AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Jeg skylder kjæresten 4000,- pga. en stor skade på bilen min som kostet meg 20000,- og jeg måtte låne litt av han for å få råd til dette. Nå har det seg slik at kjæresten min har bodd hos meg i nesten et år. Han har kun vært i sin egen leilighet hver onsdag og annenhver helg når han har barna sine. Etter at han hadde bodd hos meg et halvt år, satt huseier opp husleien min fra 7000,- til 9000,-. Jeg er ganske sikker at hun gjorde dette fordi vi nå var en ekstra person i leiligheten. Før han begynte å være der så sa hun at hun ikke hadde lyst til å sette opp leien, hun ville heller beholde meg. Flere har spurt meg om jeg krever litt husleie fra kjæresten siden han er hos meg hele tiden. Jeg har ikke ville gjort det siden han faktisk betaler husleie selv til leiligheten han leier selv om han sjelden er der. Men han sparer faktisk mye strøm på å være så mye hos meg, han vasker klærne sine hos meg, lager mat, dusjer osv. Så jeg har nevnt for han at jeg egentlig synes at jeg kan få slippe å betale tilbake de 4000,- pga alt dette. Det er han sterkt i mot og sa til meg at nå ble jeg akkurat som exen hans, som han han hadde fikset bilen for og så nektet hun å betale tilbake det hun skyldte han, og sa at hun så på det som husleie fordi han var så mye hos henne. Vel, det var et mye høyere beløp det var snakk om i det tilfelle, og i dette tilfelle har husleien min faktisk gått opp med 2000,-. i mnd mest sannsynlig for at han er der. De 4000,- er vel bare mindre enn det han har spart på strøm i denne perioden. Må legge til at han har IKKE dårlig råd, han har bedre råd enn meg og jeg har hatt en annen veldig stor utgift de siste månedene som sliter litt på økonomien. Hva synes dere? Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal si videre til han nå, siden han reagerte så negativt på det. Anonymous poster hash: 2db2b...793
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Jeg synes du skal betale tilbake det du skylder han. Har huseieren i det hele tatt lov til å sette opp husleien så mye? Og på den begrunnelsen? 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Huseier har ikke lov til å sette opp husleia med den begrunnelsen. Så det du bør gjøre er å ta en prat med huseier, og deretter betale tilbake pengene du skylder til kjæresten din. Anonymous poster hash: 008e4...0ab 8
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 (endret) Siden dere ikke har klargjort dette før han flyttet inn hos deg så bør du vel egentlig betale ham tilbake pengene, men du bør også kreve at han betaler noe til deg hver måned for husleie og strøm. Du kan ikke tenke på at han har sin egen leilighet. Det er jo frivillig for ham å bo med deg. Tror dere må ordne en skriftlig kontrakt på hva han skal betale til deg når med tanke på husleie og strøm etc. Endret 30. september 2014 av Spirrevirrevipp
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Betal tilbake det du skylder kjæresten og sett dere ned og ta en prat om kostnader og fordeling av disse. Anonymous poster hash: 040da...411 3
Gjesten Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Jeg synes helt klart du skal betale tilbake det du skylder. Hvis du mener at han bør betale leie hos deg, er dette en egen diskusjon dere må ha på et tidspunkt, men du kan ikke bare bestemme at disse 4000 er leie nå bare fordi det er beleilig for deg. Hvis avtalen var at pengene var et lån, så var de det. 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 TS her...Jo, problemet er bare at nå skal jeg flytte ut av leiligheten om en måned fordi huseier skal bruke den selv. Så jeg burde jo krevd hvertfall litt fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. Betal tilbake det du skylder kjæresten og sett dere ned og ta en prat om kostnader og fordeling av disse.Anonymous poster hash: 040da...411 TS her..jo, problemet er at jeg skal flytte ut fra leiligheten om en mnd fordi huseier skal bruke den selv. Jeg flytter da litt lenger bort slik at kjæresten ikke kommer til å være så mye hos meg lenger. Jeg burde nok krevd litt i mnd fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. Synes det er litt irriterende. Anonymous poster hash: 2db2b...793
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 TS her...Jo, problemet er bare at nå skal jeg flytte ut av leiligheten om en måned fordi huseier skal bruke den selv. Så jeg burde jo krevd hvertfall litt fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. TS her..jo, problemet er at jeg skal flytte ut fra leiligheten om en mnd fordi huseier skal bruke den selv. Jeg flytter da litt lenger bort slik at kjæresten ikke kommer til å være så mye hos meg lenger. Jeg burde nok krevd litt i mnd fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. Synes det er litt irriterende. Anonymous poster hash: 2db2b...793 Men du kan jo ikke komme i ettertid å kreve penger som du skylder han når det ikke var avtalen. Det er forferdelig dårlig gjort, jeg hadde aldri stolt på deg igjen etter det. 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 For en kjip kjæreste du har ts. Som teller noen usle tusenlapper slik. Hvor er det blitt av gentlemen? Anonymous poster hash: ce25a...662 1
Gjesten Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 For en kjip kjæreste du har ts. Som teller noen usle tusenlapper slik. Hvor er det blitt av gentlemen? Anonymous poster hash: ce25a...662 Tuller du? Da jeg begynte å lese innlegget ditt, trodde jeg oppriktig du skulle si "for en kjip kjæreste du er, TS". Hun stjeler jo praktisk talt 4000 kr fra ham. Han har gitt henne et lån da hun trengte penger, og nå nekter hun å betale tilbake. TS, om du burde ha krevd leie av ham tidligere eller ikke er en meningsløs diskusjon nå som du skal flytte, men faktum er at du har ikke gjort det. Hvis du selv mener det var galt, får du nesten bare sparke deg selv littegrann, for det får du ikke gjort noe med nå. De 4000 kronene er hans, og du har ingen rett til å beholde dem. (For diskusjonens del, kan jeg jo legge inn min mening om leiespørsmålet: Det er veldig vanlig at kjærester er mye hos hverandre, og jeg synes det er unaturlig å kreve leie før en faktisk har flyttet ut av leiligheten sin og offisielt inn i den andres. Hvis du følte at du tapte mye penger på dette, burde du foreslått å være mer i hans leilighet.) 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Men du kan jo ikke komme i ettertid å kreve penger som du skylder han når det ikke var avtalen. Det er forferdelig dårlig gjort, jeg hadde aldri stolt på deg igjen etter det. Nei, jeg ser den, men jeg KREVER ingenting. Selvsagt betaler jeg hvis han mener at dette absolutt er feil, men jeg spør og sier at jeg synes at jeg burde få slippe å betale de selv om det blir "gale veien". Jeg burde heller krevd noe fra han tidligere. Jeg har nevnt de 4000,- tidligere også, og forklart dette med strøm, husleie osv..men da mumlet han det bare vekk.. Anonymous poster hash: 2db2b...793
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 MITT og DITT. Hvordan går det an å ha et ok kjæresteforhold med en slik naziholdning. Anonymous poster hash: ce25a...662 1
LexSuperior Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 TS her...Jo, problemet er bare at nå skal jeg flytte ut av leiligheten om en måned fordi huseier skal bruke den selv. Så jeg burde jo krevd hvertfall litt fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. TS her..jo, problemet er at jeg skal flytte ut fra leiligheten om en mnd fordi huseier skal bruke den selv. Jeg flytter da litt lenger bort slik at kjæresten ikke kommer til å være så mye hos meg lenger. Jeg burde nok krevd litt i mnd fra kjæresten for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. Synes det er litt irriterende. Anonymous poster hash: 2db2b...793 Men da burde du jo ha tenkt på det litt før. Du kan ikke bare komme etter at noen har lånt deg penger og si "takk! Disse fortjener jeg". Fra nå av får dere snakke mer om økonomi da. Enten han skal bo hos deg eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 Tuller du? Da jeg begynte å lese innlegget ditt, trodde jeg oppriktig du skulle si "for en kjip kjæreste du er, TS". Hun stjeler jo praktisk talt 4000 kr fra ham. Han har gitt henne et lån da hun trengte penger, og nå nekter hun å betale tilbake. TS, om du burde ha krevd leie av ham tidligere eller ikke er en meningsløs diskusjon nå som du skal flytte, men faktum er at du har ikke gjort det. Hvis du selv mener det var galt, får du nesten bare sparke deg selv littegrann, for det får du ikke gjort noe med nå. De 4000 kronene er hans, og du har ingen rett til å beholde dem. (For diskusjonens del, kan jeg jo legge inn min mening om leiespørsmålet: Det er veldig vanlig at kjærester er mye hos hverandre, og jeg synes det er unaturlig å kreve leie før en faktisk har flyttet ut av leiligheten sin og offisielt inn i den andres. Hvis du følte at du tapte mye penger på dette, burde du foreslått å være mer i hans leilighet.) TS her..Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å nekte å betale tilbake disse pengene. Selvsagt gjør jeg ikke det!! Jeg hadde ikke tapt mindre penger hvis vi hadde begynt å være mer i hans leilighet. Anonymous poster hash: 2db2b...793
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #15 Skrevet 30. september 2014 Jeg synes ts bør dumpe en slik frekk og gnien mann. Her gir hun altså mannen sex, mat på bordet, varme (strøm) og gratis klesvask. Og jammen meg skal han ha betaling for dette (ha tilbake sine 4000kr). Utrolig frekt. Anonymous poster hash: ce25a...662 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #16 Skrevet 30. september 2014 TS her..Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å nekte å betale tilbake disse pengene. Selvsagt gjør jeg ikke det!! Jeg hadde ikke tapt mindre penger hvis vi hadde begynt å være mer i hans leilighet. Anonymous poster hash: 2db2b...793 Tidligere var det jo et argument at han sparte mange penger på strøm ved å være hos deg, han dusjet hos deg, laget mat hos deg og vasket klær hos deg. Da er det vel logisk å anta at du vil spare en tilsvarende sum på å være på besøk hos ham? Anonymous poster hash: 008e4...0ab 2
Gjest KateW Skrevet 30. september 2014 #17 Skrevet 30. september 2014 (endret) Så langt jeg ser det TS, er problemet tosidig. Det første er at du lånte penger av ham. Et lån er ikke noe man får, det er noe man skal gi tilbake. Begnner du nå å komme med vage antydninger om jammen, du bor jo her, og det koster jo litt, trenger jeg å betale tilbake? Da virker du, faktisk, som en som prøver å snyte seg unna betaling. Menn er ofte ikke så gode som kvinner til å se en haug med fasetter av en sak. Du lånte penger for å reparere bil, du betaler tilbake penger for å reparere bil. Strøm, leie, bo, besøk, osv, det har ingenting med at du lånte penger til å reparere bil å gjøre. Det andre, du har flere utgifter enn ham til bolig dere begge benytter. Dette er en annen diskusjon, som dere må ta sammen, og komme til enighet rundt. Ikke bland inn lånet i dette, det blir bare rot og misforståelser av sånt! Endret 30. september 2014 av KateW 6
bergen2 Skrevet 30. september 2014 #18 Skrevet 30. september 2014 Du bør helt klart betale tilbake de fire tusen. Man kan ikke komme i etterkant og kreve kompensasjon for å ha fått en høyere leie. Når det er sagt syntes jeg den sterke skilnaden mellom mitt og ditt i forhold er slitsom. Jeg bor sammen med kjæresten min, og hun har hatt to måneder som det har vært mye uforutsette utgifter, som igjen har ført til at jeg har betalt hennes del av leien også de to månedene. Men i vårt hode er det ikke noe som hun skylder meg fordi at dersom det skjer det samme med meg vil hun stille opp for meg. Dette gjelder også småhandling, restaurantbesøk og lignende. Ellers tror jeg at vi hadde følt oss veldig smålighet etterhvert. 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Nei, jeg ser den, men jeg KREVER ingenting. Selvsagt betaler jeg hvis han mener at dette absolutt er feil, men jeg spør og sier at jeg synes at jeg burde få slippe å betale de selv om det blir "gale veien". Jeg burde heller krevd noe fra han tidligere. Jeg har nevnt de 4000,- tidligere også, og forklart dette med strøm, husleie osv..men da mumlet han det bare vekk.. Anonymous poster hash: 2db2b...793 Nei du burde ikke slippe.
Cordon Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 For et rot. Utleier kan ikke sette opp leien såpass mye bare fordi han tilbringer mye tid hos deg. H*n kan sette opp leien til "gjengs leie"/markedsleie etter et visst leieforhold riktignok, men skal ha solid grunnlag for det. Dersom typen omtrent har bodd hos deg, er det rimelig at han betaler noe husleie, uavhengig av om han betaler leie andre steder, hvilket er hans valg. Men du ba ham aldri om dette så det er ikke rimelig å bringe opp nå. Hvor god råd han har er irrelevant. Nå er leieforholdet snart over så jeg ville ikke giddet å krangle på det mer. Betal tilbake de 4000 så du har ditt på det rene, finn en egen leilighet og ikke la ham flytte inn hos deg, eller "bo" der 90% av tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå