Gå til innhold

Første telttur tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen skal jeg pakke sekken og legge ut på tur, overnatte i telt og gå tilbake neste dag.

Aldri gjort dette før.. Hva MÅ jeg ha med, hva er lurt og andre tips?

Anonymous poster hash: b98d5...b8b

Skrevet

Liggeunderlag som isolerer godt mot bakken, ellers fryser du deg fordervet når kroppsvarmen din stråler gjennom en sammenklemt soveposebunn. spaceblanket.

LED hodelykt. Ikke for sterk, så du ødelegger nattsynet og tapper batteriene på kort tid.

En god kniv, tennstål og en metallbeholder til å koke i.

Resten kan improviseres

Skrevet

Joggesko/fjellsko er alltid greit. om natta kan det bli veldig kaldt så gode klær og varme sokker/skift

Regntøy, ulltøy, lue/votter

plast bestikk, kopp og tallerken om du trenger det.

Førstehjelps skrin/gnagsårplaster/bandasje/sportsteip/plaster/ desinfeksjon/smertestillenede

Toalettpapir

Myggmiddel

Kart, kompass

Kniv

Fyrstikker og tennbriketter

Lommelykt/lys m/ ekstra batterier

Drikkeflaske

Liggeunderlag, pute, sovepose

Sitteunderlag

Ved eller om du finner noe i skogen

Mat som holder seg greit

Våtservietter

Kamera om du vil ta bilder

Vanntett stor tur sekk

Telt selvfølgelig

og ha ting inni telte, om natta kan det bli fuktig.

God tur :)

Skrevet

Telta tre uker i sommer. Pledd og varme klær er et must!

Anonymous poster hash: 6f564...af1

Skrevet

Ikke bruk oppblåsbar madrass som liggeunderlag, Det er kjempekaldt å ligge på

Skrevet

Hva slags mat er greit å ta med? Må vel ha middag, kveldsmat og frokost. Og kanskje lunsj. Hvor mye vann bør vi ha med? Har ikke stormkjøkken, bør jeg kjøpe det?

Skrevet

Hva slags mat er greit å ta med? Må vel ha middag, kveldsmat og frokost. Og kanskje lunsj. Hvor mye vann bør vi ha med? Har ikke stormkjøkken, bør jeg kjøpe det?

Det er ingen vannmangel i Norge om høsten. Ikke dra på vann, det viktigste er noe å ha det i.

Turmat er mat som er lett å bære. De frysetørrede i sportsavdelingen er fine, men dyre - drytec ellerno. Annen posemat som kun skal tilsettes vann, men de tar ofte mer tid å tilberede. Der er i hvertfall middagen i boks. Ellers er rettikoppensupper gode som pausekos. Vaffelmiks eller pannekakemiks. En klype av dette kan jevne en saus, hvis du finner en fisk. Gidder du dra på termos, kan du koke vann til kveldsmaten, og ha varmt vann til kaffen/frokosten. Koker du til frokosten, har du pausevann med deg. Selv foretrekker jeg såpass pauser at jeg får kokt kaffe/buljong/suppe. Og sjokolade - kompakt energi, med innebygget kos. Du kan finne endel spiselig i naturen også.

Tenk vekt. Etter noen timer til fots blir du sjeleglad for hvert hekto du greier å skrelle av.

Stormkjøkken er kjekt, men du behøver bare halvparten. Du kommer langt med spritbrenneren og en liten panne å koke i.

Smør en solid matpakke med deg, den blir lettere og lettere. Så kan du varme deg ved å koke te/kaffe/buljong. Etterhvert er frysetørret kylling-eller torskegryte noe å se frem til, og tar du med deg litt nøtter, tørkede bær og havregryn, er du i mål med frokosten.

Jeg synes det er praktisk å ta med en pakke våtservietter og en flaske antibac, men begge veier noen gram... En dorull eller to er greit. Klipp gjennom kjernen, og fjern den, så pakkes de flatere, og en halvfull rull går greit i lomma. Siden vi er inne på dette med hygiene, så pleier jeg å ta med to ubrukte plasthandleposer. Har med et såpestykke i plastetui, en liten vaskeklut og et mikrofiberhåndkle. Fyller vann i bærenettet og setter det i en grop, eller annen naturlig fordypning, gjerne foret med litt gress, for ikke å punktere plastposen. Koker en panne vann og har oppi, og vips: ultramobilt vaskefat med varmt/lunkent vann.

Prøver så godt det lar seg gjøre å ta med minst mulig, og liker best at alle ting jeg tar med har flere funksjoner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...