praksis om dagen. Har også lagt merke til at det er vanskelig å få jobb her nede. Det er også en av grunnene til at jeg flytter nærmere oslo.. da mulighetene er større der.

Anonymous poster hash: 17008...ec0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...