murmeldyret Skrevet 12. juli 2004 #1 Skrevet 12. juli 2004 Lillepia er inne i en liten trass fase nå. Så langt har det gått rimelig greit å takle disse periodene. Men nå har hun begynt å slå, spesielt meg. Hun er 2,5 år. Vi har prøvt rolig å forklare henne at hun ikke må slå noen, og hvorfor. Det ser ikke helt ut til å hjelpe Noen gode råd?
Gjest Embla s Skrevet 12. juli 2004 #2 Skrevet 12. juli 2004 Du kan jo forsøke å snakke med henne om det (en gang hun ikke er sint), og forklare hvorfor hun ikke må slå og fortelle henne hva som blir konsekvensen om hun slår. Så må du gjennomføre dette hvis hun slår igjen, på en rolig og behersket måte, uten at det blir altfor mye oppstyr og følelser (fra din side) rundt det.
:-) anna Skrevet 12. juli 2004 #3 Skrevet 12. juli 2004 Hold ut det går over!!! Man må gjenta og gjenta og gjenta til det kjedsommelige og så være konsekvent med konsekvensene. Men samtidig kan det være lurt å lage så lite styr rundt det som mulig. I stedet for å "belønne" slåing med masse negativ oppmerksomhet så kan man velge å Sønnen min var også sånn. Jeg gikk i et annet rom når han slo. Sa at når han gjorde slik så fikk jeg vondt, og da syntes ikke jeg det var noe hyggelig å være sammen med ham. Så da gikk jeg på stua så kunne han komme når han ville oppføre seg fint. For meg var det en seier hver gang jeg greide å håndtere det uten å bli sinna og kjefte. Veldig ofte brukte jeg dessuten avledingsmanøver. Når jeg så at han var i ferd med å slå, stoppa jeg ham og sa "nå må du tenke deg om, det er ikke lov til å slå" Før jeg gikk videre til "se en elefant.... "
Lorangemy Skrevet 13. juli 2004 #4 Skrevet 13. juli 2004 Når barnet til ei venninne av meg slo eller gjorde noe annet galt, så satte hun seg ned med barnet og sa at nå må vi prate om dette i en halv time. Hver eneste gang noe skjedde, så gjorde hun dette. Barnet hatet å sitte rolig så lenge kun for å prate. Så barnet sluttet ihvertfall med å slå. Om det er riktig " metode" for deg og ditt barn vet bare dere.. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 13. juli 2004 #5 Skrevet 13. juli 2004 Jeg hadde også god erfaring med å ta barnt på fanget og sitte stille helt til barnet roet seg og lovet å ikke gjøre det mer. Jeg var der sammen med han. Var rolig. Men viste tydelig at dette ikke var akseptabel atferd. Dette hadde god effekt.
momo Skrevet 13. juli 2004 #6 Skrevet 13. juli 2004 Datteren min på 3 år slår noen ganger og da får hun beskjed om at det er ikke lov og at den hun slår får vondt og blir lei seg og at hun må be om unnskyldning. Dette virker bra på henne, for når hun må be om unnskyldning så skjønner hun at det hun gjorde var galt. Vi prater helt rolig om det. Har funnet ut at kjefting gjør det bare mye verre. :-) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå