AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Hei. Jeg har et dillema her. Jeg har gjeldsordning, og ja jeg vet at jeg blir sett på som uansvarlig osv, men tro meg jeg prøvde å forhandle med alle sammen, fikk oppsamlet meg gjelden under sykdom og at jeg var kausjonist for noen, noe jeg ALDRI mer skal være. jeg forsøkte å unngå GO men det gikk ikke. Saken er den at jeg ikke får noen videre hjelp av namsmannen. Her er altspå saken. Jeg skulle betale 3400 i mnd i gjeld, og så kom skatte oppgjøret og jeg fikk en del penger igjen, dette ble betalt inn til de jeg skylder penger, Vi oppdaget at jeg fikk nesten like mye tilbake i skatteoppgjør som jeg betaler i skatt, ikke spør meg hvordan men uansett. Så jeg ba om ny vurdering av skatteprosenten min, og den ble redusert, slik at det jeg egentlig skulle betale i skatt betaler jeg nå til kreditorene, altås 6700 i mnd. Jeg hadde et håp om at jeg skulle bruke de skattepengene til tannlege behandling, har uttalelse om at jeg må, ikke fordi jeg ønsker, men jeg MÅ ha behandling raskt, men dette dekkes ikke av noe det heller, og siden skattepengene er tilbake betaling for det året før jeg begynte med GO. Jeg sendte en forespørsel privat til alle kreditorer og de sa ja, etter at jeg og hadde lagt med erklæringen fra tannlegen. Men namsmannen laget et sant helvete for meg, og jeg måtte betale. Så må jeg i en rettsak, og da trenger jeg advokat, og jeg spurte namnsmannen om jeg kunne gå ned til 3400 i mnd slik at jeg får betalt advokaten sitt salær på 5600. NEI var svaret jeg fikk. Fikk beskjed om at jeg må ta det av livsoppholdet mitt, men problemet er at når jeg nå er oppe i 2500 kroner ipr. mdn behandling pga helsen, så betyr det at jeg da må sulte i en mnd, nei det finnes ikke hjelp i offentlig helsevesen. Det som er at jeg fikk beskjed om at jeg igjen skal vurderes på om jeg kan øke innbetalingene noe, noe som betyr at jeg kommer til å slite enda mer. Men hva kan jeg gjøre? Beklager altså , jeg vet jo hvilket syn dere har på GO,. men jeg hadde ikke noe valg,Nei jeg kan ikke jobbe, hvem vil ansette en som ikke har utdannelse eller tenner i munnen. Nei seriøst jeg har ikke det, eller jeg har 2 stykker. resten er etset vekk Anonymous poster hash: 64690...e65
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Nei jeg kan ikke jobbe, hvem vil ansette en som ikke har utdannelse eller tenner i munnen. Nei seriøst jeg har ikke det, eller jeg har 2 stykker. resten er etset vekkAnonymous poster hash: 64690...e65 Det er en lei situasjon du er i, og det er ille at man kan havne så langt nede økonomisk av å være kausjonist. Man ønsker å hjelpe, og ender opp med at ens egen økonomi rævkjøres. Men dette du her skriver, det er jeg ikke helt med på. Antall tenner har da ingenting å si for din sjanse til å skaffe deg jobb, og det er mulig å skaffe seg jobb uten utdannelse så lenge du ikke er kresen. Anonymous poster hash: 8075b...e94 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Det er en lei situasjon du er i, og det er ille at man kan havne så langt nede økonomisk av å være kausjonist. Man ønsker å hjelpe, og ender opp med at ens egen økonomi rævkjøres. Men dette du her skriver, det er jeg ikke helt med på. Antall tenner har da ingenting å si for din sjanse til å skaffe deg jobb, og det er mulig å skaffe seg jobb uten utdannelse så lenge du ikke er kresen. Anonymous poster hash: 8075b...e94 TS! Vel , så at jeg hadde glemt noe. Jeg har også fått en diagnose som gjør at jeg ikke kan klare å jobbe, jeg har muskel ttrekninger, som gjør at jeg knapt kan sitter eller stå , det er en muskelsykdom, som gjør at jeg ikke kan være mer enn 1 time utenfor huset, rett og slett for at jeg skal unngå sterke smerter. Anonymous poster hash: 64690...e65
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Det er en lei situasjon du er i, og det er ille at man kan havne så langt nede økonomisk av å være kausjonist. Man ønsker å hjelpe, og ender opp med at ens egen økonomi rævkjøres. Men dette du her skriver, det er jeg ikke helt med på. Antall tenner har da ingenting å si for din sjanse til å skaffe deg jobb, og det er mulig å skaffe seg jobb uten utdannelse så lenge du ikke er kresen. Anonymous poster hash: 8075b...e94 Vel, jeg må si meg enig med TS i at det kan være vanskelig å få jobb uten tenner i munnen. Det begrenser en definitivt. Anonymous poster hash: 932d5...bd0 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Er du helt uten familie? Anonymous poster hash: 49479...fa1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 TS! Vel , så at jeg hadde glemt noe. Jeg har også fått en diagnose som gjør at jeg ikke kan klare å jobbe, jeg har muskel ttrekninger, som gjør at jeg knapt kan sitter eller stå , det er en muskelsykdom, som gjør at jeg ikke kan være mer enn 1 time utenfor huset, rett og slett for at jeg skal unngå sterke smerter. Anonymous poster hash: 64690...e65 Det endrer jo premissene en del, ja. Håper det ikke er en varig situasjon og at behandlingen gjør at du blir bedre snart. Av og til faller man gjennom to stoler, og ender i en fastlåst situasjon, du har vært så uheldig som det går an å få blitt ser det ut som, for å uttrykke det direkte. Er det noe du er flink til som du kan utnytte? Det blir ikke mange kronene av det, men alle monner drar, tenker jeg. Er du dyktig i et skolefag og kunne tenke deg å ha en elev hjemme hos deg for litt privatundervisning i noe du er flink i? Tegneundervisning til en 4-åring blant annet, en utlending ønsker noen å snakke norsk med, noen ønsker pianoundervisning til ungen sin og mye annet. http://www.finn.no/smajobber/alle-smajobber/?t=0/5 Du har sikkert noe å lære bort som andre vil være villig til å betale for? Anonymous poster hash: 8075b...e94
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 TS her! Problemet med å skaffe noen som helst inntekt ved siden av er at uansett så får jeg ikke beholde de pengene. Jeg har ingen skills, og ja jeg er uten familie, Sist jeg søkte hjelp til tenner, hos nav fikk jeg vite at jeg fikk bare si opp gjeldsordningen, og bruke de på tenner. jeg vil ikke det, da jeg endelig ser et lys i tunellen. Jaja. Takk for at dere leste/hørte Anonymous poster hash: 64690...e65 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 I ditt tilfelle ville jeg vært såpass utspekulert at jeg, dersom jeg klarte å skaffe meg en liten inntekt, ville holdt kjeft om den og spart den til tannlegeregning. Småjobbene på finn rapporteres neppe inn til ligningsmyndighetene, så dersom en spanjol betaler deg noen kroner for å snakke norsk med ham/henne er det ingen som vil sladre til kreditorene. Vanligvis ville jeg jo ment at dersom man er under gjeldsordning får man værsågod se til å betale det man har mulighet til, men når du har gjort alt du kan og det fortsatt er like fastlåst, og du ikke engang selv er skyld i at den økonomiske situasjonen er som den er, ja da er det helt OK å være littegrann kreativ på kanten av loven. Jeg mener ikke å mase på deg, så jeg håper ikke du blir oppgitt og lei. Men det du ikke ser på som skills, kan jo være til stor nytte for en annen. Det er et par annonser som åpenbart er skrevet av utlendinger med haltende språk, og som er villig til å betale deg kun for å ha noen å prate med for å øve seg på språket. Jeg har forsøkt å tenke over hva jeg ville gjort i en sånn situasjon, og jeg tror at det er den løsningen jeg ville landet på. Har dessverre ingen andre ideer, men håper det ordner seg for deg. Anonymous poster hash: 8075b...e94
Rosalie Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Jeg anbefaler deg forumet pengevett.com for råd, tips og støtte. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 www.gjeldsofferalliansen.no Anonymous poster hash: d596e...bda
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 www.gjeldsofferalliansen.no Anonymous poster hash: d596e...bda De har ny adresse. https://gjeld.org/ Anonymous poster hash: d596e...bda
Harlekin Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 IKKE prøv å lure namsmannen som en bruker foreslår! Du kan risikere at de sier opp hele gjeldsordningen, da må du betale alt du skylder, og ikke får du mulighet til å få gjeldsordning senere i livet heller. Angående rettsak, du får vel fri rettshjelp? Hvor mye har du utbetalt i måneden, etter avsetning til kreditorer? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kontaktet kreditorene dine ang. tannlegen, det er jo namsmannen du skal kontakte angående dette. I utgangspunktet er det slik at helseutgifter skal dekkes av livsoppholdet, både medisiner og tannlege. Men det er mulig å søke om å få økt livsoppholdet i slike tilfeller, har du gjort det? Du skrev dette: "Det som er at jeg fikk beskjed om at jeg igjen skal vurderes på om jeg kan øke innbetalingene noe, noe som betyr at jeg kommer til å slite enda mer." Du har jo en sats for livsopphold, denne skal du beholde uansett, den er lovmessig fastsatt. Hvordan kan da namsmannen mene du skal betale mer? 2
wintergirl Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Ja, vær litt utspekulert som sies over her. Kan de, kan du;).Føler med deg , ts. Sånt uhell kan ramme selv den beste og det er ufortjent. Men syns det er helt utrolig at du ikke får støtte i din situasjon, tenner er viktig og hvis du mangler så går jo det på selvtilliten løs. Har du snakket med andre tannleger? Etter som jeg har hørt så er det faktisk opp til tannlegen om du trenger støtte. Ikke gi opp! Stor klem fra meg***
Harlekin Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 Ja, vær litt utspekulert som sies over her. Kan de, kan du;).Føler med deg , ts. Sånt uhell kan ramme selv den beste og det er ufortjent. Men syns det er helt utrolig at du ikke får støtte i din situasjon, tenner er viktig og hvis du mangler så går jo det på selvtilliten løs. Har du snakket med andre tannleger? Etter som jeg har hørt så er det faktisk opp til tannlegen om du trenger støtte. Ikke gi opp! Stor klem fra meg*** Er du klar over hva dette kan føre til? TS har alt å tape på å miste gjeldsordningen, og det er det som kan skje dersom hun misligholder ordningen. 8
wintergirl Skrevet 30. september 2014 #15 Skrevet 30. september 2014 Er du klar over hva dette kan føre til? TS har alt å tape på å miste gjeldsordningen, og det er det som kan skje dersom hun misligholder ordningen. Tenker litt på svart arbeid for kjente. Ingen seriøs svindling!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #16 Skrevet 30. september 2014 Hvor lenge er det igjen av gjeldsordningen da? Og når du skal i rettsak, har du ikke krav på fri rettshjelp? Anonymous poster hash: 7c6dd...c85
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #17 Skrevet 30. september 2014 Tenker litt på svart arbeid for kjente. Ingen seriøs svindling! NEI NEI NEI. IKKE på gjeldsordning!!! Anonymous poster hash: 7c6dd...c85 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #18 Skrevet 30. september 2014 Tannlege kan nav hjelpe deg med. Advokatutgifter spørs det om du har fri rettshjelp, med egenandel. Da kan adv søke om fritak for egenandel. Ring og snakk med nav.Anonymous poster hash: 016a2...7e5
Harlekin Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Tenker litt på svart arbeid for kjente. Ingen seriøs svindling! Hvis TS tjener noe som hun ikke oppgir til namsmannen, da er det svindling uansett. Jeg sier ikke at ikke namsmannen er urimelig, men det er utrolig dumt å risikere gjeldsordningen for noen få tusen kroner. Da bør TS heller låne av familie/venner eller lignende. 4
Gjest Vinglasset Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Du har vel rett til fri rettshjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå