Gå til innhold

Hvorfor kan jeg spise så mye uten å bli tykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg nesten ikke beveger meg engang?

Jeg har trent ganske mye tidligere, men nå trener jeg ikke og spiser masse dritt. Men tykk blir jeg ikke. Sier dette fordi samboeren min som spiser mindre enn meg (han er mann) legger på seg om han spiser like mye drittmat som jeg, og han trener og har trent ganske mye.

Forskning viser jo at det ikke er noe som heter naturlig tynn og naturlig tykk, så hva er det som skjer her da? Jeg har jo til og med pittelitt lavt stoffskifte, så skjønner ingenting.

Anonymous poster hash: df34c...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er bare sånn, men det er utenpå. Inni blodårene dine står det kanskje ikke så bra til?

Anonymous poster hash: 6e423...15a
  • Liker 3
Skrevet

Det er forskjeller. Handler også litt om aktivitet utenom trening, også ubevisst (NEAT), hormoner, fettlagring osv...

Anbefaler forresten denne: Why are thin people not fat.

• Liker 3
Skrevet

Hva spiser du i løpet av en dag da? Sånn ca.

Anonymous poster hash: 8a992...b75
Skrevet

Noen er bare sånn, men det er utenpå. Inni blodårene dine står det kanskje ikke så bra til? Anonymous poster hash: 6e423...15a

Det er vel også vitenskapelig bevist at det der også er bare tull. Sammen med at det bare er tull at noen er sånn fordi alle mennesker har ca helt lik forbrenning med mindre du er syk! Er jeg syk da?

Skrevet

Spiser du så mye som du tror?

• Liker 4
Skrevet

inntar du alle måltider med kjæresten din?

hadde lignende greie, folk skjønte ikke hvordan jeg kunne være så tynn når jeg spiste så mye dritt når jeg var sammen med dem. Tingen var jo at jeg ikke spiste noe når jeg var alene. Selv om jeg konsumerte 1500kcal på macern med dem så var det jo fortsatt 500kcal under dagsbehovet mitt, om du skjønner?

Anonymous poster hash: c3161...0c3
  • Liker 2
Gjest Anastasia
Skrevet

Noen bare er sånn. Jeg har en venninne fra Øst-Europa som er naturlig tynn som en katt, hun spiser masse mat og hater å trene. Mens jeg derimot.. jeg trener vanligvis 3 ganger i uka, legger lett på meg og bruker evigheter på å gå ned i vekt. Forskjellig forbrenning rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser du i løpet av en dag da? Sånn ca. Anonymous poster hash: 8a992...b75

Det varierer veldig! Men en vanlig dag spiser jeg to brødskiver til frokost, to brødskiver til lunsj (begge grovbrød i tykke skiver), en porsjon eller to med middag (som oftest fisk eller kjøtt med grønnsaker og kanskje litt saus) og ofte litt dessert (kakestykke eller to) og så en brødskive eller to til kvelds og en banan og et eple for eksempel etter kveldsmaten. Og jeg er pitteliten.

Skrevet (endret)

Høy forbrenning antageligvis.

Men jeg personlig ville prøvd å spise litt sunnere (hvis du spiser veldig usunt) uansett, siden det ikke er noe bra for innsiden. :)

Endret av misstealover
Skrevet

Spiser du så mye som du tror?

Det var det jeg trodde var grunnen før helt til samboeren sa at jeg spiser dobbelt så mye som han. Og det har han ofte rett i at jeg gjør. Jeg spiser egentlig på noe konstant.

Skrevet

inntar du alle måltider med kjæresten din? hadde lignende greie, folk skjønte ikke hvordan jeg kunne være så tynn når jeg spiste så mye dritt når jeg var sammen med dem. Tingen var jo at jeg ikke spiste noe når jeg var alene. Selv om jeg konsumerte 1500kcal på macern med dem så var det jo fortsatt 500kcal under dagsbehovet mitt, om du skjønner? Anonymous poster hash: c3161...0c3

Det har du jo rett i! Jeg spiser alle måltider med samboeren min på helg. I jverdagene spiser vi alt uten om lunsj sammen <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Skrevet

Høy forbrenning antageligvis.

Men jeg personlig ville prøvd å spise litt sunnere (hvis du spiser veldig usunt) uansett, siden det ikke er noe bra for innsiden. :)

I følge forskning finnes det ikke noe som heter høy forbrenning. Men nei, jeg nekter å spise sunnere :) Har det bra som jeg har det nå :nigo: kan ikke leve uten kaker

• Liker 1
Skrevet

Det varierer veldig! Men en vanlig dag spiser jeg to brødskiver til frokost, to brødskiver til lunsj (begge grovbrød i tykke skiver), en porsjon eller to med middag (som oftest fisk eller kjøtt med grønnsaker og kanskje litt saus) og ofte litt dessert (kakestykke eller to) og så en brødskive eller to til kvelds og en banan og et eple for eksempel etter kveldsmaten. Og jeg er pitteliten.

Vil ikke si at dette er kjempe mye mat for en person. :) Mer normalt heller. Fisk/kjøtt og grønnsaker er jo som oftest mager mat. Om du ikke går opp i vekt, så spiser du faktisk ikke nok. Kanskje du beveger deg mer enn du tror.

Anonymous poster hash: 8a992...b75

• Liker 5
Skrevet

Dette her er da et normalt kosthold! bortsett fra kakestykkene så er jo dette hva kroppen din trenger for å fungere. skal du gå opp bør du legge litt mer mellom måltidene.

Anonymous poster hash: c3161...0c3

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke si at dette er kjempe mye mat for en person. :) Mer normalt heller. Fisk/kjøtt og grønnsaker er jo som oftest mager mat. Om du ikke går opp i vekt, så spiser du faktisk ikke nok. Kanskje du beveger deg mer enn du tror. Anonymous poster hash: 8a992...b75

Åja, ja, det er sant. Samboeren synes jeg er tynn (han mener det ikke stygt), og legen sier jeg er veldig slank, men at jeg ikke trenger å gå opp i vekt. Men jeg bare lurte. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Skrevet

Det er da ikke drittmat. Jeg legger heller ikke på meg uansett hva jeg gjør, men de dagene jeg spiser som det du beskriver her anser jeg som sunne dager. De dagene jeg spiser drittmat er det større andel ferdigpizza, sjokolade, brus, nugatti, potetgull, spaghetti og kjeks. Jeg blir ikke tjukk av det heller, men samvittigheten får vondt :P

Anonymous poster hash: 0bbed...93a

• Liker 2
Skrevet

Folk har veldig forskjellig oppfatning av hva som er "mye mat" og "ligger på sofaen hele dagen". Det er der den største forskjellen ligger.

Anonymous poster hash: 40abf...cec

• Liker 7
Skrevet

Man kan spise bare drittmat og samtidig spise såpass lite at man ikke går opp i vekt.

Jeg står bom stille på vekta, og verken trener eller spiser sunt. Selv om jeg spiser mye dritmat så spiser jeg fortsatt ikke så mye at kaloriinntaket overstiger forbrenningen. Du kan jo begynne å telle kalorier på det du spiser hver dag, og beregne ca kaloriforbruk på en kalkulator på nett. Jeg gjør ikke det, men siden jeg ikke går opp eller ned i vekt så vet jeg at jeg spiser ganske omtrentlig det samme som jeg forbruker.

Det er enkel matte, det går simpelthen ikke an å spise mer enn man forbruker uten å gå opp i vekt (og vice versa). Selvfølgelig kan nok forbrenningen variere bittelitt fra person til person, men det er virkelig minimalt og har lite å si.

• Liker 1
Skrevet

Dette med kroppens vektmessige "set point" er faktisk også et godt poeng, som forklares i videoen lenger opp i tråden. Det er en akseptert sannhet blant norske leger også. Så det er ikke fullt så enkelt som kalorier inn-kalorier ut. Å endre på kroppens set point tar lang tid og bør gjøres gradvis, men det kan absolutt gjøres. Faktum er likevel at kroppen ofte vil motarbeide vektendring.

Sånne som TS og meg må imidlertid være klar over at vi kan få oss en overraskelse i 30-åra, det er mange som opplever at forbrenningen går ned og vekta går opp da.

Anonymous poster hash: 0bbed...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...