Gå til innhold

Lukke verandadør etter katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en pus hjemme som godt liker å være ute, men ikke spesielt lenge om ganga. Han liker å komme innom og si hei, og heller gå ut igjen. I det siste er han faktisk borte i oppimot en time. Da roper jeg på han, for jeg blir jo bekymret for kjære pusen, selv om jeg vet at han sikkert bare er på oppdagelseferd. Dette er helt ok om sommeren, men nå begynner det å bli kaldt ute, og det er ikke særlig kjekt å ha døra oppe.

Det jeg er redd for, er at han skal vandre avgårde hvis han ser at døra er lukket? Han er inne om dagen når vi er på jobb, og inne om natta da jeg liker det best. Vi installerte katteluke i 2. etg, men etter flere uker med trening skjønner han fortsatt ikke konseptet. Der har vi også en pinne han kan gå opp for å komme seg inn. Så det blir til at han er mye inne, noe jeg synes er litt synd - han trenger trim og stimulanse. Da jeg var yngre og hadde katter hjemme, var de ute mye av dagen, og skrapte på verandadøra da de ville inn. Men da hadde vi en stor glassdør - nå har vi vanlig dør, som bare har et vindu lenger oppe. Han kan se gjennom det hvis han hopper opp op rekkverket.

Så jeg har egentlig to spørsmål:

1. Hvis jeg slipper pus ut og lukker døra, si i 2 timer. Da har han gjerne kommet og ville inn flere ganger. Kommer han til å stikke avgårde? Han har gjort det en annen gang, men da var jeg borte den helga og samboer hadde ansvaret. Fant ham hos naboen etter 2 dager.

2. Hvordan kan jeg lære ham å bruke katteluka? Og hvordan kan jeg vise ham at han kan bruke planken opp til verandaen i 2. etasje til å komme seg inn hvis han er ute?

Drømmen er å kunne slippe ham ut om morgenen, hvis det ikke er for kaldt ol.

Så kan han være ute om dagen, og gå inn via planken hvis han vil, eller komme når vi kommer hjem og roper.

Er bare så redd for at han skal stikke av gårde hvis jeg lukker døra etter ham og drar på jobb, og ikke er hjemme før i 4-5 tida på ettermiddagen så ham må være ute hele dagen og ingen kommer hvis han vil inn. Selv om vi gjorde dette med kattene vi hadde før... Hønemor :rolleyes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her sto pus og mjauet utforbi frem til vi åpnet:) såg vi henne ikke så kom hun på stuevindet ved sofaen:)

Skrevet

Og de gangene vi var på jobb satt hun på trappa og ventet:) eller kom med en gang jeg ropte:) han vet at det er hos deg han får mat, så han kommer nok raskt tilbake:)

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å lage den planken litt mindre bratt som det ble foreslått for deg i den andre tråden? Jeg ville ha prøvd det først, for jeg tror det kan være en del av svaret. Deretter kan du slippe ut pus og "lære han" å gå opp planken når han skal inn. Det er bare å ha masse tålmodighet, og gjerne en leke eller snor med godbit festet på og som du drar foran han oppover, og så lokke og lirke. Det er på en måte et godt tegn at han er skeptisk til å gå opp der slik den er nå (hakket for bratt), for vi vil jo ikke at de skal klatre opp i slike høye trær som de ikke tør å klatre ned fra heller.. Jeg er altså ganske sikkert at han skjønner konseptet med det samme stigen oppleves som trygg å ferdes på, spes. etter litt oppmuntring. :)

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å lage den planken litt mindre bratt som det ble foreslått for deg i den andre tråden? Jeg ville ha prøvd det først, for jeg tror det kan være en del av svaret. Deretter kan du slippe ut pus og "lære han" å gå opp planken når han skal inn. Det er bare å ha masse tålmodighet, og gjerne en leke eller snor med godbit festet på og som du drar foran han oppover, og så lokke og lirke. Det er på en måte et godt tegn at han er skeptisk til å gå opp der slik den er nå (hakket for bratt), for vi vil jo ikke at de skal klatre opp i slike høye trær som de ikke tør å klatre ned fra heller.. Jeg er altså ganske sikkert at han skjønner konseptet med det samme stigen oppleves som trygg å ferdes på, spes. etter litt oppmuntring. :)

Planken er endret ja, slik at den går i to deler langs veggen og ikke er like bratt.

Hovedproblemet nå er at han ikke forstår katteluken, verken inn eller ut, så lenge den ikke står litt på gløtt.. Vi trener litt på det hver dag, meen..

Det jeg ønsker er å kunne slippe ham ut, og la ham komme inn via planken til 2. etg, slik at han alltid kan komme inn i varmen om han ønsker, og jeg ikke behøver å være hjemme eller ha verandadøra oppe. Vi får øve litt til, og lokke med litt godis, så kanksje han forstår.

Eller så får vi bare slippe ham ut en morgen, og se om han kommer inn igjen på ettermiddagen. Selv om det gjør vondt i et svært pysete hønemorhjerte, som ser ut til å ha glemt litt hvordan det er å ha katter som er ute om dagen.. ;)

Skrevet

Planken er endret ja, slik at den går i to deler langs veggen og ikke er like bratt.

Hovedproblemet nå er at han ikke forstår katteluken, verken inn eller ut, så lenge den ikke står litt på gløtt.. Vi trener litt på det hver dag, meen..

Det jeg ønsker er å kunne slippe ham ut, og la ham komme inn via planken til 2. etg, slik at han alltid kan komme inn i varmen om han ønsker, og jeg ikke behøver å være hjemme eller ha verandadøra oppe. Vi får øve litt til, og lokke med litt godis, så kanksje han forstår.

Eller så får vi bare slippe ham ut en morgen, og se om han kommer inn igjen på ettermiddagen. Selv om det gjør vondt i et svært pysete hønemorhjerte, som ser ut til å ha glemt litt hvordan det er å ha katter som er ute om dagen.. ;)

Så han går opp planken altså? Og inn katteluka om den står på gløtt? Da er det bare tid og tålmodighet som skal til før han plutselig skjønner. :) Neste gang dere slipper han ut når dere er hjemme, så stå på innsida av katteluka med en godis og lokk når han skal inn. Noe skikkelig godt, som f.eks nykokt sei som dufter himmelsk i en kattenese. Lag om nødvendig en liiiiten gløtt på luka så han skjønner at han skal stikke hodet borti for å få den opp, men ikke gjør det for enkelt for han! Dette kommer til å gå veien skjønner du! Bare litt til nå så.. Flott at dere laget stigen mindre bratt for han! :)

Skrevet

http://www.coolstuff.no/Cat-DoorBell

Kanskje denne kan hjelpe dere? Vi leier bolig og har ikke mulighet til å installere katteluke, og vi kan heller ikke se om katten vår vil inn med mindre vi aktivt går til en av dørene og sjekker. Så vi har tenkt å bestille en sånn, er jo en billig løsning. :)

Gjest Heartbeat
Skrevet

Kanskje denne kan hjelpe dere? Vi leier bolig og har ikke mulighet til å installere katteluke, og vi kan heller ikke se om katten vår vil inn med mindre vi aktivt går til en av dørene og sjekker. Så vi har tenkt å bestille en sånn, er jo en billig løsning. :)

Den der så veldig kjekk ut :) Den må jeg jaggu kjøpe til katta mi :)

Skrevet

Den var jo ganske stilig ja. Da hadde samboer i alle fall svimt av :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...