Gå til innhold

Skatt og økt inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen magre år med brutto på 22.000 i mnd og tabelltrekk 7101 har pengene nå begynt å rase inn. Rundt 50.000 brutto, og 16.000 i skatt.

Jeg betaler 35% skatt av overtiden og tabell på den vanlige timelønnen.

Burde jeg øke trekket, eller bare stue vekk noen tusen i mnd på en høyrentekonto?

Tidligere år har jeg fått igjen et par tusenlapper.

Jeg har ikke gjeld eller formue, annet enn noen kroner på sparekontoen.

Anonymous poster hash: 46694...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om et høyere lønnstrekk slik du er sikret å ikke gå på en smell. I tillegg ville jeg sette til side penger til oppsparing.

Men det er meg da... Uventede utgifter er en del av livet og de blir ikke færre med årene. :)

Anonymous poster hash: 16e47...cfb
Skrevet

Sett inn penger på høyrentekonto og så betaler du en evt. baksmell før utgangen av mai til våren så du slipper rente på den. Det er det som lønner seg.

• Liker 2
Skrevet

Har allerede en sparekonto, men tenkte å sette opp en til beregnet kun for skatt.

Den jeg har har ikke begrensninger på antall uttak, nemlig. Den nærmer seg seks sifre, så har ikke gått berserk på pengebruken selv om jeg nå kan slippe meg litt mer løs :)

Skrevet

Det mest lønnsomme er sannsynligvis å ikke øke trekket og heller sette pengene på høyrentekonto. Du vil få endel tusen i restskatt, spesielt hvis du du har hatt den samme lønnen hele året. Det er 9 prosentpoeng restskatt på alt over 527 400, og bunnfradraget vil ha forholdsvis mindre å si.

Anonymous poster hash: efc2e...f31
Skrevet

9% toppskatt, ikke restskatt...

Anonymous poster hash: efc2e...f31
Skrevet

Sett litt penger på høyrentekonto som allerede nevnt, bedre å betale litt i baksmell. Det er mest lønnsomt som sagt.

Skrevet

Har bare jobbet 2 mnd, så har tjent 100 brutto, fått utbetalt 70....

Skrevet

Ser ut som om du skatter rundt 30%. Er nok ikke så langt i fra riktig det. Du kan jo spare en del så er jo bare å sette av penger til en evt baksmell.

Om du ikke har noen lån eller annet som gir deg fradrag av betydning kan det jo være du er i faresonen. Det beste er å bruke skatteetaten sin kalkulator, da får du et riktig bilde som stemmer 100% om du legger inn all info riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...