Gå til innhold

Grillmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på grillfest i helga, og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal grille.

Jeg er litt lei av den vanlige koteletten, og føler for å prøve noe nytt. Tenkte og jeg skulle imponere litt, de fleste som kommer er fremdeles i kotelett/hamburgerfasen :wink:

Noen som har noen gode forslag? Hadde tenkt på lammelår (men også annet kjøtt går fint), og fisk siden det er utrolig godt og lite brukt til grilling. Oppskrifter på marinader tas også imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage noen fine grillspyd med grønnsaker og biter av kjøtt og fisk?

Eller fyll kyllingfileter med ost og urter og legg de i en pakke av aluminiumsfolie på grillen.

Skrevet

Hvalkjøtt skåret i tynne skiver, krydret og raskt vendt på grillen er aldeles nydelig.

Skrevet

Jeg er blitt grillspyd-entusiast. Før strevde jeg også med pølser og koteletter...

Grillspyd kan du lage av hva som helst, men min favoritt er med kjøttbiter (kylling eller mørt oksekjøtt), paprika, sjampinjonger og løk. Ha på rikelig med olje og krydder før du legger dem på grillen. Nam!!!

Skrevet

Grillspidd er nydelig.. Gjerne blande okse og svinekjøtt..

Eller kylling (gjerne enten skikkelig marinert - eller fylt med ost el.)

Skrevet

Kjempegod marinade som passer til det meste:

Chili Ketchup

Sambal Oelek

hvitløk

soyasaus

salt

pepper

en dæsj sitronsaft

olivenojle

Forslag til noe å legge på grillen:

grillspyd med scampi, og/eller kamskjell, NYDELIG

kyllingfileter

maiskolber

hele store champignoner

Ellers syns jeg faktisk at de "gode gamle" nakkekotelettene også er deilige å grille. Legg dem i marnaden noen timer først, og ha godt tilbejør, NAM!

Ååh, jeg elsker å grille! :P Håper bare grillværet kommer snart...! :wink:

Skrevet

Vår favoritt-tilbehør om dagen er grillet maiskolber(ikke så spennende kanskje) men også sopp med hvitløkssmør i...

Veldig enkelt og godt - dersom man liker sopp og hvitløk, da...men de kan også varieres med annet krydder-/persille-/paprikasmør med stort hell..

Fjern stilken på soppen og legg en smørklatt (på str. med "ytterste lillefingerledd") i hver "hatt" og grilles stil smøret koker...tas av grillen og la stå å hvile/trekke seg i noen minutter... :sikle:

Ellers bruker vi mye laks i skiver på grillen - krydret med sitronpepper...

Eller grillspyd med steinbitt, laks, paprika, løk og sopp(eller andre grønnsaker...evt med svinekjøtt)

Kyllingfileer er også godt på grillen, gjerne marinert (har mange gode ferdig marinader på Rema ol :oops: )...

Skrevet

Grillet tunfisk!

Helgrillet indrefilet av okse, lam eller svin!

Helgrillet kalkunbryst!

*slafs*

Skrevet

Hvis du ser på side 5, 6, 10 og 33 i dagboka mi finner du oppskrifter på bl.a. gresk grillmat, grillede kyllinglår, honningmarinerte grillede skinkebiffer, spareribs, grillsauser, kryddersmør, marinader, grillet laks i folie, grillede reker, tilbehør (salater o.l.), hamburgere og mye mer.

Skrevet

Takk for mange fristelser :sikle:

Som stor fan av hvalkjøtt tror jeg at jeg skal gå for Nilmas forslag! Men det kan nok godt også bli noen grillspyd med kylling, laks, steinbit.... Og sennepskotelettene til Arkana, og skinkebiffene. Også må jeg få til noen maiskolber og sjampinjong. Tror familien skal bli fornøyd i helga :wink:

Skrevet

Jeg henger meg på grillspydene, veldig godt! Det er også godt å grille ytrefilet av okse, pensle med barbeque saus! Ellers griller vi en del svinefilet. (Hel, lang pølse) Tror vi tar ytrefilet til lørdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...