AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Gutten vår sover 3 timer i barnehagen (han er 1,5 år). Siden han begynte i barnehagen har han tullet mye om natta, og vært mye våken. Og så får vi vite at han såver opp til 3 timer hver dag i barnehagen. Barnehagen mener han trenger den søvnen han får, og vil ikke vekke han tidligere. Hva gjør jeg? Stemmer det slik at søvnen på nattestid ikke påvirkes av kvilen på dagtid, eller omvendt? Anonymous poster hash: 37a92...a4d
mara2012 Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Søvnen på dagtid påvirker jo naturligvis nattesøvnen. Og 3 timer var vel litt drøyt. Synes du burde be barnehagen kutte ned litt, også ser dere det ann. Kanskje han ikke trenger mer enn 1-1,5 time søvn på dagtid. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Men barnehagen nekter å vekke han tidligere. De er fast bestemt på at sovingen om dagen har ingenting å si med natten, fordi dette hadde de lest på internett (?!) (våkner ofte, og er da våken 2-4 timer midt på natta!). Anonymous poster hash: 37a92...a4d
mara2012 Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Men du er moren hans og derfor bestemmer du hvor lenge han skal sove. Dere må prøve dere frem. Snakk med noen andre av de ansattr, alle kan jo ikke være like vanskelig å ha med å gjøre? 4
Gjest Magdalene Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Du er mamma, og du bestemmer. Tre timer er jo lenge. Ville prøvd å kutte ned til to timer. Vår på to år blir vekket etter en time, og da sover han godt natten gjennom. Om han ikke vekkes så sover han gjerne i to-tre timer, og har mange oppvåkninger på natten.
Harlekin Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 (endret) Dette bestemmer du. 3 timer er veldig lenge sammenhengende på dagen, selv for en som er så liten. Så her kan du sette foten ned, og be dem kutte ned. Det blir en ond sirkel, han sover dårlig om natten og tar det igjen om dagen, noe som igjen fører til dårlig nattesøvn. Det må snues. Det blir nok et par dager med trøtthet om dagen, men det må til. Edit: Sa de virkelig at soving om dagen hadde ingenting å si for nattesøvn, for det hadde de lest på internett?? Hva slags barnehage er dette, egentlig? Endret 30. september 2014 av Harlekin 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 Dette bestemmer du. 3 timer er veldig lenge sammenhengende på dagen, selv for en som er så liten. Så her kan du sette foten ned, og be dem kutte ned. Det blir en ond sirkel, han sover dårlig om natten og tar det igjen om dagen, noe som igjen fører til dårlig nattesøvn. Det må snues. Det blir nok et par dager med trøtthet om dagen, men det må til. Edit: Sa de virkelig at soving om dagen hadde ingenting å si for nattesøvn, for det hadde de lest på internett?? Hva slags barnehage er dette, egentlig? Ja, jeg synes også dette var rart. I utgangspunktet er dette en grei barnehage (begynte i høst, så jeg kjenner ikke så alt for godt til den. Men den har godt rykte her og virker ok). Jeg lurte på om det var jeg som var urimelig som spurte om han kunne sove litt mindre i barnehagen. Men etter å ha sagt ifra 3 (!) ganger om dette, og de ikke hadde hørt på meg tok jeg det opp med dem idag. Og da hadde de tydeligvis snakket om dette, søkt på internett, og kommet frem til at han "trenger de timene med søvn". Merkelig. For jeg finner ingenting om det på internett. Dessuten er vel alle barn forskjellige... Anonymous poster hash: 37a92...a4d
Harlekin Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 Barns søvnbehov er forskjellig, ja. Uansett er det du som mor som bestemmer, det er ikke noe de skal avgjøre seg imellom. Med mindre det er åpenbart urimelige krav da, som å kutte dagsøvnen fullstendig. 1
Gjest Siyha Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Ja, for ditt barns behov avgjøres av hva som står på Internett. Ærlig talt. Greit at barnehagen har sine erfaringer, tips og råd og kan komme med dem, men det er foreldrene som bestemmer. Spesielt må de være lydhøre ovenfor foreldre når det går så utover nattesøvnen.
malicious Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 Snakk med styrer i barnehagen om de ansatte ikke vil høre på deg.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Men barnehagen nekter å vekke han tidligere. De er fast bestemt på at sovingen om dagen har ingenting å si med natten, fordi dette hadde de lest på internett (?!) (våkner ofte, og er da våken 2-4 timer midt på natta!). Anonymous poster hash: 37a92...a4d Selvfølgelig er det du som bestemmer dette. De kan kun gi råd men du har siste ordet. Att de sier att de ikke tror på deg som mor får meg til å tro att dette er tull fra din side. Høres helt sykt ut. Men er det ikke tull så må du gå lenger opp i systemet slik at de ansatte får klar beskjed att dette bestemmer ikke de! Min jente trenger 2 timer på dagen. Men hvis hun sover mer går det ut over nattesøvnen. Så da har jeg gitt beskjed om att de vekker etter 2 timer uansett.Anonymous poster hash: 26dd0...df6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 3 timer er kjempelenge for en på halvannet år, hva for slags tullebarnehage er det barnet ditt går i?? Har du tatt opp dette med pedagogisk leder på avdelingen på en skikkelig måte? Min halvannetåring sover nå max 2 timer i bhg og vi må nok snart kutter ned til 1 t 45 min maxtid da han kan tulle litt på nettene når han sover 2 strake timer i bhg. Dette bestemmer DU, det er da det dummeste jeg noensinne har hørt?? "Lest på iuntenett", hva slags latterlig bhg er dette? De må da ha grundig dokumentasjon på det de påstår, "lest på internett", og når ble internett til å stole på da?? Anonymous poster hash: 9f2fe...455
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Søvnbehov er forskjellig fra unge til unge. Min sov gjerne 2,5-3,5 timer i barnehagen når hun var 1,5 år og hadde aldri problemer med søvnen utenom. Hos henne var det virkelig søvn avler søvn som gjelder. Hadde barnehagen begynt å nekte henne å sove så lenge som hun trengte, fordi "mange unger sover dårlig på kvelden, så da må hun vekkes tidligere, det har vi lest på nettet" hadde jeg blitt ganske amper for å si det mildt.. Det er dere foreldre som bestemmer dette. Om dere vil at han skal vekkes etter 2 timer, så skal barnehagen følge opp dette. Hos oss har de "sove-lister", der det står hvor lenge hvert barn kan sove. F.eks "Petter: kun 1 time, Lise: så lenge hun vil, Ole: ikke senere enn kl 14". Har ikke dere noe slikt? Anonymous poster hash: 2682e...967 1
Frisørdama Skrevet 1. oktober 2014 #14 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg hadde blitt sjokkert om barnehagen hadde overkjørt meg om mitt barn. Ta det opp med styrer evnt fau. Tenker du kan prøve og kutte ned til 2 timer først og så se det litt ann.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #15 Skrevet 1. oktober 2014 Men barnehagen nekter å vekke han tidligere. De er fast bestemt på at sovingen om dagen har ingenting å si med natten, fordi dette hadde de lest på internett (?!) (våkner ofte, og er da våken 2-4 timer midt på natta!). Anonymous poster hash: 37a92...a4d Kanskje de bare ikke gidder å få ekstrajobb? Helt kritikkverdig selvsagt. Du som mor bør selvsag bestemme dette, det er du som merker hvordan han sover på natta. Anonymous poster hash: e6e6b...e9a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #16 Skrevet 1. oktober 2014 Ja, jeg synes også dette var rart. I utgangspunktet er dette en grei barnehage (begynte i høst, så jeg kjenner ikke så alt for godt til den. Men den har godt rykte her og virker ok). Jeg lurte på om det var jeg som var urimelig som spurte om han kunne sove litt mindre i barnehagen. Men etter å ha sagt ifra 3 (!) ganger om dette, og de ikke hadde hørt på meg tok jeg det opp med dem idag. Og da hadde de tydeligvis snakket om dette, søkt på internett, og kommet frem til at han "trenger de timene med søvn". Merkelig. For jeg finner ingenting om det på internett. Dessuten er vel alle barn forskjellige... Anonymous poster hash: 37a92...a4d Da får du be dem vise hvilke konkrete forskningsartikler de har lest det (for det bør jo være forskning de viser til). Eventuelt søk opp artikkler selv, og se hva som står om dagsoving for små barn. Kanskje finner du dokumentasjon på det motsatte. Uansett så ville jeg tatt dette opp med styrer. Burde være unødvendig å nærmest komme med legeerklæring for å bli trodd.Anonymous poster hash: e6e6b...e9a
miaw Skrevet 1. oktober 2014 #17 Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Dette er helt udiskutabelt. Du er mor og du bestemmer. Jeg jobber i bhg selv og merker jeg blir provosert over hvor arrogante de ansatte er. Bare fordi de har lest noe på Internett så tror de de vet best? 3 timer er forresten drøyt lenge. Hos oss sover ingen mer enn 2 timer. Endret 1. oktober 2014 av miaw 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #18 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har vanskelig for å tro at ped.leder på avdelingen har lagt det frem på denne måten. Uansett må de forholde seg til det du sier. Si i dag skal (navn) vekkes etter to timer. Det skal vi prøve en stund og se hvordan det går. Ferdig med den saken. Anonymous poster hash: 865be...eeb
The Kitten Skrevet 1. oktober 2014 #19 Skrevet 1. oktober 2014 Han er sikkert trøtt og sliten i barnehagen. Noe som ikke er rart når han sover så lite om natten. Noe som igjen ikke er rart når han sover 3 timer midt på dagen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #20 Skrevet 2. oktober 2014 Spent på oppdatering! Makan til tulle-bhg, de vil bare ha mindre jobb på dagtid! Hadde tatt en real prat med Ped leder og faktisk søkt i det stille om å bytte bhg, høres ut som om de ansatte ikke har peiling på hva de holder på med!Anonymous poster hash: 9f2fe...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå