AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Jeg har de siste 3-4 månedene jogget ca 6 km 4-5 ganger i uken pluss at jeg sykler til og fra jobb 5 dage i uken (8km tilsammen). Jeg har de siste to månedene lagt om kostholdet litt. En vanlig dag kan se slik ut; frokost en porsjon havregrøt, lunsj 2 brødskiver med magert pålegg, middag en porsjon fisk eller kyllingfilet eller svinekjøtt/deig med grønnskaker og hjemmelaget sauser til og fullkornspasta/ris/spagetti, kveldsmat kan bli havregrøt om jeg i det hele tatt spiser kvelds. Jeg har kuttet kraftig ned på joggeturer til som regel 2 ganger i uken da jeg merket at jeg ble sliten. Jeg føler meg slapp for tiden og idag er jeg nesten helt kraftløs i beina og kroppen. Jeg gjør dette feil, ikke sant? Jeg har for lite kalorier inn i forhold til aktivitetsnivået?Anonymous poster hash: c1e44...19f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Altså, sykkelturen er på 8 km pr.dag. Jeg unner meg potetgull og sjokolade i helgene, bare så det er sagt og noen ganger litt sjokolade i ukedagene også. Ikke at det er sunt men litt kos må man ha.Anonymous poster hash: c1e44...19f
Gjest Runforit Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 For lite proteiner og fett. Hva er høyde, alder og vekt? Har du grovregnet kcalinntak? Hva er målet med joggingen? Jeg jogger selv 6 km hver morgen og er aldri slapp og sliten. Ser med en gang at jeg spiser mye mer kcal enn deg. Jeg spiser ikke mange måltider, men spiser mer næringstette måltider med fokus på nok proteiner og fett. Sper på med litt karbs i form av lite havregrøt, frukt og yoghurt, men utover det så går det mye i kylling, egg, fisk, peanøttsmør, kokosmelk, nøtter, oljer, avokado, kokosmel, soyabønnemel, roselleri, søtpotet, kikerter etc. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 For lite proteiner og fett. Hva er høyde, alder og vekt? Har du grovregnet kcalinntak? Hva er målet med joggingen? Jeg jogger selv 6 km hver morgen og er aldri slapp og sliten. Ser med en gang at jeg spiser mye mer kcal enn deg. Jeg spiser ikke mange måltider, men spiser mer næringstette måltider med fokus på nok proteiner og fett. Sper på med litt karbs i form av lite havregrøt, frukt og yoghurt, men utover det så går det mye i kylling, egg, fisk, peanøttsmør, kokosmelk, nøtter, oljer, avokado, kokosmel, soyabønnemel, roselleri, søtpotet, kikerter etc. Hei! Takk for svar Jeg er ca 177 cm høy, veier 59 kg og er 32 år. Jeg har egentlig ikke noe mål med joggingen, utenom å prøve å ha god helse og fordi jeg kjeder meg (bor langt vekk fra alt og alle jeg kjenner). Tenker at frokosten er ca 200 kcal, lunsj 200 kcal, middag...ehm, har ikke peiling, og kvelds ca 200 kcal. Jeg spiser alltid banan til havregrøten og spiser frukt på jobben. Jeg har prøvd før å satt sammen en sunn og næringsrik meny men jeg gir nesten bare opp fordi jeg føler jeg går meg vill i jungelen.Anonymous poster hash: c1e44...19f
Gjest Runforit Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Hei! Takk for svar Jeg er ca 177 cm høy, veier 59 kg og er 32 år. Jeg har egentlig ikke noe mål med joggingen, utenom å prøve å ha god helse og fordi jeg kjeder meg (bor langt vekk fra alt og alle jeg kjenner). Tenker at frokosten er ca 200 kcal, lunsj 200 kcal, middag...ehm, har ikke peiling, og kvelds ca 200 kcal. Jeg spiser alltid banan til havregrøten og spiser frukt på jobben. Jeg har prøvd før å satt sammen en sunn og næringsrik meny men jeg gir nesten bare opp fordi jeg føler jeg går meg vill i jungelen.Anonymous poster hash: c1e44...19f 177 cm, 59 og du lever på ca. 600 kcal om dagen? Ikke rart du føler deg crap. Du skjønner nok selv at du er inne i er farlig spisemønster. Sett opp en måltidsplan der du har hovedfokus på 3 skikkelige måltider: Frokost, lunsj og middag. Disse måltidene skal ha balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater. Tenk næringstett siden du sikkert trenger litt tid på å venne psyke og mage opp til litt mer mat(avokado, nøtter, oljer, rømme, matfløte, H- melk etc) I tillegg så spis 2 mindre måltider; mellommåltid og kvelds. Fett som mandler og litt frukt som mellom og godt med protein til kvelds( eggerøre med skinke f.eks) Du bør minst få i deg 2000+ kcal om dagen, mer de dagene du trener. Skal love deg at du kommer til å merke stooor forskjell på energi, overskudd og ikke minst jogge prestasjonen! 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 177 cm, 59 og du lever på ca. 600 kcal om dagen? Ikke rart du føler deg crap. Du skjønner nok selv at du er inne i er farlig spisemønster. Sett opp en måltidsplan der du har hovedfokus på 3 skikkelige måltider: Frokost, lunsj og middag. Disse måltidene skal ha balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater. Tenk næringstett siden du sikkert trenger litt tid på å venne psyke og mage opp til litt mer mat(avokado, nøtter, oljer, rømme, matfløte, H- melk etc) I tillegg så spis 2 mindre måltider; mellommåltid og kvelds. Fett som mandler og litt frukt som mellom og godt med protein til kvelds( eggerøre med skinke f.eks) Du bør minst få i deg 2000+ kcal om dagen, mer de dagene du trener. Skal love deg at du kommer til å merke stooor forskjell på energi, overskudd og ikke minst jogge prestasjonen! Det er 600 kcal pluss middag, men ja, det er litt lite.. Anonymous poster hash: b23b1...73f
Gjest Runforit Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 Det er 600 kcal pluss middag, men ja, det er litt lite..Anonymous poster hash: b23b1...73f Kanskje middagen er 4-500, men fremdeles alt for lite.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 177 cm, 59 og du lever på ca. 600 kcal om dagen? Ikke rart du føler deg crap. Du skjønner nok selv at du er inne i er farlig spisemønster. Sett opp en måltidsplan der du har hovedfokus på 3 skikkelige måltider: Frokost, lunsj og middag. Disse måltidene skal ha balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater. Tenk næringstett siden du sikkert trenger litt tid på å venne psyke og mage opp til litt mer mat(avokado, nøtter, oljer, rømme, matfløte, H- melk etc) I tillegg så spis 2 mindre måltider; mellommåltid og kvelds. Fett som mandler og litt frukt som mellom og godt med protein til kvelds( eggerøre med skinke f.eks) Du bør minst få i deg 2000+ kcal om dagen, mer de dagene du trener. Skal love deg at du kommer til å merke stooor forskjell på energi, overskudd og ikke minst jogge prestasjonen! Takk for tips og råd! Jeg trudde av en eller annen grunn at kaloriinntaket burde ligge på rundt 1500. Ikke at det har så mye betydning, jeg ser jo at jeg får for lite i meg uansett. Jeg synes det er en jungel av hva man bør spise og det å sette sammen en meny er for meg et puslespill. Hva man bør spise før og etter trening osv. Og så blir det så himla dyrt (forsøkte en periode i sommer med mye grønnsaker, salat, tunfisk, egg, avokada osv.) Men det er vel kanskje en dårlig unnskyldning Men som sagt, tusen takk Anonymous poster hash: c1e44...19f
Gjest Runforit Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Takk for tips og råd! Jeg trudde av en eller annen grunn at kaloriinntaket burde ligge på rundt 1500. Ikke at det har så mye betydning, jeg ser jo at jeg får for lite i meg uansett. Jeg synes det er en jungel av hva man bør spise og det å sette sammen en meny er for meg et puslespill. Hva man bør spise før og etter trening osv. Og så blir det så himla dyrt (forsøkte en periode i sommer med mye grønnsaker, salat, tunfisk, egg, avokada osv.) Men det er vel kanskje en dårlig unnskyldning Men som sagt, tusen takk Anonymous poster hash: c1e44...19f Egg, kylling, nøtter, fullkornsris/ pasta, frukt, kokosmelk, oljer, søtpotet etc er ikke dyre greiene. Mye av oljer, kikerter, ris etc er veldig billig i utlendinssjappene. Kylling får du billig i frossendisken. Havregrøt er også billig. Viktig at du får i deg nok næring.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Jeg trudde av en eller annen grunn at kaloriinntaket burde ligge på rundt 1500. Jeg synes det er skummelt at en slank person som trener så mye ikke vet at dette er for lite. Det er sykelig. 1500 er helt greit for en inaktiv person som skal ned i vekt, men jeg er like høy som deg og er aktiv og 1500 er helt krise. Anonymous poster hash: 85220...c06 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå