AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Jeg er i grunn bare nysgjerrig på om det er flere her som opplever at de får økt energi når de spiser lite? Jeg svømmer en gang i uka og løper typisk 3 ganger i uka (ettermiddag/kveld). Jeg merker at dersom jeg har spist lite den dagen, så løper jeg lettere og fortere. Merker også at jeg spretter mer rundt hjemme og orker mer husarbeid etc. når jeg har spist lite. De "vanlige" dagene ligger jeg nok på rundt 1400-1700 kcal om dagen, de dagene jeg spiser lite på rundt 1000 (løper gjerne før middag - etter ca 5-600 kcal). Hva skyldes dette? Er nesten som om kroppen har mer energi når den slipper å bruke energi på å fordøye maten eller noe. Noen som opplever det samme? Er det ikke rart? Anonymous poster hash: aaced...6f8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Ja, men hos meg varer det ikke lenge. Spiser jeg lite i 2-3 dager på rad så har jeg mer energi de dagene, men så går det bare nedover, og veien tilbake opp er lang.. Veldig, veldig skummelt. Høres ikke ut som du har et godt kosthold, siden du får mer energi av å ikke spise. Jeg har ikke næringsrikt kosthold, så vet hvorfor jeg selv blir sånn Anonymous poster hash: 441f9...e58
anybody Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Jeg så en dokumentar på NRK2 om mat (husker absolutt ikke hva den het), der testet de blant annet dette. Der tok de personer som holdt seg til et normalt inntak av mat til vanlig, så lot de halve gruppen av testpersonene spise dagskvoten, mens den andre delen kun skulle spise 500kcal. Etterpå tok alle samme test, og da viste deg seg at de som spiste lite mat presterte bedre. Dette forsøket ble gjort over flere ganger. Fordi kroppen "skrur" av de unødvendige funksjonene i kroppen, og produserte blant annet mer adrenalin for å fokusere. Det viste seg at hjernen var veldig aktiv på lite kcal. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at man får mer energi med lite energiinntak over en lenger periode, testpersonene spiste til vanlig normalt med mat.
Gjest Lite nytt Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Jeg har het klart bedre energinivå nå med lavere inntak, heldigvis. Har krevende jobb som lærer, datter som jeg er alene med samt jeg studerer og har tatt opp treningen igjen. Jeg er/var av typisk høykarbospiser, så det kommer nok av at jeg fikk i meg for mye, hadde meget svingende blodsukker mm. Følte kroppen for det meste jobbet med å fordøye maten tidligere, mens nå får jeg gjort utrolig masse. At jeg i tillegg slutta å røyke (igjen) i vår, hjelper jo selvsagt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå