AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #1 Del Skrevet 30. september 2014 Ja, så er det konstatert; 40 år gammel er jeg er kommet i overgangsalderen... Har vært plaget med nattesvette, hetetokter, vektøkning og manglende mens lenge, så tok en blodprøve hos legen som altså viste klimakterielle verdier. Heldigvis har jeg fått de barna jeg vil ha! Nå leser jeg selvfølgelig alt jeg kommer over på nettet, og er veldig usikker på dette med å ta hormoner. Noen steder blir det anbefalt, andre steder ikke. Hva gjør du, og hvorfor? Mitt største problem, er egentlig at jeg har smerter ved samleie. Er det flere som har opplevd det? Vet dere om noe som kan hjelpe? Vil det gå over av seg selv, eller er det noe som er kommet for å bli? Jeg har bestilt ny time hos fastlegen for å drøfte disse spørsmålene med han, men syns det kan være like nyttig å høre erfaringer fra andre kvinner som har opplevd det samme. Anonymous poster hash: 9834b...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #2 Del Skrevet 30. september 2014 Er ikke i helt samme situasjon som deg, men hormonelt sett i overgangsalderen. Eggstokkfunksjonen ble brått svært redusert da jeg var 28 år pga behandling ved kreftsykdom. Jeg har også fått de barna jeg ønsker meg, heldigvis. Jeg har tatt hormontilskudd i form av progesteron og østrogen og skal gjøre dette fram til naturlig alder for menopause, dvs i ca 20 år til. Tar hormontilskudd for å forebygge benskjørhet, hjerte- og karsykdommer..samt å redusere alle de andre plager overgangsalderen kan føre med seg. Jeg skal følges opp med beintetthetsmåling og jeg får oppfølging av gynekolog. Ved sårhet nedentil har jeg fått anbefalt av gynekologen å ta lokalt østrogentilskudd. Ovesterin-salve er det jeg synes har hatt best effekt. Begynte med å ta den hver dag i 3 uker deretter 2 dager per uke. Opplever sårhet i perioder enda, men tørrheten har kommet seg. Anonymous poster hash: 165ad...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #3 Del Skrevet 30. september 2014 Er ikke i helt samme situasjon som deg, men hormonelt sett i overgangsalderen. Eggstokkfunksjonen ble brått svært redusert da jeg var 28 år pga behandling ved kreftsykdom. Jeg har også fått de barna jeg ønsker meg, heldigvis. Jeg har tatt hormontilskudd i form av progesteron og østrogen og skal gjøre dette fram til naturlig alder for menopause, dvs i ca 20 år til. Tar hormontilskudd for å forebygge benskjørhet, hjerte- og karsykdommer..samt å redusere alle de andre plager overgangsalderen kan føre med seg. Jeg skal følges opp med beintetthetsmåling og jeg får oppfølging av gynekolog. Ved sårhet nedentil har jeg fått anbefalt av gynekologen å ta lokalt østrogentilskudd. Ovesterin-salve er det jeg synes har hatt best effekt. Begynte med å ta den hver dag i 3 uker deretter 2 dager per uke. Opplever sårhet i perioder enda, men tørrheten har kommet seg.Anonymous poster hash: 165ad...a6c Jeg har samme erfaring. Kom i overgangsalderen da jeg var 37. Anonymous poster hash: 4e08a...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #4 Del Skrevet 30. september 2014 Kan jeg spørre om når mødrene deres kom i overgangsalderen? Kan det ha noe sammenheng at man får det på samme alder som egen mor?Anonymous poster hash: c8baa...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mckinley Skrevet 30. september 2014 #5 Del Skrevet 30. september 2014 Prøv progesteronkrem og kutt ut østrogen. Det har du mest sannsynlig mer enn nok av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #6 Del Skrevet 30. september 2014 Slet med det samme som deg. Sex ble smertefullt. Prøvde den Ovesterin vaginakapsler, men den hjalp ikke meg. Valgte da å gå på hormoner siden jeg ikke var klar for å parkere sexlivet mitt. Bruker Livial og er veldig fornøyd.Anonymous poster hash: 73d98...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 30. september 2014 #7 Del Skrevet 30. september 2014 Kan jeg spørre om når mødrene deres kom i overgangsalderen? Kan det ha noe sammenheng at man får det på samme alder som egen mor?Anonymous poster hash: c8baa...b86 Det er ofte en sammenheng ja. En datter kan vanligvis forvente å komme i overgangsalderen på samme alder som moren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå