AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Er det slik at varen har sin egentlige, og riktige/realistiske pris når varen er på salg (f.eks 50-70%) og at butikkene tjener godt med penger ved å selge varene mye høyere enn de kjøper de inn for?Anonymous poster hash: f6d71...d3b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Er det slik at varen har sin egentlige, og riktige/realistiske pris når varen er på salg (f.eks 50-70%) og at butikkene tjener godt med penger ved å selge varene mye høyere enn de kjøper de inn for?Anonymous poster hash: f6d71...d3b Kommer helt an på om du snakker om melk, byggvarer eller klær. Avansen er forskjellig. Anonymous poster hash: 76d4e...271
Lykkerusen Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Er det slik at varen har sin egentlige, og riktige/realistiske pris når varen er på salg (f.eks 50-70%) og at butikkene tjener godt med penger ved å selge varene mye høyere enn de kjøper de inn for?Anonymous poster hash: f6d71...d3b Det kommer helt ann på varen. Men såklart- vi selger ikke varen for den prisen vi kjøper den inn for. La meg gi deg 2 eksempler. Om du kjøper en bukse fra f.eks. G-star eller annet internasjonalt merke på mer enn 50% kan jeg nesten garantere at butikken ikke har noen fortjeneste på å selge deg dette plagget. Kjøper du derimot et plagg fra butikkens eget merke (vila, byoung, veromoda osv) så er det mulig at de fremdeles tjener på det om de selger det til deg på 75%. Det kommer ganske enkelt helt an på plagget.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Jeg jobber i matbutikk, og har tilgang til systemet hvor en kan se innprisen på varer. F.eks i sommer var det et tidspunkt hvor norske bringebær kostet 32,90 i innpris hos oss. Så solgte vi de til 36,90 ut. Men så ble det utrolig stor lokal konkurranse på denne varen i en periode, og vi satte da ned prisen først til 19,90 og deretter til 9,90. Når bringebærene da var på sitt billigste tapte vi 23 kroner per korg vi solgte... ...og jeg fikk kommentarer fra kunder om at "det var bra at bringebærene har et mer realistisk prisnivå nå". Ehm, joda. Anonymous poster hash: 2fc44...2c0 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Det sier seg vel selv at butikkene selger varene til en høyere pris enn de selv kjøper dem for. Hvis ikke har ikke butikkene noen form for inntjening. Anonymous poster hash: e7c7f...263 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Det sier seg vel selv at butikkene selger varene til en høyere pris enn de selv kjøper dem for. Hvis ikke har ikke butikkene noen form for inntjening. Anonymous poster hash: e7c7f...263 Dette er riktig, men gjelder for f.eks matbutikkers del veldig sjeldent tilbudsvarer. Når reker er på tilbud en helg til 30% rabatt, så taper butikken penger på å selge deg rekene. Anonymous poster hash: 2fc44...2c0
teit1 Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 i matbutikk tjener man minimalt pr. vare (noen ganger i pluss, andre ganger i minus). Bleier selges som regel med tap f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Jeg har jobbet på matbutikk. Noen tilbud tjener en på, men ofte minimalt, andre varer selges med tap som "lokketilbud". Ved datovaretilbud blir det noen ganger tap for butikken, andre ganger kan en reklamere pengene en taper til produsenten. Anonymous poster hash: c50d4...472
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Joda, matbutikkene vil tape en god del på tilbudene. Og differansen mellom innkjøpspris og salgspris er ikke så stor. Anonymous poster hash: e7c7f...263
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Det er ikke nødvendig å påpeke at butikkene skal tjene penger, det eneste jeg lurer på er om de alltid tjener godt nok med penger under et salg (det er veldig ofte 30% i klesbutikker f.eks), og da må de i så fall tjene groteskt mye penger når de selger det utenom salget. Kom til å tenke på det siden tilnærmet alle klesbutikker har salg nesten hele året! Ikke som før, da salg var noe spesielt, de har jo alltid salg! Derfor lurte jeg på om "salg" egentlig er den prisen det burde kostet, og at alt utenom salg er ekstra dyrt, at de tjener ekstra mye.Anonymous poster hash: f6d71...d3b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 F.eks får i kål kjøtt taper butikkene mye penger på! Innpris er rundt 70 kr kg og selges for noen og 30 kr. Anonymous poster hash: f7e00...17c
Luckiness Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Jeg jobber i matbutikk, og har tilgang til systemet hvor en kan se innprisen på varer. F.eks i sommer var det et tidspunkt hvor norske bringebær kostet 32,90 i innpris hos oss. Så solgte vi de til 36,90 ut. Men så ble det utrolig stor lokal konkurranse på denne varen i en periode, og vi satte da ned prisen først til 19,90 og deretter til 9,90. Når bringebærene da var på sitt billigste tapte vi 23 kroner per korg vi solgte... ...og jeg fikk kommentarer fra kunder om at "det var bra at bringebærene har et mer realistisk prisnivå nå". Ehm, joda. Anonymous poster hash: 2fc44...2c0 Men butikkene har nok andre varer de tjener mer på. Slik at dette her går opp i opp, og vel så det, slik butikken får et overskudd.
