Gå til innhold

Kan man gå med bunad i bursdag hvis andre ikke gjør det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert i et selskap for en mann som blir 70 år. Det blir en del gjester, og festen skal holdes på et lokale med koldtbord og kaker til servering. Kleskoden har ikke blitt spesifisert i invitasjonen. Men sånn som jeg har forstått det på noen i familien, regner de med at mannfolka kommer i dress eller penbukse/skjorte. Og når det gjelder damene, så kommer noen kanskje i kjole og andre i tights/tunika. Jeg har en bunad som jeg liker å gå i, og jeg har ikke så lyst til å måtte kjøpe meg nytt antrekk. Men så er jeg usikker på om bunad kan brukes i 70-årsdag? Jeg risikerer jo å være den eneste med bunad, og det blir kanskje flaut hvis ikke alle de andre er så veldig pyntet? Hva ville dere ha gjort?

Anonymous poster hash: 60bc5...cfa
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Bunad er jo det ypperste finantrekket: det man tar på seg når man virkelig skal pynte seg skikkelig. Av den grunn vil jeg tro du blir alt for overpyntet i et 70-årslag der andre forventes å komme i noe så enkelt som tunika og tights. Jeg ville gått for en enkel penkjole eller noe, tror jeg. Alternativt en topp og penbukse.

Skrevet

Ja det er flaut å ha bunad når ingen andre har det... En bukse/skjørt og pen topp holder i massevis. Jeg passer alltid på å ha en enkel sort kjole i skapet som kan brukes til de fleste anledninger. Kanskje på tide å investere i noe sånt?

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Det er ikke egentlig en bunad jeg har, men festdrakt. Spiller vel uansett liten rolle, da den ser ut som en bunad :) Men jeg hadde på følelsen at bunad/festdrakt var "godkjent" plagg å bruke til sånne festlige anledninger, men jeg tar kanskje feil? Kan man bare bruke bunader til bryllup, dåp og konfirmasjon? Kjæresten min kommer til å bruke dress. Er vel ikke helt utenkelig at noen av de eldre gjestene kan finne på å bruke bunad, uten at jeg vet dette helt sikkert. I min aldersgruppe blir jeg nok i tilfelle alene om å gå med festdrakt. Blir glad for flere innspill :)

Anonymous poster hash: 60bc5...cfa
Skrevet

Bunad er mer 17 mai, bryllup, dåp og konfirmasjon for meg. Tror det blir litt for pyntet med bunad i bursdag. Da spesielt hvis ingen andre skal gå med det.

• Liker 2
Skrevet

Nei, man går ikke i bunad i et bursdagsselskap.

Anonymous poster hash: af169...3a7

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke ha gått i bunad i bursdag. Blir altfor overpyntet

• Liker 1
Skrevet

Du har jo allerede hørt med noen i familien, har du ikke? De sier at de ikke kommer til å gå i bunad/"festdrakt", men i tights og tunika (som forøvrig omtrent alltid er en grusom kombinasjon) eller i kjole.

Da er det jo opp til deg hva du føler deg komfortabel med.

Skrevet

Gjør hva faen du vil! Husk på at bunad er varmt da ;)

Skrevet

Selv synes jeg gjerne at du kan bruke bunad/festdrakt. Hvis du føler deg mer vel med bunaden enn i selskapskjole så kan du vel velge å bruke den?

Hvor i landet kommer du fra TS? Det er stor forskjell fra sted til sted hvor vanlig det er å bruke bunad. Selv har jeg bodd på steder med sterk tradisjon for bunader og folkedrakter. Der ville det vært helt greit å komme med bunad i et selskap for en som fyller 70 år.

• Liker 2
Skrevet

Hvis mannfolka kommer i dress, og det holdes i et festlokale slik du beskriver, syns jeg bunad er langt mer passende en tights/tunika.

• Liker 4
Skrevet

Hvis mannfolka kommer i dress, og det holdes i et festlokale slik du beskriver, syns jeg bunad er langt mer passende en tights/tunika.

Enig med deg. Tights og tunika er ikke passende selskapsantrekk. Jeg får assosiasjoner til overvektig dame 50+ som synes tights og tunika er så behagelig at de vil bruke det i alle anledninger. Tunika til skjørt derimot kan være ok.

Bruk bunaden med stolthet TS! Du vil sikkert få kommentarer om hvor fin du er med den.

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Festdrakt/bunad er noe som alltid passer.

Og vi snakker om et 70-års lag, ikke om en helt vanlig bursdag ved fylte 32 eller 23.

Jeg vil si du så definitvt kan bruke festdrakten din. Det er jo en fest, og du vil være flott kledd (og i min mening: - i motsetning til tunika og tights som jeg ikke med min beste vilje klarer finne noe festantrekk ved).

• Liker 5
Skrevet

Bruk festdrakten du. Det er tunika-kjerringene som ikke vet å kle seg. 70-årslag er da ganske stort.

Anonymous poster hash: a001f...727

• Liker 7
Skrevet

Når kleskoden ikke er spesifisert og man regner med at mennene legger seg så uformelt som bukse og skjorte blir så klart bunad veldig pyntet i forhold. Det er opp til deg om du er komfortabel med å være så pyntet mens resten av gjestene er halvfine eller hverdagslig kledd. Jeg ville nok gått i noe litt penere enn hverdagstøy, men ikke pyntet meg veldig.

Anonymous poster hash: 83930...4d6
  • Liker 1
Skrevet

Klart du kan gå i det! Det er jo 70 årslag, ikke pølse i lompe fordi niesa til naboen er 11 år.

• Liker 2
Skrevet

Ja, bær bunaden din med stolthet! Jeg er sikker på at alle kommer til å synes du er flott!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...