Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant nettopp ut at jeg har samme lønn som en på 17år. Er selv 20. Vi har jobbet på samme sted, i samme stilling omtrent like lenge (hun begynte ca 1 mnd før meg). Vi har hatt samme lønnen siden vi begynte (våren 2013), og har altså ikke økt på 1,5 år noen av oss.

Jeg fant også ut at jeg tjener 1,60kr under tariffen min, og nei det er ikke mye, men mener rett skal være rett.

Sååå noen som vet hva jeg burde gjøre? Er det lov å gi arbeidstakere over og under 18 samme lønn? Har jeg krav på å få tilbakebetalt for de timene jeg har jobbet for for liten lønn? Og er det riktig at vi har samme lønn som vi startet?

Kan kanskje også tilføye at jeg har jobbet myyye mer enn henne under 18år, og har hørt og sett at hun ikke gjør jobben like bra som meg, så føler det er skikkelig urettferdig :-( Håper noen har svar, hilsen en som trenger mer i lønn haha

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du som er over 18 skal ha så og så mye. Hun på 17 kan selvsagt få det samme dersom bedriften ønsker det. De kunne også gitt henne mer enn deg, hvis de mente at hun er en mer verdifull ansatt. Det høres ut som du mener at man på generell basis fortjener høyere lønn jo eldre man er. Sånn fungerer det ikke. Her har dere samme stilling, og samme ansiennitet. Kanskje sjefen vurderer at det rettferdige da er å sette henne opp på ditt lønnsnivå.

Anonymous poster hash: 5f82d...368

Skrevet

Hvis dere ikke har tariffavtale kan sjefen din i praksis gi deg akkurat så lite eller mye som han eller hun selv ønsker. Dersom det er en tariffavtale på stedet bør du ta saken videre med den tillitsvalgte, som sikker vil hjelpe deg dersom du selv er organisert.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke har tariffavtale kan sjefen din i praksis gi deg akkurat så lite eller mye som han eller hun selv ønsker. Dersom det er en tariffavtale på stedet bør du ta saken videre med den tillitsvalgte, som sikker vil hjelpe deg dersom du selv er organisert.

Har tariffavtale, men er ikke organisert. Så da må jeg bli organisert for at den skal gjelde, eller?

Skrevet

Du som er over 18 skal ha så og så mye. Hun på 17 kan selvsagt få det samme dersom bedriften ønsker det. De kunne også gitt henne mer enn deg, hvis de mente at hun er en mer verdifull ansatt. Det høres ut som du mener at man på generell basis fortjener høyere lønn jo eldre man er. Sånn fungerer det ikke. Her har dere samme stilling, og samme ansiennitet. Kanskje sjefen vurderer at det rettferdige da er å sette henne opp på ditt lønnsnivå.

Anonymous poster hash: 5f82d...368

Hmm ok. Merkelig at vi får det samme da når hun har fått utallige klager på seg, mens jeg har fått mye skryt og ingen klager :-/ Har irritert meg over det skikkelig lenge, menmen

Skrevet

Har tariffavtale, men er ikke organisert. Så da må jeg bli organisert for at den skal gjelde, eller?

Nei, den gjelder alle, men du kan ikke forvente at tillitsvalgt hjelper deg med lønnskrav og lignende.

Det er forresten mange som påstår at de "følger tariff" uten å faktisk ha en gyldig avtale. Da har du knapt med rettigheter.

• Liker 1
Skrevet

Nei, den gjelder alle, men du kan ikke forvente at tillitsvalgt hjelper deg med lønnskrav og lignende.

Det er forresten mange som påstår at de "følger tariff" uten å faktisk ha en gyldig avtale. Da har du knapt med rettigheter.

Det står i arbeidskontrakten min at jeg har tariff iallefall. Bør jeg ta det direkte opp med arbeidsgiver/økonomisjef da kanskje? Har lenge trodd at det hele må være en feil. Økonomisjef ante ingenting om at jeg var trekt 50% i skatt med et uhell f.eks., fordi det var regnskapskontoret som styrte med det, hun bare levere inn timelistene til folk liksom. Så om regnskapskontoret kanskje har gjort en feil helt fra start, er det kanskje mulig tror du?

Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter, du har veldig lite arbeidserfaring og veldig lite peiling på reglene i arbeidslivet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å organisere deg slik at du kan få hjelp til spørsmålene du lurer på.

I noen bransjer er det fastsatt regler i tariffavtalene om lønn for personer under og over 18 år. Det er arbeidskontrakten som fastsetter begynnerlønnen og dersom denne er feil er det en samtale mellom deg og din leder som er løsningen. Økonomi og regnskapsavdelingen følger reglene som andre har fastsatt.

Det er ingen grunn til at noen skal trekkes 50 % i skatt i 2014 unntatt i de tilfeller arbeidstakeren selv ikke har bestilt skattekort. Dersom du ikke har hatt skattekort før kan arbeidsgiver heller ikke hente dette på Skatteetaten.

Skrevet

Trådstarter, du har veldig lite arbeidserfaring og veldig lite peiling på reglene i arbeidslivet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å organisere deg slik at du kan få hjelp til spørsmålene du lurer på.

I noen bransjer er det fastsatt regler i tariffavtalene om lønn for personer under og over 18 år. Det er arbeidskontrakten som fastsetter begynnerlønnen og dersom denne er feil er det en samtale mellom deg og din leder som er løsningen. Økonomi og regnskapsavdelingen følger reglene som andre har fastsatt.

Det er ingen grunn til at noen skal trekkes 50 % i skatt i 2014 unntatt i de tilfeller arbeidstakeren selv ikke har bestilt skattekort. Dersom du ikke har hatt skattekort før kan arbeidsgiver heller ikke hente dette på Skatteetaten.

Er nettopp fordi jeg har veldig lite peiling på reglene i arbeidslivet at jeg spør her. Vurderer å organisere meg ja :-)

I tariffen min står det også regler om lønn for personer over og under 18 år. Der er minstelønn for henne og meg på 21,60kr forskjell. Så hun har altså fått 20kr høyere enn minstelønnen, mens jeg har fått 1,60kr under minstelønnen. Har ingenting imot at hun har høyere enn minstelønnen, men mener da at jeg også burde fått høyere enn min minstelønn, som nå er lavere..

At jeg ble trekt 50% i skatt var en feil fra regnskapskontoret, noe de beklaget for. De visste ikke hva som hadde skjedd (men var en vikar der som hadde gjort det tydeligvis iallefall). Har og hadde skattekort på den tiden, så jeg fikk igjen sånn at jeg skattet riktig den mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...