PrinsesseNila Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Jeg jobbet på gullsmed før. Innkjøpspris var kun en liten brøkdel av varens egentlige verdi. Husker spesielt en vare vi hadde inne som innkjøpspris var rett under 1000kr, men ble solgt for nærmere 6000kr. Det var sterke kontraster på innkjøpspris og salgspris på alle varer, og på det meste måtte det ha hatt minst 60% rabatt for å nærme seg innkjøpspris
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Jeg jobbet på gullsmed før. Innkjøpspris var kun en liten brøkdel av varens egentlige verdi. Husker spesielt en vare vi hadde inne som innkjøpspris var rett under 1000kr, men ble solgt for nærmere 6000kr. Det var sterke kontraster på innkjøpspris og salgspris på alle varer, og på det meste måtte det ha hatt minst 60% rabatt for å nærme seg innkjøpspris Dette avhenger veldig av hva slags produkt man selger. Ser man på elektro bransjen så går de knapt med overskudd på inntjening i løpet av et år. Delvis pga høy priskonkurranse, og et ekstremt presset marked. Anonymous poster hash: 27793...c97 1
PrinsesseNila Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Dette avhenger veldig av hva slags produkt man selger. Ser man på elektro bransjen så går de knapt med overskudd på inntjening i løpet av et år. Delvis pga høy priskonkurranse, og et ekstremt presset marked. Anonymous poster hash: 27793...c97 Legg merke til at jeg kun uttaler meg om gullsmedvarer siden det er det jeg vet noe om Viss du forteller TS om elektrobransjen skriv det som eget svar, ikke siter svaret mitt med svaret ditt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Det er også en mulighet for at produsenten og kjeden og butikken deler på rabatten når ting er på tilbud. Alle parter er interessert i å få solgt ut varen for å på plass til nyheter f.eks. Så la oss si at produktet koster 100 kroner på produsere. Produsenten selger den til butikken for 250 kroner normalt Butikken selger varen til kunden for 400 kroner Så blir denne varen utdatert og produsenten må kvitte seg med restlager. Så de inngår en avtale med butikken og gir dem varen for 150 kroner. Butikken kan da sette ned prisen til 200 kroner og fortsatt tjene litt på den. Det samme gjør produsenten. Anonymous poster hash: aa1ef...ac6
Fiolinisten Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 En regel som jeg lærte når jeg gikk etablererskole var innkjøpspris av varen + pris tilsvarende skatt av innkjøpspris + legge på 4.8% summen av det. Faktiske skatter og slikt ble lagt på til slutt for å få salgsprisen. Det spørs veldig mye på hva en selger, hva slags marked en har også videre.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 Husk også på at mange slike tilbud ikke gir fortjenste alene. Mange er "lokketilbud" og er begrensede. Så om Vare 1 er på tilbud med tap for butikken, så tjener de fort inn dette på tilbehør eller andre varer... eller fordi det er tomt og kunden likevel trenger en slik vare... og derfor kjøper en lignende vare som ikke er på tilbud. Dette kommer veldig an på bransjen. Det er også varianter der en butikk kjøper et stort lager av en bestemt vare og derfor får en bedre pris enn andre butikker (skjer veldig ofte i kjeder). Tror ikke dette spørsmålet har noe sikkert svar. Det eneste som er sikkert er at alle ledd her må tjene penger totalt sett, på en eller annen måte, for å overleve Anonymous poster hash: aa1ef...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Men butikkene har nok andre varer de tjener mer på. Slik at dette her går opp i opp, og vel så det, slik butikken får et overskudd. Selvsagt veier andre varer opp for det, butikkene skal jo tjene noe også. Poenget mitt var egentlig bare å vise at norske matbutikker i seg selv ikke er så utrolig griske som folk skal ha det til. Det er det faktum at maten går gjennom så mange ledd før den havner i butikken som gjør at prisene er som de er. Og butikker tjener sjeldent på tilbudsvarer, ofte er de heldige om de bare går i null... Anonymous poster hash: 2fc44...2c0
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Det er ikke nødvendig å påpeke at butikkene skal tjene penger, det eneste jeg lurer på er om de alltid tjener godt nok med penger under et salg (det er veldig ofte 30% i klesbutikker f.eks), og da må de i så fall tjene groteskt mye penger når de selger det utenom salget. Kom til å tenke på det siden tilnærmet alle klesbutikker har salg nesten hele året! Ikke som før, da salg var noe spesielt, de har jo alltid salg! Derfor lurte jeg på om "salg" egentlig er den prisen det burde kostet, og at alt utenom salg er ekstra dyrt, at de tjener ekstra mye.Anonymous poster hash: f6d71...d3b "prisen det burde kostet", fordi du ikke unner butikkene inntekt på varene?Anonymous poster hash: 33b88...b78 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå