AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Alle, spesielt andre mødre elsker visst å hate de mange unge mødre rundt om i landet. Unge mødre vet visst ikke noe om mamma livet. alt kommer så lett for dem, de har spreke, unge kropper som henter seg raskt inn etter både svangerskap og fødsel (akseptert mammakropp=++kg, strekkmerker,poser under øya, ikke sminke, joggebukser) De kler babyene opp i søte klær, kjøper dyre vognposer fordi de er pene og dette går det i. De har høstmotens ytterjakke, skoletter, fin stelleveske, sminken er på plass og hun går tilogmed i skjørt noen dager! Klar til å smile sjarmerende til neste kjekkas som går forbi. Men, hun er rolig og høflig i offentligheten, kjører ikke "ned" folk med vogna, bruker den ikke som måkebil, lar ikke ungen hyle en evighet på bussen, stopper og lar andre litt større barn få se seg ferdig på babyen. flytter vogna så den aldri skal stå i veien. Unnskylder seg pent hvis hun kommer for brått på og det blir trangt. Så hvorfor dette hatet? hvorfor disse stygge blikkene når dere passerer meg ute? Ja, jeg går noen timer om dagen, jeg trenger også mosjon akkurat som deg. er det feil av meg å se bra ut samtidig som babyen min har det bra og jeg får gjort det jeg skal? Hvorfor må dere le av at jeg har masse rosa på vogna mi, ville dere ledd om jeg var 30? hva har dere egentlig imot meg? jeg klarer faktisk fint å ta vare på babyen min selvom jeg bare er 20. De 4 første ukene da jeg gikk i baggy klær, slapp knute i nakken, null sminke DA fikk jeg masse smil fra andre ute! Da ville alle nikke anerkjennende til meg og komme med sympatiske forståelsesfulle blikk. jeg er da like sliten som deg! jeg har masse strekkmerker! jeg hadde egentlig ikke råd til den fine jakka! jeg griner også om natta fordi alt er stress og overveldende! jeg blir også bæsjet på av babyen min! jeg føler meg også utilstrekkelig som mamma iblant! jeg har aldri prøvd å være bedre enn dere vel? Noe ved meg/andre som meg må jo virkelig være irriterende? Får jeg ingen gode svar her tror jeg nesten jeg stopper de neste som himler med øya til meg og visker ! Anonymous poster hash: b9c3d...49d 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Misunnelse Anonymous poster hash: f00ae...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 ...og fordommer. Anonymous poster hash: f00ae...f7c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Syt mer i morra.Anonymous poster hash: 9f67c...816 5
Rinta90 Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Det er rart det der. Før var det jo vanlig å få barn unge (dvs før 25 år) Nå er det jo nesten som om det er skuddpremie på unge mødre... Ikke har jeg barn selv, og er i midten av 20-årene. Skulle ønske jeg hadde alt på plass for å få barn, men dessverre. Synes du skal nyte barseltiden og føle deg komfortabel 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Men hvis det er fordommer, da er folk i 20 åra generelt dummere / mindre kapable enn de "voksne" hvis disse ikke bør ha barn. Klarer å nyte det, men et sånt blikk og kommentar ødelegger litt likevel, heldigvis ikke hele dagen eller på langt nær det. Er jo ikke for å syte, går an å ta opp et problem uten at det er syt. TsAnonymous poster hash: b9c3d...49d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 Kanskje du tolker disse "blikkene" litt feil? Kanskje det er nysgjerrighet? Kanskje de synes ungen er søt? Kanskje de synes du har sminket deg pent, har pene klær osv? Har noen noen gang sagt noe som skulle si at de ser sånn ned på deg, slik du hevder? Hvordan man tolker andre og verden har utrolig mye å si. Jeg vet i alle fall selv at jeg aldri har tenkt de tankene du hevder godt voksne kvinner (?) tenker. Anonymous poster hash: 620fd...595 19
Gumman87 Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Drit i dem og nyt heller de misunnelige blikkene! 2
GammelKaktus Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Hvem bryr seg om hva andre mener så lenge du er fornøyd Hvis vi skal tenke på hva andre tenker og mener om oss så kommer vi til å bli sprø, må bare gi f.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Fordommer som oftest. Siden de selv ikke har tid/energi til å sminke seg eller shoppe, ser de ikke for seg hvordan du skal kunne ha tid/energi til dette uten at det går på bekostning av ungen. Anonymous poster hash: cb529...26e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Men hvis det er fordommer, da er folk i 20 åra generelt dummere / mindre kapable enn de "voksne" hvis disse ikke bør ha barn. Klarer å nyte det, men et sånt blikk og kommentar ødelegger litt likevel, heldigvis ikke hele dagen eller på langt nær det. Er jo ikke for å syte, går an å ta opp et problem uten at det er syt. TsAnonymous poster hash: b9c3d...49d Ja, 20 åringer er faktisk dummere generellt enn voksne. Det er vitenskapelig siden hjernen ikke er ferdig utviklet ennå og ikke noe som er individuelt eller basert på livserfaring. Det er fakta. Men en 20 åring med ting på stell kan være akkurat like bra omsorgsperson til ett barn som en på 30 med ting på stell, det er sant. En 30 åring kan forøvrig også komme seg like fort etter fødsel som en på 20 (bare så det å er nevnt) og også se bra ut når de steller seg på samme måte som en på 20 ser bra ut når de steller seg. Anonymous poster hash: d581b...cbc 5
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 De kikker sikkert ikke på deg overhodet, det er noe du bare innbiller deg. 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Hvor gammel er du? Det er da normalt for kvinner i slutten av tyveårene å ha barn, fordommene handler vel heller om de som har fått barn i slutten av tenårene eller begynnelsen av tyveårene uten at de er i et langvarig forhold og har det finansielle på stell. Anonymous poster hash: 4e91b...df8 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Jeg har ikke noe imot unge mødre, bare så det er sagt. Min mor var veldig ung når hun fikk meg, en god del yngre enn deg, og det har nok absolutt hatt fordeler (og ulemper). Det samme med å være eldre mor, det har sine fordeler og ulemper det også. På generell basis syns jeg imidlertid du er dum hvis du kjøper en jakke du egentlig ikke har råd til. Man kan ikke være så fiksert på det ytre at det går ut over økonomien. Da burde du faktisk heller gå i en jakke du har råd til, selv om den ikke er like fin/du ikke er like stilig i den. Husk at det er du som skal lære barnet dity om personlig økonomi. Det gjør du best ved å gå foran som et godt eksempel. Anonymous poster hash: d4522...36b 13
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Holdningen din i dette innlegget taler for at du er ganske umoden. Jeg er ung selv, så dette kommer ikke fra en kvinne i 30årene. Du har et inntrykk av at alle fordommer mot en ung mor stammer utifra at hun har det "så lett" og ser fresh ut. Dog slikt inspirerer sjalusi fra andre kvinner på generell basis er det ikke det det handler om her. Det å kategorisere all kritikk som sjalusi er i seg selv et tegn på umodenhet. Det handler om at det å bli mor er et viktig ansvar, og strekker seg lengre enn bare bleieskift og trilleturer. Et barn fortjener en mor og far i et langvarig, etablert forhold med karriere og bosted på plass. Anonymous poster hash: 4e91b...df8 16
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Det er ingen som ser på deg, det er ingen som bryr seg. Er du som er usikker og en smule innbillsk.Anonymous poster hash: 9f67c...816 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 Jeg er selv mor og i permisjon og må ærlig innrømme at jeg ser på ALLE andre mødre (og fedre) jeg møter når jeg triller. Synes det er hyggelig å utveksle et smil, et hei eller spørre om barnet. Kanskje ser jeg på hvilken vogn de har eller hva slags stæsj de har på vogna. Dette av interesse og kanskje jeg kan få noen ideer Jeg ser da ganske likt på ALLE jeg møter, men man ser gjerne 2 sekunder for å få øyekontakt med den andre for å sjekke om vedkomne er "mottagelig" for er smil eller et hei. Ser vedkomne bort går jeg bare videre. Er du sikker på at du ikke overreagerer? Hva med å smile tilbake og si hei? Anonymous poster hash: cb532...681 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 Joda, jeg kan også gi ett blikk til andre mødre som er ute på trilletur i yoga-tights og partysminke. Det er nok en blanding av misunnelse og litt sånn "herregud".. Så ei sånn her om dagen, på bussen, vet hvem hun er fra før. Alltid vært litt sånn jåledukke, også hadde hun på seg ganske mye og kraftig sminke, tights og fake øyevipper. Mens håret var surra i en slapp ball på toppen av hodet, og komplimenterte egentlig ikke all den tiden hun sikkert hadde brukt på å ordne ansiktet sitt den dagen.. Men sånn ellers, pleier jeg veldig sjelden å se "ned" på (unge) mødre. Jeg smiler om jeg synes ungen er søt og gir alltid ett støttende blikk om noen har ett barn som slår seg vrang i butikken, for å liksom vise at "been there, done that".. Anonymous poster hash: 2b4d5...70f
Gjest Dorey Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Det er ingen som ser på deg, det er ingen som bryr seg. Er du som er usikker og en smule innbillsk.Anonymous poster hash: 9f67c...816 Dette.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Jeg er nesten helt sikker på at dette bare eksisterer i hodet ditt. Jeg fikk kjeft av en meget ung mor jeg ofte møtte på mine trilleturer. Hun mente jeg hadde "stirret" på henne, og at det beviste at jeg hadde noe i mot henne. Jeg så selvfølgelig på henne, men bare slik jeg gjorde på alle andre trillere jeg møtte. Jeg lurte på om jeg viste hvem hun var, om barnet var født før eller etter jul (dvs om det kom i mitt barns skoleklasse eller ikke) osv Jeg bor på et lite sted hvor "barselgruppen" er alle som er hjemme i permisjon akkurat da. Det var "fritt oppmøte" på et lokale ved helsestasjonen en dag i uka, og vi spiste matpakke og snakket osv. Men de som var under ca 22 år møtte ikke opp. De møttes på cafe samtidig. En dag kom helsesøster og fortalte at de ikke møtte opp fordi vi "voksne" ikke like den og snakket stygt om dem. Og det var virkelig ikke tilfellet. Dette hadde de funnet på helt av seg selv, og det hadde ingen rot i virkeligheten. Så gjør deg selv en tjeneste. Ikke stigmatiser deg selv. Smil og vær imøtekommende, så tror jeg bare du får positiv respons.Anonymous poster hash: c54db...64e 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå