AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Jeg skal prøve å gjøre dette kortfattet: Jeg går på AAP på tredje året etter hjerneslag og hjerteinfarkt som gjorde at jeg etter ett års sykemelding + 1 års permisjon fra jobben min, måtte resignere å gå over på AAP. Jeg er 46 år gammel. Jeg har (med godkjenning av forrige veileder hos NAV), skapt min egen lille arbeidsplass, meg hjelp fra tidligere kollegaer og at jeg hadde et enkeltpersonsforetak som ble opprettet for 14 år siden. Det siste året har jeg klart å skaffe meg inntil 30 % jobb med å gjøre noe av det samme som jeg gjorde tidligere, men ved å ikke være ansatt hos noen, men styre min egen hverdag. Dette fungerer veldig fint, og jeg ser at potensialet absolutt er tilstede for på sikt minimum 50 % arbeid. Med på sikt mener jeg det neste året. Et (av flere) utfordringer jeg har etter sykdommene er at jeg ikke klarer å jobbe fulle dager uten ordentlig hvile. Både Rikshospitalet og Ullevål har bekreftet dette gjennom flere samtaler og gjennom den oppfølgingen jeg har hatt med både sykehusene og fastlegen. Og det er jo ekstremt vanskelgi å finne en arbeidsgiver som ønsker å ansette noen som må gå hjem å hvile to ganger om dagen! Den jobben jeg har i dag fungerer altså veldig fint, fordi jeg kan styre mye av arbeidstiden selv, og jobber mye hjemmefra. Jeg har selvfølgelig fylt inn meldekortene med hvor mange timer jeg jobber. I vedtaket på AAP fra NAV står det at jeg er under oppfølging av sykehus og leger. Vedtaket gjelder til mai neste år. Nå er problemet at jeg har fått utdelt en ny veileder hos NAV (dette er et lite NAVkontor). Hun har helt tydelig minimal med kjennskap til bransjen jeg jobber innen, og mener at jeg nå skal ut i arbeidsutprøvning og også på et karrieresenter for å lære å skrive en CV og finne ut av hva jeg vil! Hun ser for seg at jeg kan prøve meg ut i yrket som lærer, fordi jeg tidligere har jobbet som lærevikar i to år før jeg fikk hjerneslaget. Jeg prøver å forklare at jeg ikke har PPU eller utdannelsen til lærer, og at jeg etter hjerneslaget overhode ikke passer til en sånn "masete" og slitsom jobb med mye bråk rundt meg. Men hun mener altså likefullt at dette er veien å gå. Spørsmålet mitt er: kan NAV virkelig sende en som jobber ca. 30 % (og har vist til en god proggresjon når det gjelder økt arbeidstid/evne), og som VET hva jeg vil jobbe med - til å lære seg å skrive CV (noe jeg er fullt ut i stand til - min tiligere jobb inkluderte ansettelser), og sende meg ut i arbeidsutprøvning - sogar i en stilling jeg ikke er kvalifisert til? Jeg vet ikke hvordan jeg helt skal forholde meg til dette. Utfordringen er jo at om jeg må ut i arbeidsutprøvning så klarer jeg ikke jobbe med det jeg gjør i dag i tillegg til dette, så må derfor legge det jeg har drevet å bygge opp på is. Jeg vet hva jeg vil, jeg vet hva jeg kan, og jeg håper å på sikt kunne komme opp i 80 % stilling om et par år. Selv med den påviste hjertefeilen jeg har. Fastlegen mente det hørtes ut som galskap, og ville søke om forlenget AAP, men han har selvfølgelig gått ut i permisjon nå i september. Min nye fastlege har jeg ikke møtt enda. Jeg hører gjerne fra dere som har noen konstruktive råd og svar. Ser at det er en tendens på KG til at relativt unge mennesker kommer med irrelevante kommentarer om ting man kanskje ikke helt har erfaring med. Dette er altså ikke en tråd om at jeg ikke vil. Heller tvert om. På forhånd takk for svar. Anonymous poster hash: 5ff75...869 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Dessverre kan de det, og du kan risikere å måtte avslutte jobben din for å begynne i en arbeidsutprøving som ikke vil føre til noe. Det kan hjelpe om du kan få med deg en spesialist fra sykehuset i møtene med Nav. Med mindre saksbehandleren er helt urimelig vil hun høre på spesialistens mening. En annen mulighet er å forsøke å få bytte saksbehandler, men om det er et lite Nav-kontor er det kanskje bare en saksbehandler der. Anonymous poster hash: 4c0f3...226 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Få alt du har av leger og behandlere til å fraråde dette i form av erklæringer. Du er jo allerede i 30% aktivitet, så skjønner egentlig ikke hvorfor saksbehandler henger seg opp i dette? Meg ville de sende i arbeidstrening sammen med psykisk utviklingshemmede, tidligere rusmisbrukere og folk som hadde sonet i mange år. Da hadde jeg vært syk og utenfor arbeidslivet i 3 år... Jeg slapp heldigvis unna. Fikk gå på et kurs jeg ønsket meg, og rett ut i full jobb etterpå. Håper bare helsa holder til jeg har opparbeidet meg sykepengerettigheter igjen....Anonymous poster hash: be0d5...8c6 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Det høres jo helt idiotisk ut fra nav sin side. Du kan klage dersom det er et vedtak. Du har jo skapt deg en jobb, hvorfor i all verden skal du på cv-kurs? Helt meningsløst. Det må være en ung og uerfaren saksbehandler, som ikke evner å se skogen for bare tør, som ikke kan ta utganspunkt i der du er nå, men skal ha deg inn i en form du ikke passer i. Jeg ville bedt om legeerklæring i din favør, og deretter snakket med saksbehandler om din aituasjon. Om ikke det går, ville jeg gått til lederen for navkontoret. En advokat er også å anbefale, kanskje du kan få noen råd om hvordan du bør gå frem. Anonymous poster hash: 2c39b...440 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Jeg tror dessverre de kan. Jeg har selv hatt slag og jobber 30 %. Min veileder anser imidlertid ikke arbeidsutprøving som hensiktsmessig i mitt tilfelle. Anonymous poster hash: 159b1...a70 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Takk for svar alle sammen. Jeg blir ganske skremt om det stemmer at de kan gjøre dette. For et merkelig system! Veilederen er en godt voksen damen (eldre enn meg), og innbiller meg at hun har jobbet i stillingen endel år, uten at jeg egentlig aner noe om det da. Jeg ser overhode ingen fornuft i dette. Jeg kan selvfølgelig møte opp på karrieresenteret en dag og la de vise meg hvordan jeg skriver min egen CV (jeg har forøvrig tidligere vurdert å søke på en av stillingene der på karrieresenteret, men så jeg var altfor overkvalifisert for jobben). Det koster meg ingenting å bruke en dag eller to på akkurat det - selvom det jo blir en fascinerende opplevelse... Jeg er mest redd for at jeg må legge bort alt jeg har brukt tid på det siste året å for å jobbe som ukvalifisert lærer... Jeg får kanskje gjøre som flere nevner, å ta kontakt med lege/sykehus. Begynner hos fastlegen og bestiller time der og får møte vikarlegen jeg vel har fått utdelt. Dette kan jo bli begynnelsen på mitt "NAV mareritt"... Og jeg som bare hadde gode erfaringer fra NAV til nå. Aldri vært noe trøbbel med noe som helst. Huff, kjenner jeg gruer meg allerede. TS Anonymous poster hash: 5ff75...869 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 Jeg tror dessverre de kan. Jeg har selv hatt slag og jobber 30 %. Min veileder anser imidlertid ikke arbeidsutprøving som hensiktsmessig i mitt tilfelle.Anonymous poster hash: 159b1...a70 Tidligere veiledere har heller ikke gjort det med meg. Jeg har hele veien selv holdt meg i så mye aktivitet som jeg har klart. Har jo vært på div. opptrening osv etter slaget og så fikk jeg hjerteinfarktet et par år etterpå som satte meg veldig tilbake i opptreningen igjen. I dag fungerer jeg bedre enn mange kunne forventet, og jeg er veldig glad for det! Jeg har selv også to ganger søkt andre jobber og prøvd dette og innsett at jeg ikke makter 100 % stillinger. Disse jobbene har jeg selv søkt og fått på egenhånd. Så har virket som NAV har latt meg seile litt i min egen sjø i og med at det alltid har vært noe å fylle inn på meldekortet til tross for at jeg ikke har måttet jobbe, men selv ønsket. Men nå skal visst det endres ser det ut til TS Anonymous poster hash: 5ff75...869 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Bytt NAV-veileder?? Anonymous poster hash: 79fb7...5b7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Bytt NAV-veileder?? Anonymous poster hash: 79fb7...5b7 Det er et lite NAV kontor og innbiller meg at det ikke hjelper særlig godt siden de få som jobber der vel stort sett er enige i ett og alt vil jeg tro? Og systemet er vel ikke sånn at en veileder kan kreve noe og andre ikke? Er det så opp til hver enkelt veileder altså? De må vel ha noen regler og lover å forholde seg til? TS Anonymous poster hash: 5ff75...869
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Det er i stor grad opp til hver saksbehandler, og forskjellige saksbehandlere kan ha forskjellige meninger om hva du skal gjøre. For meg førte hyppig utskfting av saksbehandlere med dertid hyppige endringer i tiltaksplanen til at det var vanskelig å få noe fornuftig ut av tiden på arbeidsavklaringspenger. Anonymous poster hash: 4c0f3...226
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Det er i stor grad opp til hver saksbehandler, og forskjellige saksbehandlere kan ha forskjellige meninger om hva du skal gjøre. For meg førte hyppig utskfting av saksbehandlere med dertid* hyppige endringer i tiltaksplanen til at det var vanskelig å få noe fornuftig ut av tiden på arbeidsavklaringspenger. Anonymous poster hash: 4c0f3...226 *dertil Anonymous poster hash: 4c0f3...226
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Men kan man virkelig bare bytte saksbehandler om man ikke er fornøyd med "svaret" da? Det er jo rimelig åpenbart hvorfor jeg ønsker å bytte i tilfellet. Spesielt på et lite kontor. Hvordan går man i så fall frem? TS Anonymous poster hash: 5ff75...869
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Jeg ville byttet saksbehandler og fått leger til å skrive at det IKKE er hensiktsmessig at du går i arbeidsutprøving. Dette høres helt tragisk ut. Anonymous poster hash: a8bab...3ba
Guppy88 Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Etter AAP-perioden din skal du være avklart mot arbeid. Alternativet er at du ikke er arbeidsfør. Vedtaket ditt på AAP vil utgå før eller siden. Du vil ikke klare å være økonomisk selvhjulpet med en 30 % stilling. Du er tydeligvis ikke helt ufør. Økonomisk sosialhjelp kan supplere opp i en periode etter endt AAP, men er ment å være en kortvarig ytelse. Med andre ord har du kun to alternativ dersom du ikke innvilges uførepensjon. Enten må du klare å erverve en så høy stillingsprosent at du klarer deg selv økonomisk etter AAP, eller så må du finne ut hvilket yrke du kan klare å stå i en tilnærmet full stilling. Jeg ser det derfor som helt naturlig at du skal gjennom arbeidsutprøving etter situasjonen du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Det er dessverre ikke bare å bytte saksbehandler hos NAV. Jeg sendte skriftlig klage på min saksbehandler fordi jeg mistet en når saksbehandler aldri ringte meg tilbake. I klagen forlangte jeg ny saksbehandler (stort NAV kontor). Resultatet ble at jeg måtte beholde saksbehandleren, men ble innkalt til møte hos vedkommende som skjelte meg huden full fordi jeg hadde klaget på ham.Anonymous poster hash: bc7e2...5dc
Hulderen Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Etter AAP-perioden din skal du være avklart mot arbeid. Alternativet er at du ikke er arbeidsfør. Vedtaket ditt på AAP vil utgå før eller siden. Du vil ikke klare å være økonomisk selvhjulpet med en 30 % stilling. Du er tydeligvis ikke helt ufør. Økonomisk sosialhjelp kan supplere opp i en periode etter endt AAP, men er ment å være en kortvarig ytelse. Med andre ord har du kun to alternativ dersom du ikke innvilges uførepensjon. Enten må du klare å erverve en så høy stillingsprosent at du klarer deg selv økonomisk etter AAP, eller så må du finne ut hvilket yrke du kan klare å stå i en tilnærmet full stilling. Jeg ser det derfor som helt naturlig at du skal gjennom arbeidsutprøving etter situasjonen du beskriver. TS sier jo at han regner med å komme opp i 80 prosent i løpet av et år i den jobben han har nå. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 Etter AAP-perioden din skal du være avklart mot arbeid. Alternativet er at du ikke er arbeidsfør. Vedtaket ditt på AAP vil utgå før eller siden. Du vil ikke klare å være økonomisk selvhjulpet med en 30 % stilling. Du er tydeligvis ikke helt ufør. Økonomisk sosialhjelp kan supplere opp i en periode etter endt AAP, men er ment å være en kortvarig ytelse. Med andre ord har du kun to alternativ dersom du ikke innvilges uførepensjon. Enten må du klare å erverve en så høy stillingsprosent at du klarer deg selv økonomisk etter AAP, eller så må du finne ut hvilket yrke du kan klare å stå i en tilnærmet full stilling. Jeg ser det derfor som helt naturlig at du skal gjennom arbeidsutprøving etter situasjonen du beskriver. Jeg forstår jo dette. Men du mener at det er naturlig at jeg i år nr. 3 skal ut i arbeidsutprøvning i et yrke jeg ikke er utdannet i, når jeg nå har klart å skape et arbeid som det er gode utsikter i, og som jeg på sikt forhåpentligvis klarer å holde meg i (helsemessig)? Ettersom jeg har forstått så kan man ha AAP i inntil 4 år, så hvorfor dette skal avklares nå vet jeg ikke.Heldigvis er jeg ikke helt uføre nei. Mitt eget mål er å kunne på sikt jobbe 80 %. Legene er uenige. Noen mener 50 % andre er mer på "mitt" lag. For meg er ikke uføre et mål overhode. Tvert om, og derfor har jeg også gjort det jeg kan for å komme meg i jobb. TS Anonymous poster hash: 5ff75...869
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 TS sier jo at han regner med å komme opp i 80 prosent i løpet av et år i den jobben han har nå. Stemmer ikke helt. Jeg (hun), håper på å komme opp i 80 % på sikt. Hvor lenge det tar får tiden vise, men alt tatt i betraktning er jeg veldig fornøyd med å klare jobbe 30 % pr i dag. TS Anonymous poster hash: 5ff75...869
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #19 Skrevet 29. september 2014 Jeg ville byttet saksbehandler og fått leger til å skrive at det IKKE er hensiktsmessig at du går i arbeidsutprøving. Dette høres helt tragisk ut. Anonymous poster hash: a8bab...3ba Jeg er veldig enig at dette høres veldig rart ut, og det er derfor jeg lurer på om de kan kreve arbeidsutprøvning når jeg faktisk er i jobb, og det heller ikke står noe i vedtaket om at dette skal gjennomføres i år. Jeg har ihvertfall svært liten lyst å legge det jeg driver med nå på is for å gjøre noe jeg ikke er utdannet til, og som jeg vet ikke passer min helsemessige situasjon. Etter et hjerneslag kan man få en del kognitive utfordringer, og en av mine er blant annet at jeg har nesten lært meg rettskrivning på nytt. Fremdeles endel feil, men betraktelig bedre enn nylig etter slaget. Og når jeg blir sliten/stresset så kan jeg ikke akkurat skrive særlig godt. Ser for meg en lærer med skrivevansker når fagene jeg tidligere underviste i innebar endel skriving. De kan ihvertfall ikke sette meg som gymlærer eller kunst og håndtverk! Da er ihvertfall verden gal!!! hehehe. TS Anonymous poster hash: 5ff75...869
Guppy88 Skrevet 29. september 2014 #20 Skrevet 29. september 2014 Jeg forstår jo dette. Men du mener at det er naturlig at jeg i år nr. 3 skal ut i arbeidsutprøvning i et yrke jeg ikke er utdannet i, når jeg nå har klart å skape et arbeid som det er gode utsikter i, og som jeg på sikt forhåpentligvis klarer å holde meg i (helsemessig)?Ettersom jeg har forstått så kan man ha AAP i inntil 4 år, så hvorfor dette skal avklares nå vet jeg ikke.Heldigvis er jeg ikke helt uføre nei. Mitt eget mål er å kunne på sikt jobbe 80 %. Legene er uenige. Noen mener 50 % andre er mer på "mitt" lag.For meg er ikke uføre et mål overhode. Tvert om, og derfor har jeg også gjort det jeg kan for å komme meg i jobb.TS Anonymous poster hash: 5ff75...869 Når går vedtaket ditt på AAP ut? Har du det året på deg som du anslår at du trenger for å gå opp til 80 %? Er du garantert at du klarer 80 % av den stillingen du nå utøver 30 %? Hva sier aktivitetsplan din, som du har signert og skal jobbe mot?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå