AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Trenger litt råd angående bleieslutt. Jeg her en gutt som fyller 3 år neste mnd, og jeg mener det er på tide å slutte med bleie på dagen. Vi har jobbet mye med å gjøre potten trygg (og doen, men foreløpig bruker vi potten da vi ofte ikke rekker doen som ligger i andre etasje i tide). Så, her kommer problemet. Når han går uten klær fra livet og ned, går alt kjempebra. Han kjenner når han må på toalettet, finner frem potten og ordner deg selv. Og det er jo kjempebra! Men så snart vi puttet på truse, eller f eks truse + bukse, glemmer han seg bort og tisser igjennom. Jeg har prøvd litt forskjellig, jeg har latt han gå våt litt for å kjenne på følelsen (fungerer dårlig da han bare tar av seg det våte tøyet), vært standhaftig (ikke standhaftig nok; 10 tisseuhell før kl 8 om morgenen så gav jeg opp) og vi har prøvd belønning hvis han klarer det. Han kjenner altså mye bedre at han må tisse, klarer å holde seg og tisser sjeldnere når han går uten noe, men straks han får på klær tisser han ofte, kjenner ikke at han må osv osv. Noen råd til hvordan vi skal gå frem? Eller skal vi bare fortsette i samme spor, prøve igjen og igjen, uten å si noe spesielt når han har uhell? Vil ikke at han skal få negative følelser rundt dosituasjonen!Anonymous poster hash: 0420a...ded
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Ja, dette blir spennende. Håper på mange gode råd her da min lille og skal slutte med bleie Anonymous poster hash: 38770...114
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Min gutt var 2,5 år da jeg tok av han bleien. Vi hadde ikke øvd noe særlig egentlig, jeg tok bare av han bleien og følget han på do mangen ganger om dagen. Vi brukte aldri potte. Følger dere barnet på do ofte? Anonymous poster hash: 8cefb...7e4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Følger ofte. Spør kanskje hvert 10 minutt og følger rundt hver halvtime ca tenker jeg, men når vi da kommer til toalettet må han ikke. Så da sitter vi gjerne der å leker å tøyler litt, så går vi ned og da går det gjerne kort tid så har vi uhell. Men det gjelder kun når han har klær på, ikke naken. TsAnonymous poster hash: 0420a...ded
Harlekin Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Hva med å ha potten i stuen en periode, så den er rett innen rekkevidde når han må tisse? Kanskje hjelper synes av potten ham til å huske at han må på do, så dere rekker å få av ham klærne før det kommer noe.
Ciara Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Jeg ville roet det helt ned. Hvis dere spør hvert tiende minutt, følger hver halvtime og ellers har prøvd alt - da tenker jeg han ikke er helt klar ennå. Og da ville jeg roet ned og ventet til han var klar. Her i huset tok vi (etter råd fra venner) bleieslutt helt med ro, og guttungen slutter rett etter han fylte tre på eget initiativ. 1
IKL Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 Når vår datter sluttet med bleie i april (da var hun 2 år og 10 mnd) tok vi av bleia en mandag i bhg. Hun tisset gjennom 3 ganger. Tirsdagen tisset hun gjennom 1 gang. Onsdagen 2 ganger og torsdagen var hun tørr og har ikke tisset igjennom siden. VI sluttet ikke med bleie på natten samtidig som dagtid, men drøyde det noen uker. Nå er hun også tørr om natten. Hos oss har det gått fort og greit med bleieslutt Vi har i tillegg en barnehage som er fantastisk og som har vært med på sluttingen. Har hørt flere som har barnehager hvor de ikke ønsker at barna skal gå uten bleie før de er tørre.. Det er jo håpløst å skulle få ett tørt barn hvis barnet må ha bleie på dagtid i bhg men bare kan gå uten noen få timer hjemme på ettermiddagene, spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Jeg er enig med Ciara, kanskje dere stresser for mye med det? Vi følte også veldig på dette med at det var på tide med bleieslutt når guttungen bikket tre og hadde allerede siden han var to år sett oss grønn etter signaler på at han var klar for ungen selv ville ikke. Han tisset på potta nå og da, men stort sett var han ikke interessert og ble sint når vi forsøkte. Og går man så langt som at man begynner å stresse og tvinge barnet så er sjansen stor for at man får et helt annet resultat enn man ønsker så vi lot han være men spurte som før om han ville gå på potta nå og da. I sommer løsnet det og gutten sluttet med bleie over natta. Da var han 3,5 år gammel og sikkert alt for seint ute i manges øyne. Men til gjengjeld så har vi hatt ett lite uhell siden juni, that`s it. Anonymous poster hash: 6b930...c13
Gjest Snuttepi Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Vi brukte aldri potte. Den var skummel, tydeligvis. Da ungen var 2 år og 3 mnd var det nesten sommerferie, og jeg spurte i bhg om tips til å få ham interessert i potta på sommeren. Noen sa at det er mye lettere å få ungene tørre om sommeren enn om vinteren, så jeg ville bare prøve. De i bhg sa at det bare var å droppe potta og heller få ham tørr. De tok av bleia der og da og lot ham gå uten. Han hadde noen uhell første dagen, og et og annet første uka, men etter det var han tørr. To uker senere var han tørr om natta også, og vi droppet nattbleien. Han hadde aldri uhell om natta. Vi var griseheldige, og det var helt uforventet iom at han var null interessert i potta. Ei venninne slet med sin på 3,5. Han sa at han ikke måtte, og to minutter senere tisset han i buksa. Hun lagde et belønningssystem der han måtte sitte på do selv om han sa at han ikke måtte, og etter noen dager tisset han på do. Han fikk altså belønning for å sitte på do, ikke for å tisse der. Han fant vel ut at det var like greit å tisse når han først satt der
LilleBallerina Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Jeg ville roet det helt ned. Hvis dere spør hvert tiende minutt, følger hver halvtime og ellers har prøvd alt - da tenker jeg han ikke er helt klar ennå. Og da ville jeg roet ned og ventet til han var klar. Her i huset tok vi (etter råd fra venner) bleieslutt helt med ro, og guttungen slutter rett etter han fylte tre på eget initiativ. Helt enig. Her roet vi ned, puttet på bleie igjen og ventet til han var klar. Tre måneder etter fylte tre år sa han at han var ferdig med bleie. Da tok vi den av og har sjelden hatt uhell siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå